• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Grid lines over image

Status
Niet open voor verdere reacties.

martijn78m

Gebruiker
Lid geworden
28 okt 2013
Achter de X en Y as wil ik in Excel een specifieke afbeelding van een landkaart met daar overheen de gridlines, zodat ik eenvoudig kan aanduiden in welke rij een bepaalde gebied ligt.
dit lukt niet via achtergrond omdat je dan de foto over het hele werkblad krijgt. Het transparant maken van de foto lukt helaas ook niet.
Heeft iemand een idee hoe ik een foto achter de lijnen zou kunnen krijgen?

Bijlagen

Dat gaat helaas (volgens mij tenminste) niet.
Excel is een Reken programma en geen Teken programma :)

Je kunt wel via Invoegen/Lijn een lijnenspel over je kaart heen tekenen, maar dat is even werk, en pas op dat je de kaart dan niet meer verschuift...

Waar is de grafiek? Ik zie geen X-as of Y-as. Alleen celletjes met een kaderrand. Dat gaat inderdaad nooit werken. Je hebt, zonder gelijk in semantiek te vervallen, ook helemaal geen 'lijnen', je hebt cellen met een rand. Je kunt uiteraard prima met de Tekentool een rooster tekenen zoals je nu gedaan hebt. Die zet je dan bovenop je landkaart. Maar cellen zullen het nooit worden. Veel beter is het om de waarden die je in het grid wilt hebben in een tabel te zetten waar je een grafiek van maakt, en in die grafiek gebruik je dan de landkaart.

Transparant maken van een afbeelding in Excel:
[video=youtube;9RpIELN3lyI]https://www.youtube.com/watch?v=9RpIELN3lyI&t=141s[/video]

Je kunt een grafiek maken en de afbeelding instellen als achtergrond.
Als je een scatter grafiek gebruikt, kun je zelfs nog stippen op de landkaart plaatsen :)

Bijlagen

Bedankt voor de feedback,
@lam201 , dank voor de suggestie dit werkt inderdaad prima.

Wat wel raar is dat ik in mijn Excel versie, office professional plus 2019, de optie transparency helemaal niet heb staan.
Komt deze functie misschien voor in een nieuwe versie van Excel?

in bijlage een printscreen van mijn scherm,

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan