Gratis nieuwsservers gezocht!

Status
Niet open voor verdere reacties.

WimJager

Gebruiker
Lid geworden
18 dec 2006
Hallo,

Ik download een tijdje via nieuwsgroepen. Dat gaat wel aardig, maar nu doet mijn belangrijkste server het niet meer, en zit ik met een paar dvd's waarvan ik nog 12 MB moet downloaden en dat is niet aanwezig op de werkende servers in mijn programma :confused:

De nieuwsservers die ik gebruik[te]

- test.news-service.com --> goede server met lange retentie, maar doet het sinds gisteren niet meer
- news.kpnplanet.nl -> doet het goed, alleen te korte retentie --> krijg bestanden op 12 MB na niet binnen
- nova.planet.nl --> zelfde verhaal als met kpnplanet.

Ik heb de provider KPN Direct ADSL, en ik zoek een paar goede gratis nieuwsservers.

Ik hoef er geen tientallen gygabites mee te downloaden, maar het is meer dat ik mijn incomplete's van 12 mb dan eeen keer binnen kan halen.

... al zou een gratis nieuwsserver met aardig lange retentie > 10 dagen, ook welkom zijn!

uw suggesties zijn welkom!

ps; op internet lees ik veel dat mensen gebruik maken van Edewka o.i.d.. Deze is betaald, en ik ben bang dat het bij mij niet uit kan qua prijs/downloadsnelheid. Vandaar dat ik liever voor een gratis ga. Ook heb ik op google al gezocht op nieuwsservers, maar dan kom ik altijd op pagina's uit die dateren uit 2005 en vroeger...

Gratis newsservers? Ja… en ik zoek nog geld…:p

Er zijn wel een aantal gratis servers, maar die hebben natuurlijk wel wat beperkingen. De meeste hebben een hele korte retentie, en de bestanden zijn meestal incompleet, met al gevolg dat je met een hele berg RAR en PAR bestanden zit, waar je alsnog niks me kan.

Redelijk betrouwbaar is freebin-auth.readnews.com
Geen gebruikersnaam, geen password, 4 threads. Bijna alle nieuwsgroepen worden ondersteund, retentie van minimaal 14 dagen. Over het algemeen zijn de downloads redelijk compleet, maar zorg er voor de zekerheid wel voor dat gewoon ook alle PAR bestanden meeneemt. Scheelt een boel frustratie.
Deze server is soms een paar dagen offline, maar gooi hem niet gelijk weg, hij komt altijd weer terug. Downloadsnelheid minimaal 512kb/s:rolleyes:

Alternatief is Freenet, een server in Duitsland. Je moet je even aanmelden voor een gratis mailaccount op www.freenet.de let wel even op dat je een echt bestaand adres in Duitsland gebruikt.
Je kan gebruik maken van 7 threads met elk 2 connecties. Gebruikersnaam = je (volledige) aangemaakte mailadres, dus inclusief @freenet.de en je wachtwoord is datgene dat je hebt opgegeven voor je mailaccount
Servers heten newsread0.freenet.de t/m newsread6.freenet.de
Elke thread geeft 32.5kb/s per connectie, dus dat levert je uiteindelijk met 7 lijntjes (2x32.5)x7=455kB/s
Let wel op dat de retentie maar 2 topt 3 dagen is, niet erg lang dus. Maar… het is gratis, het is redelijk snel, en het is compleet. Niet over klagen dus.:rolleyes:

Beste alternatief is natuurlijk gewoon een betaalde server als EWEKA. Voor € 7,50 per maand weet je alles (groot voordeel: dit is prepaid, vervalt automatisch na 1 maand, je zit er dus niet aan vast). Retentie van 90 dagen, 8 threads snelheid tot 20MB/s. Aardige is ook dat je deze account mag delen. Je kan dus met maximaal 8 verschillende pc's gebruik maken van één enkele account. :thumb: Een tijdelijk abonnementje samen met de buurman is dus geen probleem, scheelt weer in de kosten.

Laatst bewerkt:
ps; op internet lees ik veel dat mensen gebruik maken van Edewka o.i.d.. Deze is betaald, en ik ben bang dat het bij mij niet uit kan qua prijs/downloadsnelheid. Vandaar dat ik liever voor een gratis ga. Ook heb ik op google al gezocht op nieuwsservers, maar dan kom ik altijd op pagina's uit die dateren uit 2005 en vroeger...

Voor mij is het an sich ook niet interessant. Mijn maximum downloadsnelheid is 325 KB/s. Toch heb ik al bijna een jaar een abbonement op Eweka omdat het gewoon reuze handig is dat er een retentie van in elk geval 100 dagen is (Dus niet de 120 dagen welke ze "beloven")

Zeg nou zelf, voor 7,50 in de maand kun je het eigenlijk niet laten liggen. Al doe je maar voor 1 maand, dan kun je ten eerste die bestanden nog binnenhalen en ten tweede kijken hoe het bevalt en eventueel het "abbonement" verlengen (Ze werken met een prepaid-systeem)

Gratis en écht vrijblijvende trial bij Yabnews van drie dagen lijkt me ideaal voor nu.

Denk anders eens aan bv XLNed: vanaf € 3 per maand of € 27 per jaar, wel met een retentie van maar 60+ dagen. Deze is voor mijn max snelheid van 2MB ideaal en ik heb nog nooit een incomplete gehad.

XLNed ja... ik heb een tijdlang getest toen ze nog in de betafase waren. Heette toen nog Easynews. Daar heb ik heel wat weggehaald.
Hoe zit dat tegenwoordig met de betaling van XLNed, is dat ook prepaid? Ik ben altijd wat huiverig voor die min of meer doorlopende abo'tjes, die verlies je op den duur uit het oog, maar je blijft stiekum wel betalen.

Laatst bewerkt:
Prepaid, met een aparte uploadserver en ik haal altijd de voor mij maximale 200-215 KB/s tijdens downloaden. Ik ben een héél tevreden klant

Beste alternatief is natuurlijk gewoon een betaalde server als EWEKA. Voor € 7,50 per maand weet je alles (groot voordeel: dit is prepaid, vervalt automatisch na 1 maand, je zit er dus niet aan vast). Retentie van 90 dagen, 8 threads snelheid tot 20MB/s. Aardige is ook dat je deze account mag delen. Je kan dus met maximaal 8 verschillende pc's gebruik maken van één enkele account. Een tijdelijk abonnementje samen met de buurman is dus geen probleem, scheelt weer in de kosten.

O kan dat echt? want als ik het account nu met 3 a 4 mensen zou delen, kan dat toch nog voordelig uitkomen.

Dan zijn het echt nog maar enkele euri's per maand [7.5 / 4 = 1,90 p.p.p.m] dus dat zou nog wel te doen zijn ;)

Ik denk er nog even over na!:thumb:

Edit; @madmuppet: bedankt voor die server! mijn incomplete's zijn binnen gekomen :) Dank u!

Laatst bewerkt:
ja, een EWEKA-account kan je (als één van de weinigen, zoniet de enige) delen. De meeste usenet-servers staan niet toe dat er vanaf meerdere IP-adressen toegang wordt gezocht, EWEKA wel.

Enige waar je even op moet letten is dat je dus die 8 threads verdeelt onder de gebruikers. Je kan niet met meerdere pc’s gelijktijdig 8 threads per verbinding gebruiken.
Stel dat je de account deelt met de buurman, neem je er allebei 4. Dat heeft in beginsel geen nadelen voor de snelheid, want de beschikbare bandbreedte (20Mb) wordt verdeeld over het aantal (actief) in gebruik zijnde threads. Op het moment dat jij de enige bent die op tijdstip X gebruik maakt van de account, krijg jij ook alle beschikbare bandbreedte.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan