Groot probleem met PC

Status
Niet open voor verdere reacties.

haaswijk

Gebruiker
Lid geworden
23 mei 2006
Hallo allemaal,

mijn PC is zo'n 4 jaar oud en de harde schijf heeft het laatst opgegeven (werd niet meer herkend in BIOS, ook niet in andere PC's).

Dus harde schijf vervangen, computer opnieuw geinstalleerd, echter vanaf dat moment loopt de PC steeds op willekeurige momenten vast, dwz niets reageert meer en de PC "bevriest" als het ware. Het enige dat ik dan kan doen is de computer helemaal uitdrukken of resetten.

Vervolgens ook deze harde schijf teruggebracht naar de winkel en opnieuw vervangen door een ander model. Helaas, precies hetzelfde probleem ook met deze nieuwe schijf. De PC liep hierbij al vast tijdens de installatie van Windows XP. Opnieuw installeren lukte daarna wel, maar PC heeft nog steeds meerdere malen per dag een freeze. Niets reageert dan en het HDD-lampje aan de voorkant van de behuizing blijft ook continu branden. Alle systeemdrivers zijn geinstalleerd en up-to-date.

Ik wordt hier zo langzamerhand helemaal gek van!! :(

Heeft iemand enig idee wat de oorzaak van dit probleem zou kunnen zijn, of hoe ik dit kan testen?

BVD

PC specs
Mobo: Asus P5Q SE/R
CPU: Core 2 Duo E8400
RAM: 2 x 1 Gb

Hallo

Controleer , of laat controleren.

Lekkende of bolle condensatoren op het motherboard ??? (meestal rondom de c.p.u.)

Probeer eens een ruilvoeding indien er geen defekte condensatoren op het motherboard te zien zijn .

Uiteraard kunnen er nog andere oorzaken zijn , maar mits je toch ergens moet beginnen ...

Peter

Laatst bewerkt door een moderator:
Geen warmteprobleem?
PC van binnen al eens schoongemaakt?

Al eens een geheugentest uitgevoerd?
Download is en brand het iso, zoadat je een opstartbare cd krijgt om hiermee het geheugen te testen.
Laat het eens een nachtje draaien.
In bios opstartvolgorde zo instellen dat van cd wordt opgestart.

Koppel alle hardware eens af, zo je die aan je pc hebt hangen.

PC is van binnen al schoongemaakt en de binnenkant van de kast + componenten blijven koel.

Een geheugentest heb ik nog niet uitgevoerd. Welke ISO voor een boot-cd bedoel je hier precies?

Laatst bewerkt door een moderator:
Mis info over de videokaart, of is die "onboard?
Feezes zijn vooral een probleem bij te warm wordende vram, die worden zelden gekoeld en er zit ook geen tempsensor op.

Naar aanleiding van de suggesties in dit topic heb ik het volgende geprobeerd:

- Gecontroleerd op lekkende of bolle condensatoren op moederbord, deze zijn er niet;
- Videokaart (Sapphire HD 4850, heb geen onboard VGA) tijdelijk vervangen door een andere kaart;
- CPU en koeler schoongemaakt;
- Met Memtest86 RAM-geheugen getest voor minimaal 5 uur, geen enkele fout gevonden;
- Geheugenmodulen getest door ze afzonderlijk in de PC te plaatsen, dus eerst alleen de ene en vervolgens alleen de andere;
- Temperaturen gecontroleerd, maar deze zijn ook normaal op het moment dat er weer een "freeze" is;
- Opstarten zonder USB-apparaten aangekoppeld;
- Getest met ander toetsenbord en muis.

Helaas is het probleem hierna nog steeds niet opgelost. Een andere voeding heb ik zo niet liggen, dus helaas niet kunnen testen...

Wel is het probleem inmiddels erger geworden aangezien de computer direct na het opstarten van Windows nergens meer op reageert :(

Laatst bewerkt:
Toch maar een voeding dan bij iemand "lenen" om die uit te kunnen sluiten, of juist niet.

Toch maar een voeding dan bij iemand "lenen" om die uit te kunnen sluiten, of juist niet.

Ben bang dat er niets anders opzit, zou het verder ook niet weten. Wel vreemd dat het probleem direct is ontstaan nadat de eerste HDD het heeft opgegeven. Daarvoor draaide alles heel stabiel.

Jaja, dat zou zomaar kunnen indien een kortsluiting o.i.d. in het voedingsdeel van de printplaat op de harde schijf, daar kom je niet meer achter, andersom kan ook nog, dat de voeding de oorzaak was voor de harde schijf.

Inmiddels getest met andere voeding, probleem blijft hetzelfde. Heeft iemand wellicht nog andere tips?

Laatst bewerkt:
Gedoe, tips zijn vrijwel op.

Woon je op een flat? hoe hoger hoe meer impact met de 9,8 m/s.:evil:

Maare, het enige wat ik nog kan bedenken dat de chipset het probleem veroorzaakt.
Vergelijkbaar iets meegemaakt met een pc van een kennis, maar wegens beginnende dementie (grapje hoor) er niet aan gedacht.
Was een socket 939 mobo met een Via chipset.

Indien er in je omgeving een core2 socket 775 mobo met een Intel chipset heeft liggen, of om de rest erop te monteren en te proberen of om over te nemen mocht dan wel alles werken.

Haha nee comp staat gewoon op de begande grond. Bij gebrek aan een test-mobo met de juiste socket heb ik maar gewoon een compleet nieuwe PC besteld met o.a. een Athlon II X4 quadcore CPU. Is ook veel sneller dan m'n vier jaar oude C2D E8400.

Hopelijk is het probleem hiermee dan opgelost. Zo niet, dan wordt ik gek als blijkt dat het bijv. allemaal aan de bekabeling of de stopcontacten ligt!!

Haha, wordt dan sjouwen om dat huis op een flat te krijgen.

Autoband lek, nieuwe auto bestellen, tis een oplossing.

Wel jammer dat niets wilde maar succes met je nieuwe PC, die E8400 was zo slecht nog niet, overigens.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan