Gratis NEC computer gekregen maar dan......

• Onderwerp starter Onderwerp starter Maup
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Maup

Gebruiker
Lid geworden
26 jul 2001
Mijn zoon heeft bij aanschaf van een nieuw abonnement met telefoon ook een gratis NEC computer gekregen.
Daar zit dus helemaal niets aan software bij. Bij het opstarten komt hij in de DOS scherm.
De full version windows XP die we hebben, krijgt hij er niet op. Wat doen we fout? Na een week pielen :evil: wordt het eigenlijk tijd voor de hulp van een pro.:D

hoe proberen jullie windows ( en welke versie) erop te zetten ?

ik weet niet wat hij allemaal geproberd heeft..install en dat soort dingen. Hij dacht dat de cd vanzelf zou gaan installeren maar dat doet hij niet. Welk commando zou hiervoor moeten zijn.

bork zei:
hoe proberen jullie windows ( en welke versie) erop te zetten ?

vergeet nog even XP te vermelden. stond wel in het originele bericht ;)

als het niet lukt, laat dan wel van je horen he, dan zou er wel eens wat meer aan de hand kunnen zijn ;)

Keep it simple..................

Advies:

zet 't ding aan en druk op de volgende toetsen (razendsnel achter elkaar)

F1 ESC DEL F2 F6

als je mazzel hebt kom je in het bios van de pc.

Zoek daar naar een scherm waar staat:

"bootpriority" of "bootsequence" of -als je mazzel hebt en het is een Nederlandse versie- "opstartvolgorde".

Zorg dat als 1e bootdevice de DVD / CD komt te staan
als 2e de eventueel aanwezige diskette en als 3e:
de harddisk, m.a.w.

1. DVD (CD)
2. A-drive
3. hdd

Daarna bios verlaten met F10 (save and quit)

Uiteindelijk de lade van de CD / DVD open maken XP CD erin en computer opnieuw op laten starten. Tijdens de allereerste momenten komt er een tekstje in beeld:

"Druk op een toets om Windows vanaf CD te starten".

Dt tekstje staat maar een paar seconden in beeld. Druk dus snel op een toets.

Windows start nu vanaf CD en de installatie gaat beginnen!

Proficiat met de gewonnen prijs !

Suc6!

Laatst bewerkt:
enne, idd. dat 1e schermpje in het geplaatste linkje is precies wat ik bedoel met opstartvolgorde. (Handig linkje Borg!)

Laatst bewerkt:
We kunnen wel met F2 op de boot-site komen (om het zo maar even te noemen) maar als de cdrom als eerste staat, doet hij dus nog 0,0. nix, noppes, nada als je opnieuw opstart.

ALS je een goede (legale) XP cd hebt EN in het bios staat de opstartvolgorde op CD als eerste, dan MOET XP starten als je tenminste snel op een toets drukt om het starten vanaf CD te activeren.

Als dit allemaal correct is, dan zijn er diverse mogelijkheden :
CD is vuil / defect,
CD speler is niet ok,
bios is niet juist geconfigueerd.

Da's allemaal mogelijk.

ALS de eerste paar regeltjes in dit bericht van toepassing zijn, dan vrees ik dat je er zonder deskundige hulp niet uit zal komen.

Laatst bewerkt:
als je handig bent, maak de kast open, haal de ide kabel ( de grijze) en de stroom kabel ( witte plug met zwarte gele en rode kabeltjes) eens los en doe ze daarna weer terug (van de cd rom speler bedoel ik uiteraard) en start daarna eens op. kijk eens of het nu lukt. als dit niet lukt, kijk eens of je ergens een andere cd-speler kan regelen en probeer het dan nog eens.

Laatst bewerkt:
Ik heb alle tips en trucs uitgeprint mét jullie commentaren en vanaf morgenavond gaan we er maar weer eens voor zitten.
Bedankt tot zo ver en jullie horen er nog van!

De installatie van windows is over het algemeen enorm moeilijk.
Ubuntu linux daarintegen is heel gemakkelijk om te installeren. ALle programma's die je nodig hebt worden direct geinstalleerd.
office mail etc.
Het is systeem is niet alleen gratis maar je kan ook gratis een cd laten opsturen. zonder port kosten etc.
https://shipit.ubuntu.com/
of je download gewoon hier
http://www.ubuntu.com/download
En de software is compleet te vertrouwen de source code is beschikbaar en het is systeem word ontwikkeld door honderden vrijwilligers.

lamp zei:
De installatie van windows is over het algemeen enorm moeilijk.
Ubuntu linux daarintegen is heel gemakkelijk om te installeren. ALle programma's die je nodig hebt worden direct geinstalleerd.
office mail etc.
Het is systeem is niet alleen gratis maar je kan ook gratis een cd laten opsturen. zonder port kosten etc.
https://shipit.ubuntu.com/
of je download gewoon hier
http://www.ubuntu.com/download
En de software is compleet te vertrouwen de source code is beschikbaar en het is systeem word ontwikkeld door honderden vrijwilligers.

Het is wel lief om Linux te promoten, maar de TS vroeg hulp voor het installeren voor XP, waar geen drol aan is, overigens.

Na jaren van gebruik van Linux en Windows is deze laatste toch mijn favoriet, met name, XP.
Heb nog wel een Debian servertje draaien, al jaren, hoef er helemaal niets aan te doen, retestabiel, maar het installeren daarvan was een crime.

Was ook nog de tijd van zelf kernels brouwselen tot een respectabele groote, was leuk, nu zou ik daar niet meer blij van worden.

En voor iemand die "vertrouwd" is met windows, zal niet snel overstappen.

Het zou een goede concurent worden als alle energie in één distributie gestoken zou worden, maar dat is een droom, het is nu één dikke brei van distributies en soorten, en die vaak totaal niet meer compatible met elkaar zijn.

Eigenlijk gaf ik dit gewoon even aan om gewoon eens te zien of de pc uberhaupt wel fatsoenlijk werkt.

Debian is niet echt een makkelijke distro, dat is ook de reden van het ontstaan van ubuntu. Een installatie alles staat erop wat je nodig hebt, etc het is ook niet erg veel omschakelen. Als je alleen mailt, web, office, msn.

En btw je mag niet zomaar windows op twee pc's zetten hoor,
En is de vraagsteller zeker dat het geen oem cd van medion ofzow die eerst nagaat of het een medion pc en zoniet gewoon stopt.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan