Groeiende kritiek Google Toolbar

Status
Niet open voor verdere reacties.

Eagle Creek

Verenigingslid
Lid geworden
3 okt 2002
Berichten
26.322
<font size="2">Google's nieuwe Toolbar blijft op kritiek stuiten van internetgebruikers. </font>

<font size="2">Eind februari bracht zoekbedrijf Google een testversie van zijn zogeheten Toolbar op de markt. De Toolbar is een extra balk in Internet Explorer waarmee Google-zoekopdrachten kunnen worden uitgevoerd zonder naar de zoeksite te klikken.

AutoLink is een nieuwe functie van de Google Toolbar die hyperlinks aanbrengt op webpagina's waar ze oorspronkelijk niet staan. Links worden, na het klikken van de AutoLink-knop in de Toolbar, geplaatst bij ISBN-nummers van boeken, huisadressen, kentekenplaten van auto's en trackingnummers van koerierspakketjes. Google put voor die links uit de databases van Amazon.com, Google Maps, Carfax, UPS en FedEx.

Deze nieuwe 'Autolink'-functie leidt echter tot een golf van kritiek. Internetgebruikers beschuldigen Google van monopoliepraktijken die tot op heden enkel aan de deur van Microsoft werden geuit.

ZDNet-columnist Steve Gillmor spreekt over 'landjepik' en de veelgelezen tech-weblogger Dave Winer ziet in Autolink de eerste stap in een spiraal 'die tot het einde van het web kan leiden'. Scott Granneman van SecurityFocus.com meent dat 'de nadelen van AutoLink groter zijn dan de voordelen'.

Critici stellen echter dat niet de sitebeheerder meer bepaalt welke hyperlink er op zijn pagina staat, maar dat Google een deel van de controle over hun sites overneemt. Daar heeft de sitebeheerder geen invloed op.

Verder bepaalt de sitebeheerder niet naar welke sites Google linkt. Als iemand op zijn site over een boek schrijft, maakt AutoLink op verzoek een verwijzing naar Amazon.com. Een AutoLink-gebruiker die vaste klant is bij Barnes&Noble, een Amazon-concurrent, heeft ronduit pech, want hij wordt niet naar zijn favoriete winkel doorgestuurd. Ook andere koeriersdiensten dan UPS en FedEx worden niet standaard door de AutoLink gebruikt.

De AutoLink-functie roept een vergelijkbaar product van Microsoft in de herinnering. Met Smart Tags probeerde Microsoft ooit reclameboodschappen in webteksten te 'injecteren', commerciële teksten die oorspronkelijk niet op de betreffende webpagina's stonden. De golf van kritiek die volgde op het Microsoft-plan deden het softwarebedrijf besluiten af te zien van de Smart Tag-technologie.

Google antwoordt aan BBC News dat de AutoLink-links niet automatisch worden gemaakt, maar pas nadat een internetter op de betreffende knop in de Toolbar drukt. In het optiemenu van de Toolbar is het mogelijk de AutoLink-functie uit te zetten. De praktijk leert volgens experts echter dat minder-technische consumenten niet de moeite nemen om standaardfuncties in browsers te wijzigen of te deactiveren.

SearchGuild.com ontwikkelde een Javascript dat AutoLink blokkeert. Sitebeheerders kunnen de code kopiëren van een SearchGuild-pagina en die in de HTML van hun webpagina's opnemen. </font>

<font size="1"><i>Bron: Planet.nl</font>
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan