GROOT computer-probleem

Status
Niet open voor verdere reacties.

JPeetje

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
30 nov 2002
Berichten
2.540
hallo allemaal,
Een vriend van me heeft een nieuwe pc gekocht en dit valt enorm tegen. Toen heeft hij mij gevraagd om er eens naar te kijken. Nou, dit systeem heeft de rare gewoonte om regelmatig vast te lopen. Als ik het testprogramma (checkit pro 7.0) erop los laat, geeft 'ie geen problemen weer. Als ik de computer opnieuw installeer (windows 98 of Windows XP) dan blìjft-ie vastlopen.

enkele problemen van het systeem:
Vanaf het begin had de PC al rare kuren. Soms (op onverklaarbare wijze)
start de pc opnieuw op en gaat zijn lcd-beeldscherm op de slaapstand (stand-by). Bijvoorbeeld tijdens typen in WordXP of bij het starten van C&C Generals krijgt hij spontane herstarts. Ook gedurende andere acties heeft hij dit probleem, op volkomen willekeurige momenten.

ondernomen stappen:
a.. HD geformateerd en XP opnieuw geïnstalleerd (twee keer) : geen resultaat.
b.. Ander beeldscherm eraan gehangen en gestest: geen resultaat.
c.. Nieuwste drivers gedownload en geïnstalleerd van motherboard, beeldscherm, videokaart en modem: geen resultaat.
d.. Andere videokaart gekocht en geïnstalleerd: XFX Geforce4 TI4200: geen resultaat.
e.. Memtest86 gedraaid om het intern geheugen te testen: 12 uur lang: geen enkele fout.
f.. Temperatuur van CPU is prima, zo rond de 47 gr celcius.
g.. Voltages van de voeding getest, ligt allemaal op aanvaardbaar niveau. De 5V-lijn (meest kritisch) ligt op 4,88V.
Dit alles heeft geen resultaat gehad. Ik denk daarom dat het een hardware probleem is, wellicht het moederboard of de voeding (heel misschien de CD/DVD-speler).

Hij heeft ServicePacks van XP gedownload en geinstalleerd.
ik heb Windows98 ook bij hem geïnstalleerd, maar hierbij hetzelfde probleem.
Ik heb van ALLE onderdelen de laatste XP-drivers gedownload en geinstalleerd voor het geval sommige zaken niet 'XP-proof' zijn
De BIOS heb ik nagelopen, en die klopt
screensavers en energiebesparende funties uitgeschakeld, helpt niet...
Het stopcontact is inderdaad geaard.

het gaat om dit systeem
PCChips 810LMR v7 Socket A/SIS730
AMD Athlon XP 1900+
XFX Geforce 4 TI4200 (was een ATI Radeon 8500)
512 MB Intern
40 GB Harddisk Samsung
56K Modem
Geluidskaart onboard
Netwerkkaart onboard
LiteOn CdRW 40-32-12
LiteOn DVD 16-48 IDE
MidiTower Wave ATX 300W
Muis / Toetsenboard / boxen
17 Inch TFT monitor (Novita)

ik weet echt niet meer waar het nu in hemelsnaam aan kan liggen
dus helpmij-ers, een uitdaging voor jullie
weet één van jullie het ?
heel erg bedankt ! :thumb:
 
Geplaatst door JPeetje

start de pc opnieuw op en gaat zijn lcd-beeldscherm op de slaapstand (stand-by). [/B]

Eigenschappen van deze computer > geavanceerd > opstart- en herstelinstellingen, daar uitvinken dat hij automatisch moet rebooten.


Verder moet je eens proberen met zo weinig mogelijk hardware te runnen, dus alleen het broodnodige, verder zo weinig mogelijk IDE kabels, pci kaarten, input apparaten enz.

En probeer het ook eens met de kast open en een kamerwaaier ernaast, dat voor de temperaturen.

Ook kun je nog proberen om AGP op 1x of 2x te zetten en de cpu onder te klokken en de timings (cas, ras, ns) van het intern geheugen te verhogen. Zo kun je kijken of het systeem misschien crasht omdat iets het niet aankan. Klok de videokaart verder ff onder met bijvoorbeeld powerstrip, dat moet onder windows.
 
Hallo

Wat dacht je van ,even terug gaan naar de leverancier van het peeceetje ???????
 
geen leverancier
hij heeft alle onderdelen apart gekocht en zelf in mekaar gezet en ik weet wat jullie denken, daar ligt het niet aan.
Dan zou windows ook niet geinstalleerd kunnen worden en bovendien detecteert hij alles goed

masera, zodra ik weer bij hem kom zal ik dat even nalopen
alvast bedankt :thumb:
nog meer tips waar het aan kan liggen ?
 
Ik gok dat de voeding een wattje of 50 meer moet zijn, ik denk namelijk dat hij een 'oud' type (model 6) processor heeft en die verbruiken meer stroom dan model 8, verder heeft (uit m'n hoofd) een samsung hdd ook een vrij hoog stroomverbruik, dit zou er inderdaad kunnen leiden dat bij een wat zwaardere cpu belasting en tegelijkertijd harddisk activiteit de voeding net tekort komt.
 
Geplaatst door maestro12
Ik gok dat de voeding een wattje of 50 meer moet zijn, ik denk namelijk dat hij een 'oud' type (model 6) processor heeft en die verbruiken meer stroom dan model 8, verder heeft (uit m'n hoofd) een samsung hdd ook een vrij hoog stroomverbruik, dit zou er inderdaad kunnen leiden dat bij een wat zwaardere cpu belasting en tegelijkertijd harddisk activiteit de voeding net tekort komt.

Voeding lijkt mij niet het probleem. Ik heb zelf 250 Watt voeding en een zeer volle kleine kast (2 HD's, CDRW, DVD, Firewire, NIC, GF4TI4200) en nog nooit problemen met de stroom voorziening gehad.

Als je het mij vraagt moet je dat moedebord maar eens terug sturen!

succes:)
 
Zelfbouw pc dus. Toevallig had ik dit probleem ook toen ik net mijn pc kocht en inelkaar zette.

Bleek dat ik teveel afstandbruggetjes voor het moederbord had geplaatst, waardoor er steeds (tot 3x toe, voordat ik et pas wist) vastlopers kwamen en tenslotte het moederbord doorbrandde. Er ontstond dus steeds kortsluiting. Hetzij in lichte vorm, want het was steeds het moederbord dat het begaf.

Je moet net zoveel afstandbruggetjes plaatsen als de gaten die hiervoor op het moederbord zitten.
 
Geplaatst door NLspecial


Voeding lijkt mij niet het probleem. Ik heb zelf 250 Watt voeding en een zeer volle kleine kast (2 HD's, CDRW, DVD, Firewire, NIC, GF4TI4200) en nog nooit problemen met de stroom voorziening gehad.

Toch is het heel goed mogelijk, de ene voeding is de andere niet, een firma als b.v. Dell bouwt standaard 200 watts voedingen in en die doen het probleemloos, maar dit is een A klasse voeding, d.w.z. hij kan dit vermogen constant leveren (en piek 400 watt), dit in tegenstelling tot een heleboel andere voedingen die zeggen 300 watt te zijn, maar deze kunnen dit slechts kortstondig leveren, continue kunnen ze dan b.v. maar 175 watt leveren. Verder ligt het er ook nog aan hoeveel vermogen iedere spanningslijn kan leveren.
 
Geplaatst door maestro12


Toch is het heel goed mogelijk, de ene voeding is de andere niet, een firma als b.v. Dell bouwt standaard 200 watts voedingen in en die doen het probleemloos, maar dit is een A klasse voeding, d.w.z. hij kan dit vermogen constant leveren (en piek 400 watt), dit in tegenstelling tot een heleboel andere voedingen die zeggen 300 watt te zijn, maar deze kunnen dit slechts kortstondig leveren, continue kunnen ze dan b.v. maar 175 watt leveren. Verder ligt het er ook nog aan hoeveel vermogen iedere spanningslijn kan leveren.

Hmm, zou een Aldi/medion pc (die ik heb) dan een A-kwaliteit voeding hebben?:8-0: Ik betwijfel het. Maar je verhaal klinkt best logisch :thumb: dus ontkennen durf ik het ook niet.
 
Geplaatst door NLspecial


Hmm, zou een Aldi/medion pc (die ik heb) dan een A-kwaliteit voeding hebben?:8-0: Ik betwijfel het. Maar je verhaal klinkt best logisch :thumb: dus ontkennen durf ik het ook niet.

Om ff bij jouw aan te sluiten.

Ik heb zelf een 300W-voeding (wel van Enermax) en heb ook een soortgelijk systeem als JPeetje, en heb verder nog nooit problemen gehad.

Ik denk zelf dat et aan iets anders moet liggen.
 
Geplaatst door NLspecial


Hmm, zou een Aldi/medion pc (die ik heb) dan een A-kwaliteit voeding hebben?:8-0: Ik betwijfel het. Maar je verhaal klinkt best logisch :thumb: dus ontkennen durf ik het ook niet.

Die voeding van de medion pc (laatste actie) is bijna een A klasse voeding (bijna niet te geloven maar waar)
En enermax is inderdaad ook een A klasse
 
Geplaatst door maestro12


Die voeding van de medion pc (laatste actie) is bijna een A klasse voeding (bijna niet te geloven maar waar)
En enermax is inderdaad ook een A klasse

Helaas, die van mij is al weer 3 generaties oud (p3, 900Mhz). Maargoed, ONtopic maar weer?:D
 
Haal het volgende van het moederbord af:

de tweede of meer geheugens
alle cd apparatuur
tweede of meer harde schijven (alleen de C mag blijven)
alle pci kaarten behalve de videokaart
alle usb apparatuur behalve toetsenbord/muis

kijk dan eens of je het goed laat werken, voeg daarna een voor een de apparatuur toe en vind de verkeerde.

succes
 
Ik denk ook meteen aan de voeding die wat beperkt is.
Vooral video kaarten zijn echte stroomvreters.

Wat het ook zou ik ook een aan koeling denken.
Sloop de kast open en laat er een ventilator op blazen.

Uiterste oplossing; ander MoBo (desnoods even eentje lenen van iemand).

t.
 
bedankt voor alle tips ! :thumb:
ik laat jullie nog even weten hoe het is gegaan !;)
 
Vraag verplaatst van installeren XP naar hardware / systeem
 
Probleem opgelost

ok blijkbaar was het probleem dus C&C Generals
dit heeft zulke hoge systeemeisen dat het mobo het niet aan kon en dat deze dus moest worden vervangen
problee, opgelost :)
thanx allemaal :thumb:
 
C&C Generals???

hmmmz volgens mij lag het meer aan het mobo :D

hoe kan het nou aan C&C Generals liggen en als er een neiuwe mobo inzit t pas doen :S
 
ja maar het mobo was niet het allernieuwste van het allernieuwste
het was geloof ik een gewoon standaard (wel redelijk snel) mobo, maar blijkbaar niet snel genoeg om C&C Generals aan te kunnen
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan