Grafisch veel vragen doet PC vastlopen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Plantje

Gebruiker
Lid geworden
27 okt 2009
Mijn pc heeft twee schermen gekoppeld. Wanneer ik op mijn ene scherm aan het werk ben en op het andere Windows Media Center draai en daar een TV opname afspeel wil mijn computer wel eens helemaal vastlopen. Het vastlopen gebeurt in de vorm van een freeze van beeld en geluid. Ik moet dan de computer een hard reset geven door de aan/uit knop ingedrukt te houden. Ctr+Alt+Del doet niets. Er is niets dat nog reageert.
Heel af en toe komt ie na enkele tientallen seconden weer over dat hikje heen en begint de boel weer te lopen.

Dit gebeurt ook wel eens wanneer ik bijvoorbeeld wat aan videobewerking aan het doen ben en een conversieproces gestart heb.

Ik kan het niet reproduceren, maar het valt me op dat wanneer het gebeurt ik iets aan het doen ben dat meer vraagt van het grafische vermogen.

Ik had dit probleem toen ik één 24" scherm en een 19" scherm had. Het 19" scherm is nu vervangen door een tweede 24" scherm. Dat lost het probleem niet op, maar maakt het ook niet erger.
Ik had het probleem al in Windows 7 en heb het ook in Windows 8.

Met PC Wizard heb ik een export gemaakt van de configuratie. Dat is een behoorlijke lijst, maar ik heb even wat zaken eruit gepakt die misschien handig kunnen zijn bij het trouble shooten. Heeft iemand een idee wat er aan de hand kan zijn of welke stappen ik kan nemen om vast te stellen wat er aan de hand is?

De configuratie:
<<< Systeemoverzicht >>>

> Moederbord : MSI 870A-G54 (MS-7599)

> Chipset : AMD 870

> Processor : AMD Athlon II X2 250 @ 3000 MHz

> Fysiek Geheugen : 4096 MBDDR3-SDRAM

> Videokaart : NVIDIA GeForce 8600 GT

> Harde Schijf : Western Digital WD2000BB-00GUC0 ATA Device (200GB)

> Harde Schijf : Maxtor 6B200P0 ATA Device (204GB)

> Harde Schijf : SAMSUNG HD322HJ ATA Device (320GB)

> DVD-Rom Station : Optiarc DVD RW AD-7191S

> Monitor Type : Samsung SyncMaster - 24 inches

> Netwerkkaart : Realtek Semiconductor RTL8168/8111 PCIe Gigabit Ethernet Adapter

> Besturingssysteem : Windows 8 Pro with Media Center Professional Media Center 6.02.9200 (32-bit)

> DirectX : Versie 11.00

> Windows Performance Index : 4.4 AAN 7.9

Heb je je werkgeheugen al getest op fouten? Wat zijn de temperaturen van de onderdelen?

En terwijl ik deze reactie aan het lezen was liep de computer weer vast.

Overigens valt me op, dat na het herstarten de computer er ook iets langer over doet om op te starten. En dit keer zijn ook weer al mijn opgeslagen wachtwoorden weg. Ik ga de temperaturen eens in de gaten houden. Kan ik ergens gemakkelijk een geheugentest downloaden? Of wellicht online doen?

En nog een keer!

Niet alle wachtwoorden waren weg trouwens...slechts enkele. Dat is volgens mij bijzaak.

Nu zit de GPU temperatuur op 57 °C Net voordat ie uitviel op 65 °C. Er zijn wel nog een paar opvallende zaken: wanneer ik enkel een Media Center opname afspeel en verder mijn systeem niet gebruik of wanneer ik tijdens het conversie proces niets anders doe is er niets aan de hand. Dan is het systeem nog nooit vastgelopen.
Ik zal vandaag ook eens proberen wat er gebeurt als ik tijdens mijn werk op de andere monitor bijvoorbeeld een Vimeo of Youtube filmpje op full HD in full screen draai.

Je zou daar wel eens een punt kunnen hebben K1pje!

Het loopt nu al een hele tijd soepel en de GPU temperatuur heeft al die tijd op 57 °C gezeten.

Edit 4-10-2013: Heb vandaag al uren getest, maar het probleem heeft zich niet meer voorgedaan. De logging is niet bijzonder groot, dus die laat ik gewoon doorlopen.

Edit 14-10-2013: Hij is wel nog een paar keer vast gelopen. Op een ander forum had iemand me wat logging software gegeven. Die logging heb ik hem gegeven, want ik kwam er zelf niet veel wijs uit, maar hij kon niet veel vreemds zien. Niets wat wees op een aankomende vastloper in ieder geval. Enkel wat harde schijven werden een beetje warm; maar verder niets bijzonders. Hij heeft me aangeraden eens een nachtje geheugentests te laten draaien. Dat moet ik nog steeds uitvoeren.

Afgelopen weekend wel weer een bijna vastloper en een vastloper gehad. Na de bijna vastloper gaf de pc een pop up dat de Nvidia driver hersteld was van een probleem. Het is even geleden, dat ik dat gehad heb, maar nu herinnerde ik me dat dat inderdaad wel vaker gebeurd is! Zelfs met vorige installaties en versies van Windows.
Ik heb nog even gezocht of ik wat Nvidia logging kan vinden, maar dit is niet het geval. Heeft iemand hier zo wellicht een idee waar Nvidia de logging wegschrijft? Ik zal volgende keer ook eens direct na het vastlopen de event viewer checken. Ik kon er nu eigenlijk niets vinden wat een verklaring kan geven.

Ik heb ook even gekeken of er een Nvidia driver update is, maar die is er niet.

Laatst bewerkt:
@plantje,

Laatste drie berichten even samengevoegd zolang er niet gereageerd is kan je beter even bericht aanpassen doen;)

Klopt inderdaad. Zal er even rekening mee houden. Bedankt voor de moeite.

Beste Modag, als ik een bericht aanpas krijgt iemand die geabonneerd is op mijn thread waarschijnlijk geen mail notificatie...of wel?

> Processor : AMD Athlon II X2 250 @ 3000 MHz

je vraagt erg veel van een processor die nogal verouderd is en niet de sterkste is/was in zijn tijd

het vast lopen van windows kan ook op een brakke Voeding duiden
test de pc met een andere voeding en kijk of het probleem zich blijft voor doen

Laatst bewerkt:
Ik heb nog een aantal andere opties. Ik heb wel een voeding liggen, maar deze gaan ombouwen wil ik eigenlijk wel even uitstellen.

Beste Modag, als ik een bericht aanpas krijgt iemand die geabonneerd is op mijn thread waarschijnlijk geen mail notificatie...of wel?

Dat klopt, je mag een bericht opnieuw onder de aandacht brengen als er na 24 uur nog niemand op heeft gereageerd. Als je echter binnen 24 uur iets wilt toevoegen kun je hiervoor de knop bericht aanpassen gebruiken.

Vorige week was ik een bestand aan het omzetten naar .mp4 formaat en toen is de computer ook gecrashed. Ik deed dat met behulp van Windows Movie Maker en het crashen gebeurde tijdens het opslaan. Zou hij voor het opslaan ook de grafische kaart gebruiken? Anders kan ik dat wellicht buiten beschouwing gaan laten.

Geheugentest heb ik gedaan...6 passes... geen vuiltje aan de lucht.

In de kerstvakantie heb ik dan toch eindelijk de tijd gehad om Windows 8.1 te installeren op de PC. Waarom een volledig nieuwe installatie? Omdat ik wilde overstappen van 32bit naar 64bit. Zo kon ik ook de volle 4GB aan geheugen gebruiken.

Misschien dat een verse installatie dit probleem ook zou verhelpen. Helaas is het er nog steeds. Misschien toch maar eens een keer de videokaart vervangen. Ik vrees namelijk dat dit vroeg of laat een keer fout gaat en dat de computer vastloopt op een manier dat ik hem opnieuw moet installeren. En dat komt natuurlijk zelden gelegen!

Je videokaart komt uit een serie die bekend stond om zijn problemen (zoek hier maar eens op). Dus misschien is het inderdaad niet onverstandig om de videokaart te vervangen.

Ik heb even gekeken bij Norrod (ben toch in Groningen aan het werk) en zie daar de volgende kaart:
http://www.norrod.nl/zkb-01com/20074809/asus-geforce-en210-silent-di-1gd3-v2-1gb-pci-e/details.aspx
Dat is inderdaad het goedkoopste van het goedkoopste, maar games spelen doe ik eigenlijk niet (of het is van dat hele simpele spul dat uit de Windows Store komt). Daarnaast denk ik dat deze kaart al snel veel beter is dan de kaart die ik er nu in heb zitten! Klopt die aanname? Of is dit (afgezien van de stabiliteit) een slechtere kaart dan wat ik nu heb?

Daarnaast vraag ik me af of ik deze zomaar op mijn moederbord kan prikken aangezien ik nu een PCI-Express kaart heb en deze kaart van Norrod PCI-Express 2.0 is.
Als ik kijk naar de specs van mijn moederbord zie ik staan:
• 1 PCI Express x16 slot (PCI_E2) with x16 operation (PCI Express Bus SPEC V2.0 compliant)
• 1 PCI Express x16 slot (PCI_E3) with x4 operation (PCI Express Bus SPEC V2.0 compliant)
Dus er zit schijnbaar ook nog verschil in de twee sloten.... het zal toch niet zo zijn dat ik al die tijd simpelweg de grafische kaart in het verkeerde slot heb gehad en dat dat wisselen het probleem gaat oplossen?

Tenslotte nog: als ik de grafische kaart vervang moet ik uiteraard passende drivers installeren. Waarschijnlijk gaat dat automatisch. Maar moet ik ook de hele computer opnieuw installeren? Daar heb ik eigenlijk niet heel veel zin in.... Het is wel te doen maar toch telkens weer even een klusje!

de GT210 is niet sneller dan de kaart die je er nu in hebt zitten. Waarschijnlijk is deze wel stabieler, maar dat is omdat er enige kans is dat je huidige kaart defect is :P

Wat de aansluiting betreft: behalve dat het niet eens past omdat de PCI-e x4 korter is, zou het gewoon moeten werken en zou je niet de vastlopers moeten krijgen die je nu hebt.

Wanneer je een nieuwe kaart installeert de volgende stappen ondernemen:
1. Drivers oude videokaart verwijderen (eventueel met driver sweeper)
2. Stroom van pc af, jezelf ontladen van statische elektriciteit, oude videokaart eruit, nieuwe videokaart erin, stroom weer op de pc
3. Drivers nieuwe videokaart installeren
Een schone windows-installatie moet niet nodig zijn, vanaf Windows 7 gaat dit eigenlijk altijd goed (bij XP was een schone installatie wel aan te raden).

Sorry, dat ik er even over door blijf zeuren hoor :)

Ik heb het idee, dat voor het werk dat ik wil doen die kaart wel prima is. Dat bestrijd je ook niet en dat is natuurlijk ook moeilijk te zien van daar uit :)

Inderdaad een PCI-e x4 is korter (net ook met Google uitgevogeld hoor). Maar ik heb er nu nog wat meer bij gezocht... Als ik kijk op de website van MSI (http://nl.msi.com/product/mb/870A-G54.html) zie ik op het plaatje de twee blauwe sloten. Als ik me niet vergis heb ik precies die uitvoering van het moederbord en heb ik er dus ook twee van. Ik heb de handleiding van het moederbord ook even gedownload en daar zie ik staan:
1 PCI Express x16 slot (PCI_E2), supports up to PCI Express x16 speed
1 PCI Express x16 slot (PCI_E3), supports up to PCI Express x4 speed
1 PCI Express x1 slot
Die laatste is dan als ik me niet vergis dat ding wat een stuk korter is. Maar de eerste twee zijn toch gewoon qua afmeting x16 en verschillen enkel qua snelheid?

Gezien ik er niet heel veel haast mee heb ga ik dat vanavond wel nog even controleren. Baat het niet dan schaadt het niet toch? Maar inderdaad: dikke kans dat de grafische kaart op zijn einde is.

Bedankt weer voor het meedenken in ieder geval! En bedankt voor de tips om de kaarten te vervangen. Ik kom er weer op terug. Nu hier eerst even doen waar ik voor betaald word!

Nou, even gekeken en ik kwam erachter dat ie wel degelijk in dat 4x speed slot in plaats van het 16x slot zat. Dat even gewisseld. Toen startte het systeem niet meer op. Weer in het eerste slot gedaan...wel werken...weer in het 16x slot en ook werken.
Nu maar weer even testen.

Stel dat het nog steeds problemen geeft... wat ik wel verwacht eigenlijk: welke grafische kaart zou je dan adviseren?

Nou, helaas...no cigar! Vanavond weer een vastloper. Met dit keer zelfs een heus BSOD.

Ik zag iets van video en TDR genoemd worden. Dat zoeken levert al snel veel verwijzingen naar nVidia op. Toch maar eens kijken naar een leuk Radeon kaartje...of hoe heten die dingen van AMD?
Ik krijg steeds sterker het vermoeden dat ik me niet druk hoef te maken over de vraag of ik de kaart wel weer terug kan brengen als dit het probleem niet verhelpt.

Edit:
Net even met Azerty gebeld. Ik woon in Zwolle en kan daar gemakkelijk even langs rijden. Zij hebben onder andere een HD6450 en een HD6570. Die HD6570 is natuurlijk wel een paar stappen beter, maar het is niet iets dat ik nodig ga hebben waarschijnlijk. Ik kan ook wel tweedehands hier in Zwolle een HD6570 voor € 30,- kopen. Maar eerlijk gezegd vind ik het niet echt netjes naar Azerty toe om daar informatie in te winnen en dan op Marktplaats zo'n ding te kopen. Bovendien kan ik de kaart niet terugbrengen als het probleem niet verholpen is.

Ik verwacht met een HD6450 best wel weer een paar jaar vooruit te kunnen. De komende jaren verandert er toch niet veel in mijn gebruik. Beetje internetten, wat werken en wat films/tv kijken.

Lijkt me in ieder geval dat iedere moderne kaart wel twee 24" schermen aan moet kunnen. Zelfs als er op één van die schermen full HD TV opnamen afgespeeld wordt. Dat zou zelfs die nVidia 8600GT moeten kunnen lijkt me zo. Of zie ik dat al helemaal verkeerd?

Edit:
Ik heb nog wat contact gehad met die vent die de tweedehands kaart te koop had, maar hij wilde er toch echt wel wat meer dan € 31,- voor hebben. Dus vandaag even naar Azerty gegaan. Daar ook weer gewoon goed advies gehad. Uiteindelijk de HD6570 gekocht.
Thuis eerst even alle drivers uninstalled in het control panel en vervolgens met driver sweeper nog even de laatste restjes weg gehaald. Nieuwe kaart ingebouwd en drivers geïnstalleerd. En nu testen maar!

Leuk detail: net leek het weer mis te gaan. Leek sprekend op eerdere fouten die ik heb gehad. Maar wat bleek dit keer: het zat gewoon in de opname. Ik kon het ook bij andere systemen op precies hetzelfde moment zien. Bovendien liep het systeem nu niet vast. Dus maar weer verder testen!

Laatst bewerkt:
Bij stabiliteitsproblemen en je hebt een andere voeding liggen is het vervangen van de voeding écht altijd de eerste stap. Instabiel zijn van de voeding kun je namelijk heel erg moeilijk aantonen. Het zou zelfs zo kunnen zijn dat een ander verbruikspatroon van de nieuwe videokaart je voeding ontlast en voor minder problemen zorgt. Het beste kun je dus alsnog je voeding vervangen. Als je dat niet wilt kun je toch beginnen met hwmonitor te gebruiken tijdens een stresstest en een screenshot te plaatsen van na de stresstest.

Bedankt voor je reactie Alain. Ik heb nog eens terug gelezen en de voeding is inderdaad al eerder geopperd als mogelijke oorzaak.

Die andere voeding heb ik niet meer liggen. (Eigenlijk ook stom, dat ik die in de tussentijd verkocht heb maar goed.) Je hebt me nu wel weer aan het twijfelen gebracht, want er zit natuurlijk wel een kans in dat de voeding nog steeds even brak is maar dat deze kaart daar gewoon minder moeite mee heeft. Aan de andere kant: als het nu werkt, werkt het. Mochten de problemen toch weer de kop opsteken en ik kan de grafische kaart niet meer ruilen dan toch maar eens de voeding vervangen. Op zich is de HD6570 die ik nu heb gekocht ook niet bepaald aan de hoofdprijs, dus daar val ik me dan ook geen buil aan.

Ik heb al een paar keer een HWMonitor gedraaid tijdens stress testen (ook met de oude kaart er nog in). Zelf heb ik toen vooral gekeken naar de temperaturen, maar iemand anders heeft de logging die weggeschreven werd voor me bekeken en gaf aan:
Er staat niks in het log dat eruit springt, ook op het moment vd fout niet. Temperaturen zijn ok (hoewel 3 van je HD's wat wam aanlopen, maar dat is meer een levensduur dingetje), voltages zijn stabiel.
Volgende stap het geheugen controleren.

Al met al blijft het een lastig probleem om precies een vinger op de zere plek te leggen!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan