• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Groeperen rijen in sorteren

Roogiieer

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
18 jul 2025
Hallo,

Ik ben een zwemmer en hou in excel mijn gezwommen tijden bij, bij specifieke setjes.
Nu heb ik het in een tabel gezet zodat ik makkelijk kan sorteren en zoeken op training, maar ik vroeg me af of je de rijen ook kan groeperen voor het sorteren.
Als ik nu kolom C sorteer op ANC, krijg ik rij 2, 9, 20 en 31 te zien, maar het liefst heb ik dan 2-4; 9-11; 20-22 en 31-34.
Moet ik dan in elke rij ; Sprint toevoegen (wat het op het oog een stuk minder overzichtelijk maakt)?

Ik zie jullie reacties graag tegemoet.

ps. Mijn excuses voor het uploaden van een foto, maar ik heb geen zin dat deze gegevens online staan.

Bijlagen

• Scherm­afbeelding 2025-08-28 om 11.50.29.png
    Scherm­afbeelding 2025-08-28 om 11.50.29.png
    290,9 KB · Weergaven: 14
Als je een voorbeeldje bestandje upload dan wordt je op je wenken bedient.
Met een fotootje kunnen we niks.

Gebruik dan fake gegevens.

Dit is volgens mij de eenvoudigste manier.
Om deze inhoud te bekijken, hebben we jouw toestemming nodig om cookies van derden te gebruiken.
Voor meer gedetailleerde informatie, zie onze cookiespagina.

Bijlagen

Als je met die data wil gaan werken of het nu sorteren, filteren of wat dan ook is dan heeft Excel in elke cel data nodig om te weten wat bijelkaar hoort. maar dat "lelijke" aspect dat jij noemt is eenvoudig op te lossen met een opmaak.

Je moet dan wel op elke regel alle cellen vullen en vervolgens kun je met voorwaardelijke opmaak (VO) de dubbele gegevens verbergen.

Ik heb dat in jouw voorbeeld gedaan door van de data weer een echte tabel
ik heb in cel i1 een checkbox gezet waarmee je kan schakelen tussen de "invoermodus" waar je alle ingevulde info ziet en de presentatiemodus waarin de dubbele rijen verborgen zijn.

Ik heb daarvoor een aangepast opmaak gemaakt die bestaat uit ";;;" dat zijn dus 3 puntkomma's zonder opmaak erin waardoor in de cel niets wordt getoond, geen getallen, geen tekst

de VO regel die ik heb gemaakt test of kolom A en kolom C dezelfde gegevens bevat en of in cel i1 de checkbox is aangevinkt (WAAR)
1756410549233.png
Als aan alle voorwaarden is voldaan dan wordt de waarde in de cellen van kolom A tm E voor die regel verborgen doordat die speciale aangepast opmaak met alleen 3 puntkomma's wordt toegepast

In plaats van sorteren zou ik slicers gebruiken of Autofilter. Ik heb een slicer ingevoegd voor de type training
Als je 1 type training aanvinkt worden alleen die regels getoond. Een slicer doet in principe hetzelfde als autofilter alleen is het wat gebruiksvriendelijker dan op een mini driekhoekje in een cel klikken en de filter waarden te kiezen

Hopelijk komt dit in de buurt van wat je zoekt.

Bijlagen

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan