Grafische kaart problemen - geval van oplichting

Status
Niet open voor verdere reacties.

johnmon

Gebruiker
Lid geworden
15 okt 2012
Berichten
25
Geacht forum,
Dit wordt mijn tweede vraag aan u. Het eerste probleem zou worden opgelost door een computerbedrijf in de buurt. Ben sinds anderhalf jaar bedlegerig en woon (helaas!) in een land dat een moeilijke taal heeft (Pools). Ik spreek dat niet goed en in mijn woonland spreken weinig mensen Engels of Duits dus het probleem wordt daarmee groter.

Toen ik mijn computer terugkreeg, was de harde schijf was vervangen en Windows XP ge�nstalleerd. Dit omdat ik de originele CD daarvan heb en mijn scanner en printer een hoger platform niet aankunnen.

Was ondanks de tegenvallende kosten toch blij met de computer. Maar de blijdschap duurde niet lang. Ten eerste was mijn DVD brander verwijderd (die overigens 100% goed was maar de reparateur had die aansluiting op mijn moederbord nodig. Dus, zonder overleg verwijderd. Hij weet niet meer wat er daarna mee is gebeurd. En waarom zou het erg zijn: ik had toch 2 DVD branders, en nu een minder maar ik kon nog steeds een DVD afspelen/branden? Ja, maar niet meer eenvoudig kopi�ren met slechts 1 DVD brander. Ook bleek vrijwel meteen bleek dat de grafische driver niet was ge�nstalleerd. Mijn vriendin belde met deze twee klachten naar het reparatiebedrijf en die lieten weten dat ze geen driver hadden kunnen vinden voor mijn Saphhire Radeon HD 2400 pro AVP 256 MB 64 bit. Dus moest ik een abonnement kopen bij Driver Tuner (ruim 50 Euro) om die driver te kunnen downloaden. Tegenvaller maar nu was het dus wel goed. Alleen was ik wel mijn tochwel erg goede DVD brander kwijt. Maar ik dacht dat de meeste problemen nu wel waren opgelost. Dacht ik!

Want na het installeren van de driver moest de computer opnieuw opstarten. Maar het beeld bleef op zwart. Ik moest weer in de Safe Mode computeren en vond dat echt te gek na zoveel kosten (250 Euro).

Het bedrijf wilde verder geen service (garantie) bieden dus moest mijn vriendin op zoek naar een ander bedrijf dat computers repareerde. Zo gezegd zo gedaan. Eerst moest dat bedrijf een onderzoek worden verricht en dat was weer meteen kassa (vooraf te voldoen svp).

Analyse: ditmaal was mijn grafische kaart kapot. Ze zouden het repareren. En mijn modem bleek ook vreemd genoeg kapot te zijn maar die had ik volgens dat bedrijf niet nodig omdat ik achter een router werkte.

Na enkele dagen werden we gebeld: het probleem was opgelost, kosten 90 Euro. Toen mijn vriendin de boel had opgehaald, sloot ik het aan en zag vrij snel dat het weer erg slecht was.

Als ik YouTube startte, bleef het beeld meteen na maximaliseren van het beeld stilstaan. Kon alleen de kleine schermpjes zien. Ook Skypen (om met mijn zoon in Nederland te kunnen praten) bleek onmogelijk. Het beeld hing meteen.

Ik ging met Everest checken wat voor een videokaart erin was gedaan. Kon mijn ogen niet geloven maar het bleek wel waar: Mijn redelijk goede kaart was vervangen door een nVidia Geforce2 MX 100/200 32 MB. Dus uit het stenen tijdperk wat mij betreft.

Mijn vriendin had weer gebeld en kreeg te horen dat ze alleen dat op voorraad hadden en het was bovendien tweedehands dus gaven ze geen garantie.

Stand van zaken, na alle kosten:

1: Een DVD-brander verdwenen (was niet kapot)
2: Grafische kaart uit het jaar nul. Die van mij had bovendien drie verschillende in/uitgangen voor TV. monitor en nog iets, weet niet meer wat.
3: Modemkaart verdwenen, is "weggegooid" volgens tweede reparatiebedrijf.
4: Kan alleen nog maar hele lichte applicaties aan vanwege de erg beperkte grafische kaart. Mijn isolatie vanwege mijn ziekte is veel groter geworden doordat Skypen niet meer kan met video.

Garantie krijg ik niet (blijkt achteraf pas). Heb het gevoel dat ik werkelijk geen enkel bedrijf meer kan vertrouwen alleen omdat ik Nederlander ben en "dus" genoeg geld zou hebben. Helaas niet. Wat een rotsituatie! Als ik mijn computer telkens opnieuw ter reparatie aanbied, zal hij telkens minder onderdelen bevatten en goede onderdelen zullen vervangen worden door tweedehands onderdelen van een heel slechte kwaliteit. De "rekeningen" zijn wel zo hoog dat verwacht zou mogen worden dat de computer inderdaad gerepareerd zou zijn. Waarom staat rekeningen tussen haakjes? Die krijg je niet. Als je dat ook nog eist, wordt er 23% bijgeteld (BTW).

Zou ik een grafische kaart kunnen bestellen in Nederland zonder dat ik precies weet waar ik naar moet zoeken?

Wat ik had:

Computer: (via marktplaats gekocht) HP pavilion 1490.nl, Intel Pentium 4, 3200 Mhz (16 x 200)
Windows XP Home edition (English)

Grafische kaart die ik had: Saphhire Radeon HD 2400 pro AVP 256 MB 64 bit (maar mag best beter). Moet wel AVP hebben. Zou elke AVP aansluiting moeten passen? Heb geen idee of dat altijd zo is.

Heel graag uw advies want ik weet niet meer wat ik nu nog kan doen om mijn computer minstens zo goed te krijgen als hij een maand geleden was.

Alvast mijn dank,
John
 
Bedoel je niet AGP aansluiting i.p.v. AVP? AGP aansluiting van een grafische kaart ken ik wel maar een AVP aansluiting nog nooit van gehoord :rolleyes:
 
Wát een in en ín trieste geschiedenis - had ik wat hardware over, dan zou ik je deze direct toesturen! Sterkte en succes. :thumb:
 
Dankje, Chopra. Weet inmiddels weer iets meer: het bedrijf meldde vanmorgen, toen mijn vriendin belde, dat het niet actief naar een oplossing zal zoeken, maar "mochten" ze tegen een betere tweedehandse grafische kaart aanlopen die ik zou kunnen gebruiken, dan zullen ze bellen. Hoop niet dat ze er te hard tegenaan lopen want dan is het weer zo kapot! Een voorbeeld van verantwoordelijkheid afschuiven met "don't call us, we call you".

Zou het liefst in de auto springen om te eisen dat ik direct en correct word behandeld. Maar dat gaat dus sinds anderhalf jaar niet meer. Vermoedelijk begrijpen ze dat ze van mijn vriendin die nogal zachtmoedig is, geen enkel probleem hoeven te verwachten.

Maar mijn vraag is: zou elke grafische kaart met een AGP aansluiting in principe moeten passen? Of moet ik dan ook nog met andere dingen rekening houden? De verbinding van mijn - als kapot gediagnostiseerde grafische kaart heeft een AGP-verbinding met het moederbord van in totaal 6,8 cm. Die verbinding wordt opgedeeld in een dtuk van 4,2 cm, dan een smalle opening van 0,2 cm, en daarna weer een verbinding van 2,3 cm.

Dat ziet er zo uit:

2012-11-10 17.55.41.jpg

Ik hoop dat iemand me kan adviseren.

Alvast mijn dank weer,
John
 
Hi John,

Ik meen dat het op dit moment de vraag is of de kaart een PCI of een PCI-E is (express).

download/installeer bijv. 'ns Speccy (van Piriform). Dan zie je in één oogopslag wat het ultiem haalbare m.b.t. je mobo is.
 
Dank voor je reactie Chopra,

Heb gedaan wat je adviseerde. Bijgevoegd een printscreen van de grafische kaart dmv Piriform. Het zegt me niet zoveel want ik weet niet waar ik kan zien welke aansluiting het heeft.

Hoop dat dit jou wel meer duidelijkheid biedt.

Bedankt,
JohnnVidia kaart.JPG
 
Chopra,
Ik zie dat ik ook een printscreen kan maken van mijn moederbord, zie bijlage. Zegt dit jou iets?

moederbord.jpg
 
@ johnmon,

jouw kaartje heeft een agp aansluiting.....deze is universeel voor elk agp slot,eender welke revisie.
Het voornaamste is om de sterkte van jouw pc voeding te kennen....... om 1 van de laatste agp videokaarten,een ATI 4670 vlotjes te laten draaien ,spreken we toch al gauw over een 300-350 WATT voeding.....
 
Hallo Roadworker,
Jouw vraag maakt me duidelijk dat een grafische kaart bestellen nog moeilijker is dan ik al vreesde. Heb een foto met m'n mobiel gemaakt van de voeding en het binnenwerk van de PC. De voeding vermeldt meer chinees dan de eerste de beste Chinese menukaart. Maar er staan ook leesbare teksten op. Ik wil het graag uploaden maar krijg keer op keer te zien dat het upoaden is mislukt. Elke foto is ca. 2,5 mb in jpg-formaat. Ik zie staan dat output peek 300 W is en rated 250 W. En dan nog een hele trits +12V, +5V, +3,3V met elk hun eigen "cannot exceed" van enkele keren 235 W en andere keren 115 W. Moet ik er een nieuwe vouding in laten zetten? Wat adviseer je? Moet wel erbij zeggen dat we GEEN randaarde in huis hebben. Gewoon twee draden in een kabel. Is oud huis.

Hoor heel graag.
John
 
Heb de foto's wat kleiner gemaakt.

2012-11-11 12.03.48-klein.jpg2012-11-11 12.01.31-klein.jpg

Hopelijk komt het nu wel goed over.

Alvast bedankt,
John
 
Vermoed dat je geen zware voeding nodig hebt. Internet, mail, Skype en muziek, I presume?

Gewoon een videokaart aanschaffen die past op het slot (de aansluiting) van je moederbord.
Kun je zelf plaatsen: zorg dat je geen onderdelen aanraakt met (statische) handen/vingers, goed aandrukken, software installeren en klaar is kees.
 
Hallo Chopra,
Ja, klopt, Internet, mail, Skype en muziek. Ook is aangesloten een printer HP 720C, scanjet 5300C, box.com, dropbox, de normale Office- en Adobe software, AVS Video software, Microsoft Lifecam, een 7x 2.0 usb hub, en Goggle Earth, maar die werkt dus nauwelijks met de videokaart. Erg weinig details, erg traag, en het beginscherm van de hele aarde is zelfs helemaal wit. Pas na inzoomen wordt het wat beter. Maar lang niet de kwaliteit die ik had.

Mag ik uit je vraag opmaken dat ik geen zwaardere voeding nodig heb om een betere grafische kaart te bestellen in Nederland? Ik had 256 MB, is nu 32 MB, wil mininaal weer 256 hebben, maar liever nog iets beter zoals 512 MB. Of zeggen die MB's helemaal niets? Ik ben geen gamer.

Hoor het graag,
Weer bedankt,
John
 
Laatst bewerkt:
Hallo Frankwannet,
Bedankt voor je reactie. Ik heb op de link in je reactie geklikt en de geluidskaart bekeken. 52,30 Euro, da's in orde, plus natuurlijk ca. 20 Euro verzendkosten (Polen).

Maar toen ik verder las, zag ik een reactie/ervaring staan: "Op deze site stond niks van compatible met enige stuurprogamma's zoals windows. Ik heb problemen met deze te installeren op windows XP. Op het doosje stond windows vista."

Zoals ik meldde, heb ik Windows XP Home edition (English). Dus denk ik niet dat je advies me verder (vooruit) zou helpen. Jammer, maar in elk geval bedankt voor de moeite.

John
 
Dat 1 iemand een dergelijke reactie plaatst en alles dan in deze wereld daar vanaf zou hangen ....tja...:rolleyes:

Op de site staan toch duidelijk:
Drivers Windows XP, Windows Vista
Tevens zijn de drivers te halen op de site van AMD Dit zijn de hotfix drivers en ik denk niet dat die ene persoon hiervan afwist.

http://support.amd.com/us/kbarticles/Pages/CatalystAGPHotfix.aspx

Dus ik zie het probleem niet waarom deze kaart niet geschikt zou zijn voor jouw systeem. Zelf nog niet zo heel lang geleden gebruiker geweest van een AGP XP systeem en kreeg mijn 3850 in eerste instantie ook niet aan de praat. Totdat ik van een mede Helpmij'r de hotfix voorgeschoteld kreeg.
 
Frank, er staan in totaal 3 reacties op die side. De hele wereld hangt inderdaad niet van een redelijk werkelende computer af, je hebt daarin gelijk, alles in het materiële is betrekkelijk. Maar alle 3 de reacties meldden dat compabiliteitsproblemen verwacht mogen worden met oudere systemen en XP is een ouder systeem. Een van hen meldde zelfs dat de XP-problemen. En jij had blijkbaar ook met jouw 3850 ook XP-problemen totdat je van iemand een hotfix (om het XP compatible te maken neem ik aan) geadviseerd kreeg. Ook jouw wereld hing er niet van af maar toch is het fijn voor je dat je hulp kreeg.

Ik zal een e-mail sturen naar dat bedrijf en mijn computer/betalingsinfo doorgeven. Hoop wel dat ze willen verzenden als ik vooruit betaal want meestal willen bedrijven niets naar Polen zenden. Maar dat is een probleem dat niet hier thuishoort.

In elk geval bedankt voor je bijdrage Frank.
 
Frank, ik zie op de Poolse website van het bedrijf dat je ook adviseerde (staat onderaan de site die je als tweede opgaf, ongeveer hetzelfde staan, maar toch net iets anders. Denk je dat dit ook zal passen/kunnen samengaan? De exacte kaart die je aanbeveelt staat niet op de Poolse site. Ze schrijven onderaan dat het ook XP compatible is.

http://www.alternate.pl/html/product/Club_3D/HD3450/135661/?

Het is in het Pools maar de technische gegevens zijn internationaal. Wat is jullie mening, zal het goed zijnj

John
 
Zoals ik al vreesde:

Kreeg zojuist bericht van Azery:

.....

We kunnen helaas niet leveren buiten Nederland en België.
We vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

naam verwijderd hoort hier niet thuis.

Azerty Verkoop


Ze KUNNEN niet leveren? Dat is een leugen, ze WILLEN niet leveren. Zelfs niet als ik alle kosten vooruit betaal, belachelijk! Polen is ook een EU-/Schengenland en alleen bekrompen bedrijven denken te klein. Azerty is daar een voorbeeld van.

John
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Directie bepaalt beleid 'we willen niet leveren', medewerkers voeren uit 'we kunnen niet leveren'. Ik begrijp je frustratie na zo'n tijd ellende tegen een dergelijk fait accompli aan te lopen :confused:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan