Grafische kaart defect?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Paul-RT

Giga Honourable Senior Member †
Lid geworden
6 dec 2003
Berichten
10.887
Hallo.
Op dit moment doe ik een poging een laptop van een kennis te herstellen.
Het betreft een uitgebreide HP Pavilion DV9000.
Er zitten 2 HDD's in.

Bij een opstart lijkt alles te werken.
De hdd's gaan draaien, koeling fan's draaien afhankelijk van de temp, Backlight gaat aan.....
Maar geen beeld. Nog geen cursor.

Ik heb er een externe flatscreen aan gehangen, met een VGA kabel.
Die geeft het beeld zoals in de bijlagen.
Eerts de "gestippelde" beelden, die van vorm verspringen, (Afb023 en Afb024) daarna zoals de 3e foto.
Daar lijken de kleuren van het windows logo in te zitten.
(Afb025)

Kan ik concluderen dat de video-kaart (driver) defect is?
Of herstel ik nog iets met resetten van de bios middels de backup-accu?
 
Dat ziet er niet best uit.
Een soortgelijk beeld heb ik ook wel eens gehad met een gewone Desktop. Hiervan was de videokaart overleden. Kaart vervangen en het probleem was opgelost.
Met een laptop is dit meestal een ander verhaal. Meestal zit de videokaart op het moederbord gebakken en is niet te vervangen, dan is het enige wat u kunt doen, of een externe videokaart aanschaffen of een nieuw moederbord.
 
Houd er wel rekening mee dat een externe videokaart via een usb poort loopt en dat is niet erg snel.
Voor kantoor toepassingen geeft dit meestal geen problemen, maar moet er op topsnelheid een spel gespeeld worden, geeft dit een belabberd beeld resultaat.
 
Ok dank voor de info / bevestiging.
Ik ga het slechte nieuws morgen overbrengen.
 
Op Youtube heb ik inmiddels een fix (klik) gevonden, die ik dadelijk ga uitproberen.
Ik laat wel horen of het werkt.


Edit:
En jahoor !
Beeld hersteld.:thumb:


GHeen idee voor hoelang.
Op youtube wordt gesproken over enkele dagen / weken.
Beste is om de nVidea chip te vervangen.
Maar hoe?
En waar haal je de nieuwe?
 
Laatst bewerkt:
OK dat was spannend.

Ik heb nog nooit iemand met een gasbrander een Chip zien repareren.

Dan heb ik ook weer wat bijgeleerd
 
Op Youtube heb ik inmiddels een fix (klik) gevonden, die ik dadelijk ga uitproberen.
Ik laat wel horen of het werkt.


Edit:
En jahoor !
Beeld hersteld.:thumb:


GHeen idee voor hoelang.
Op youtube wordt gesproken over enkele dagen / weken.
Beste is om de nVidea chip te vervangen.
Maar hoe?
En waar haal je de nieuwe?

Héé,

Ik heb dat filmpje ook bekeken, maar wat is nu eigenlijk het nut van dat stukje koper?
Wat voor 'tussenstukje' heb jij gebruikt? En moet het koper (zoals het filmpje) met een vouw zijn?

Ik dacht dat koper nu net de warmte geleidt, en het probleem van 'ons' is toch een hitteprobleem?

Als je toevallig nog wist welke hitte compound je gebruikt hebt mag je de naam eventueel wel eens melden ^^.

Groetjes!
 
Laatst bewerkt:
GHeen idee voor hoelang.
Op youtube wordt gesproken over enkele dagen / weken.
Beste is om de nVidea chip te vervangen.
Maar hoe?
En waar haal je de nieuwe?

Een van mijn klanten heeft zo'n 2 jaar geleden voor beide dochters een HP laptop uit dezelfde serie gekocht .... met onlangs beide hetzelfde probleem.
In beide is uiteindelijk het moederboard vervangen, nadat bij één van de twee op een 'andere manier' was geprobeerd te herstellen ('brandermethode' ? :p).
Die was dus bij terugkomst nog steeds niet in orde en is uiteindelijk maarliefst drie maanden 'onderweg' geweest met - zoals gezegd - een nieuw moederbord.
Ik denk dus dat het vervangen niet eenvoudig (zo niet onmogelijk) zal zijn, anders had HP daar ook voor gekozen waarschijnlijk.
 
Laatst bewerkt:
Hoi !

Ongeveer 6 mnd geleden voor 'n klant een mobo besteld voor 'n HP; http://www.kieskeurig.nl/laptop/hp/pavilion_dv7-2260ed_vl019ea/353775/ook al i.v.m. defecte grafische chip.

Kostte 335 euri's ex BTW, moest ik 'm zelf monteren omdat er geen tijds-garantie gegeven kon worden.

Ergo: ik repareer die rommel niet meer; de klanten in spe adviseer ik in Godsnaam maar garantie bij te kopen !

Greetz,

Harry.
 
Een van mijn klanten heeft zo'n 2 jaar geleden voor beide dochters een HP laptop uit dezelfde serie gekocht .... met onlangs beide hetzelfde probleem.
In beide is uiteindelijk het moederboard vervangen, nadat bij één van de twee op een 'andere manier' was geprobeerd te herstellen ('brandermethode' ? :p).
Die was dus bij terugkomst nog steeds niet in orde en is uiteindelijk maarliefst drie maanden 'onderweg' geweest met - zoals gezegd - een nieuw moederbord.
Ik denk dus dat het vervangen niet eenvoudig (zo niet onmogelijk) zal zijn, anders had HP daar ook voor gekozen waarschijnlijk.

Toch niet zo'n succes dan he, die HP laptops.....
 
Toch niet zo'n succes dan he, die HP laptops.....

Daar hebben we hem weer .....
Het feit dat er iets met de cruisecontrol van een Toyota is wil nog niet zeggen dat opeens alle Toyota's slecht zijn.
.... en dat geldt evenzeer voor een HP-laptop uit een bepaalde serie of wélk ander merk dan ook.
Ik herinner mij de Medionlaptops van een paar jaar geleden en Asus-laptops die een aantal jaren geleden mobo-problemen hadden ......

Hoe hardnekkig subjectief kan een mens toch blijven

Overigens geldt er voor dit probleem garantie, ook al is de z.g. 'termijn' verstreken. Die moet worden geclaimd bij de leverancier.
Hier een voorbeeldbrief van Tros Radar, nadat er veel klachten waren over reparatie-/garantieafhandeling voor laptops van o.a. Acer. Hier de betreffende uitzending in januari
 
Laatst bewerkt:
Ik dacht dat koper nu net de warmte geleidt, en het probleem van 'ons' is toch een hitteprobleem?

Koper geleid warmte beter, dus met het tussen stukje van koper zorgen ze dat de warmte beter naar de fan afgevoerd wordt.
 
@ Jonas:

Die koper is inderdaad een plat stuk super dikke "folie".
Maar wel van koper. De vouw erin, is omdat dit stukje koper plaat nou eenmaal zo gevormd was.
Als je naar de beste man zijn verhaal luisterd, hoor je dat dat 10 graden scheelt.
Zilverfolie ertussen is te slap, en kan sluiting veroorzaken.

Koperplaat kan je bij een elektronika zaak verkrijgen> Hoog Frequent afscherming.

De laptop die ik hersteld heb: Als je goed kijkt, zie je rechts naast de chip een lege plek.
Daar zit in mijn geval de video chip nVidea.
Die andere plaats is een co-processor.
Je moet echt alleen de nVidea warm stoken.
Ik ben gestopt toen ik dacht te zien, dat de tin rondom de smd-onderdelen veranderde van "kleur".
Smd onderdelen zijn die super-mini onderdelen van 2 mmlang en 0,5 mm breed.

Ik heb geen extra koper ertussen gedaan, omdat in mijn geval er een aparte koeling op de chip zat.
Wel dezelfde fan als op de film.
Ik heb wel nieuwe pasta ertussen gedaan.
Dat doet vaak ook wonderen.
WEINIG pasta, zorgt voor een beter kontakt oppervlak met de koelplaat.
Teveel pasta werkt dat tegen.

De laptop die ik onder handen had, was iets luxer: 2 harddisken, afstand bediening... etc.
Ik ben ebay al aan het afzoeken, voor een defecte op te kopen.


Wat er gebeurd, is dat je met de brander, de solderingen aan de buitenkant van de chip en inwendig even smelt, zodat de haarscheurtjes eruit zijn.
Probleem bij dit model laptop blijft de koeling.
Te warme cpu en video-chip is de oorzaak van dit defect.


Deze reparatie geeft GEEN garantie op de verdere levensduur van de chip.
Kan zijn dat ie binnen 2 weken weer stuk is, kan zijn pas over 1 jaar.
Deze truck hoeft niet perse te werken op andere merken / typen laptops.
Maar kan bij defecten buiten de garantie altijd worden geprobeerd.
 
Laatst bewerkt:
Paul,

Alvast bedankt voor je uitleg. Hiermee ben ik al een stuk opgeschoten.

Alvorens ik mijn laptop uit elkaar gooi heb ik nog de vraag:

Kunnen er ook andere oorzaken zijn bij dit probleem?

Ik vind het enorm raar dat de videokaart en de cpu TE warm krijgen waardoor het scherm niet meer werkt, aangezien ik het volgende voor heb:

1. Wanneer ik de laptop van gesloten stand naar open stand breng en deze aanzet krijg ik 'meestal' een zwart scherm tevoorschijn.

2. Soms krijg ik wanneer het windows logo tevoorschijn moet komen terug beeld, soms na 10 of 15 minuten of soms helemaal niet.

3. Wanneer ik de laptop (via een aangesloten monitor) afsluit, ZONDER deze dicht te klappen en hem zo terug aanzet, heb ik bijna altijd beeld.

4. Eens het beeld aan staat, valt het niet meer uit.

Nu is mijn vraag: Moest ik het probleem hebben dat mijn cpu en videokaart wel degelijk TE warm krijgen, valt hij toch uit TIJDENS ik bezig ben op de laptop? En welk verband heeft dit te warm worden met het opstarten van de laptop na open of gesloten stand (punt 1 & 3)?

Het feit waarom ik zoveel moeite in deze situatie wil steken is dat ik deze laptop nog maar 3 maand heb, aangezien ik hem van een vriend gekocht heb, en dat hij nu al defect is. Zou zonde zijn van het geld. Alhoewel ik er (maar) 350 euro voor betaald heb.

Alvast bedankt voor jullie hulp! :thumb:
 
Jou proiblemen lijken niet op te lossen met de brander.
Dit, omdat jou videokaart nog niet stuk lijkt, alhoewel het losse solderingen in / op de chip kunnen zijn.
Dan helpt de brander truck waarschijnlijk wel.

Heb je de laptop-koeling al eens ontstoft?


het probleem bij HP is, dat bij dat type de koeling van de CPU samen gaat met de koeling van de videokaart.
Dus, als je de cpu hard laat werken, en die dus warmer wordt, stookt hij de video-chip mee op. En die kan dat nou net niet hebben.

Dus: kijk jij eerst eens naar de hoeveelheid stog op de koelribben van binnen.
Daarvoor moet de laptop deels uit elkaar, en de koeling gedemonteerd.
 
Paul,

Jep, ik heb alles al eens ontstoft.
Er was zelfs geen stof te bespeuren op enkele pluisjes na. Misschien moet ik toch eens proberen met de brander?

Ik ben voorlopig einde raad.

Groetjes

Jonas
 
Jou proiblemen lijken niet op te lossen met de brander.
Dit, omdat jou videokaart nog niet stuk lijkt, alhoewel het losse solderingen in / op de chip kunnen zijn.
Dan helpt de brander truck waarschijnlijk wel.

Heb je de laptop-koeling al eens ontstoft?


het probleem bij HP is, dat bij dat type de koeling van de CPU samen gaat met de koeling van de videokaart.
Dus, als je de cpu hard laat werken, en die dus warmer wordt, stookt hij de video-chip mee op. En die kan dat nou net niet hebben.

Dus: kijk jij eerst eens naar de hoeveelheid stog op de koelribben van binnen.
Daarvoor moet de laptop deels uit elkaar, en de koeling gedemonteerd.

Buh ... ? Hoe kom je erbij dat de videochip niet stuk zou zijn?
Eén van de door mij eerder aangegeven laptops begon namelijk ook met datzelfde probleem: nog wel een kleurrijk beeld met strepen en alle verschijnselen van een 'rechte' regenboog :p
Edoch: de videochip was naar de filistijnen en uiteindelijk is het hele mobo vervangen.

Nogmaal aan TS: de eigenaar kan bij de leverancier wel degelijk garantie claimen, temeer daar het kennelijk een voor dit apparaat bekende 'fabricagefout' betreft !!!!
Dus helemaal niks prutsen eraan en terug naar de leverancier ermee
 
Laatst bewerkt:
Buh ... ? Hoe kom je erbij dat de videochip niet stuk zou zijn?
Eén van de door mij eerder aangegeven laptops begon namelijk ook met datzelfde probleem: nog wel een kleurrijk beeld met strepen en alle verschijnselen van een 'rechte' regenboog :p
Edoch: de videochip was naar de filistijnen en uiteindelijk is het hele mobo vervangen.

Nogmaal aan TS: de eigenaar kan bij de leverancier wel degelijk garantie claimen, temeer daar het kennelijk een voor dit apparaat bekende 'fabricagefout' betreft !!!!
Dus helemaal niks prutsen eraan en terug naar de leverancier ermee

Hmmm, dat hadden er mij ook al aangeraden. Volgens mij sturen ze je van de ene kant naar de andere kant als je het mij vraagt ...

Zou je dan aanraden om te chatten met zo'n hp medewerker of direct een telefoontje te plegen?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan