• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Groot Financieel Bestand

Status
Niet open voor verdere reacties.

RedXIII

Gebruiker
Lid geworden
14 dec 2007
Hey Allemaal,
Voor mijn scriptie doe ik onderzoek naar zgn leverage (verhouding vreemd vermogen/totaal vermogen) niveaus van bedrijven. Via Compustat krijg je dan een enorm bestand met 44.500 firm-year observaties. Dat wil zeggen dat voor elk beursgenoteerd bedrijf, voor elk jaar in de periode 1985-2006 de gegevens in een bestand staan. Nu is het probleem dat ik een gemiddeld leverage-niveau per industrie per jaar moet uitrekenen. Ik heb dus een hoop gegevens, heb daaruit leverage niveaus berekend per firm-year, ik heb daarnaast (oa) een kolom met jaren en een kolom met zgn SIC-codes die gebruikt worden om de industrie aan te duiden. Ongeveer als volgt:

Year Company SIC Leverage
1985 A.B_Inc 100 0,23456
1986 A.B_Inc 100 0,12345
..

De manier waarop ik het nu doe is Wizard Voorwaardelijke Som
[=SOM(ALS($B$2:$B$44994=2400;ALS($A$2:$A$44994=1985;$C$2:$C$44994;0);0))]doorkopieeren, zodat ik elke keer 1985-2006 achter elkaar heb staan, dan pas ik handmatig steeds de Code (hier 2400) aan in de juiste en ctrl+shift+enter. Dit werkt maar is tergend langzaam gezien de 44000+ rijen waarvoor ik dit moet doen. Ik doe er ongeveer 1000 per uur dus reken maar uit hoeveel tijd ik hier aan verspil :eek:.
Weet iemand een betere manier?!!?

Alvast bedankt!

Mvg Richard

Sorry hoor maar ik ben niet helemaal mee met de opzet die je beschrijft.
Kan je evt. een voorbeeldbestandje posten (met gelimiteerd aantal gegevens), en duidelijk beschrijven wat je wilt bekomen.

Hey naamgenoot,

Ben je bekend met draaitabellen? Ik denk dat je waarmee al enorm geholpen bent, al is een voorbeeldbestandje inderdaad verhelderend.

RIchard

Voorbeeld

Hierbij een voorbeeldbestandje. De kolommen omvatten achtereenvolgens: jaar, sic-code, bedrijfsnaam, leverage (voor dat bedrijf in dat jaar), dan mijn som.als functie en voor een gemiddelde moet je die delen door het aantal observaties in dat jaar (nu op 4 gezet, maar dit moet ook nog worden aangepast aan het aantal gegevens voor die specifieke code, in dat specifieke jaar).
Het is dus zo dat de gegevens geordend staan op alfabet en dat de sic-codes (meestal) meerdere bedrijven omvatten. Als het goed is zie je meteen hoe ik het nu aan het doen ben (inefficient): Ik heb de formules doorgetrokken zodat je steeds reeksen van 1985 tot 2006 krijgt en verander dan handmatig de sic-codes (in het voorbeeld op 5080 gezet, en niet doorveranderd). Dit zou makkelijker moeten kunnen maar of dat met excel kan (en hoe dan) is mijn vraag aan jullie!?

Bijlagen

Als ik het nu goed begrijp, wil je per jaar en per industrie code een gemiddelde leverage berekenen? Wel dat kan eenvoudig via een draaitabel.
Heb op blad 4 van het voorbeeldje zo'n tabel ingevoegd. Kijk maar even of dit hetgeen is dat je bedoelt.

Bijlagen

Wow, nice! Het werkt! Jouw voorbeeld was al ok, maar ik ben er ook in geslaagd alles onder elkaar te zetten in één kolom! Perfect! Onwijs bedankt!!!!
:thumb: Finch Rules :thumb:

Wow, nice! Het werkt! Jouw voorbeeld was al ok, maar ik ben er ook in geslaagd alles onder elkaar te zetten in één kolom! Perfect!

Daarin schuilt voor een stuk de kracht van draaitabellen, je kan (grote) hoeveelheden data op verschillende manieren *bekijken* met een paar muisklikken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan