Grijswaarden & RGB afbeeldingen printen in Word

Status
Niet open voor verdere reacties.

Enjoyceke

Gebruiker
Lid geworden
7 jul 2010
Beste mensen
Ik zit met mn handen in het haar wat betreft Word (niet mijn favoriete programma als grafisch vormgever).
Voor een kennis ben ik bezig een basis boekje (A5 gevouwen, op A4 geprint) in elkaar te zetten voor een vereniging,
nu wil zij dit perse in Word kunnen bewerken.

Ik heb bepaalde afbeeldingen die grijswaarden zijn en bepaalde in RGB,
maar zodra deze beiden op 1 pagina komen te staan print ie de grijswaarden-afbeelding in kleur af
De normale zwarte tekst op de pagina print ie wel gewoon zwart.

Aangezien de desbetreffende kennis dit ABSOLUUT niet wil ivm de extra printkosten vroeg ik mij af of iemand weet
of dit überhaupt kan en zo ja of diegene mij kan vertellen hoe.

Bij voorbaat dank voor de reacties.

Staat er bij de geavanceerde instellingen van de printer niet een optie om óók de afbeeldingen af te drukken in grijswaarden?
Óf een simpelere optie, de afbeeldingen in grijswaarden op te slaan en dáárna in het boekje 'plakken' (en vervolgens afdrukken)

Ikzelf heb geen kleurenprinter (meer), maar meende dat daar iets zou moeten staan waarmee je alles in grijswaarden/zwart kunt afdrukken ..
Of je zoiets bij de opmaak van het document al kunt instellen, weet ik (helaas) niet ...

(niet mijn favoriete programma als grafisch vormgever).
Dat is ongeveer hetzelfde als zeggen dat een Ferrari niet je favoriete auto is als bestelauto.... Word is een tekstverwerker en pretendeert ook geen DTP pakket te zijn. Of je bedoelt wellicht dat je van beroep grafisch vormgever bent, en dat Word niet je favoriete programma is. Wat uiteraard dan weer wél mag; iedereen heeft zo zijn eigen favoriete programma :). Zo'n opmerking zegt dan trouwens weer niks over de kwaliteit van Word als (nogmaals: dat is wat het is) tekstverwerker.

Overigens vind ik dit knap:
maar zodra deze beiden op 1 pagina komen te staan print ie de grijswaarden-afbeelding in kleur af
Hoe zie je als gebruiker welke inktkanalen Word (eigenlijk de printer) aanstuurt om de grijze afbeelding te printen? Tuurlijk, je kunt een zwart-wit afbeelding ook met de kleurpatronen maken, maar normaal gesproken zal elk pakket (Word dus ook) op basis van de aangedragen informatie bepalen welk spuitkanaal wordt gebruikt. Bij een zwart-wit afbeelding is dat volgens mij altijd het zwartwit palet. En dus nooit de kleuren... Op basis van dezelfde informatie zal zwarte tekst ook altijd met het zwarte spuitkanaal worden afgedrukt. Kortom: de printerdriver bepaalt welke kleuren voor welke afbeelding worden gebruikt.
Als ik zelf een test doe, en een afbeelding in Word instel op grijstinten, en een ander op kleur, worden de afbeeldingen prima afgedrukt. Kortom: waar ligt nu eigenlijk je probleem?

Ik ben zelf grafisch vormgever en ik weet dat word n tekstverwerker is... dus ik weet dat je er niet veel meer mee kunt.... alleen de mensen waarmee ik samenwerk beseffen dat helaas niet ookal heb ik ze dat al uitgelegd.

Het punt is dat de afbeeldingen die zwart/wit moeten worden al in photoshop als grijswaarden zijn gemaakt. Vervolgens zijn ze als jpg in Word geladen. Ik heb daar nog eens extra ingegeven dat deze zwart/wit moeten zijn. De afbeelding die er vlakbij op de pagina staat is in kleur (RGB) en dat moet zo blijven. Probleem is dus dat ie beide afbeeldingen in kleur opbouwt. Ik zal wel ff nakijken hoe dat zit met die inktkanalen, maar ik ken hun printer niet dus weet niet hoe dat dan bij haar zit.

Ik vermoedde al zoiets :). Overigens snap ik nog niet hoe je kan zien dat een zwart-wit foto afgedrukt wordt in kleur, en niet met de zwarte/grijze inkt. Bij mijn test (ik heb hetzelfde gedaan met een in Word naar grijstinten omgezette kleurenfoto) gaat het perfect, zwart-wit en kleur naast elkaar.
Het mág voor de printer ook helemaal geen probleem zijn.

We zien het omdat er kleine witte tekst in de afbeelding staat, die door de kleurendruk wat dichtloopt. Helaas heeft die zwart/wit afbeelding meer dan de helft van de pagina in zijn bezit, dus tja dan kunnen de kosten wel oplopen met een oplage van meer dan 500. Ik ga van de week nog eens even kijken naar die printkanalen samen met mn collega, die weet vaak meer van printerkanaalinstellingen dan ik.

Kun je jouw voorbeeldje meeposten, want dit kan ik zo niet reproduceren. Overigens is met zo'n oplage uitbesteden toch altijd vele malen goedkoper (en sneller)?

Sorry 5 ipv 2 getikt het is meer dan 200 boekjes.... dacht iets van tegen de 225. Ik zal morgen ff t bestandje posten... ik zit zelf namelijk ook nog midden in n verhuizingsperiode :(

Ook 225 documenten al afdrukken lukt mij gekkenwerk. Tenzij je een hele snelle printer hebt staat het ding uren te jutteren...

Sorry het is me vandaag nog niet gelukt om het te posten, wordt waarschijnlijk niet eerder dan maandag, bestand heb ik op mijn werkcomputer staan en vandaag helaas geen kans gekregen. En ja ze heeft een bedrijfsprinter waarop ze mag printen, dus gaat op zich best vlug, alleen moeten de kosten wel zoveel mogelijk worden gedrukt (lekker dubbelzinnig).

Als de opdrachtgever maar weet waar ze mee bezig is, dan hoeven wij ons daar uiteraard verder niet druk over te maken :). Maandag is uiteraard prima!

Ja, bestandje ontvangen :). Zelfs afgedrukt op een laserprinter op het werk :D. Maar ik zie het probleem daar niet, vrees ik. Dat kan aan de printerdriver liggen die bij ons op het werk wél zijn werk goed doet. Het is moeilijk om daar een vinger achter te krijgen. Op welke printer moet het document worden afgedrukt?

Wij gebruiken allebei Toshiba... ze was op vakantie kon dus niet eerder n antwoord ontvangen.

Nog niet helemaal opgelost, maar heb een compromis gesloten met opdrachtgever.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan