Grootte database

Status
Niet open voor verdere reacties.

snabbi

Gebruiker
Lid geworden
30 jun 2005
Ik was een database aan het klaar maken om op het internet te zetten. Omdat de database 10 mb in grootte is, dacht ik er even alle tuples met een index >20 uit te halen. Uiteraard is dit geen probleem, echter na het opslaan van deze uitgekleedde db is deze nog steeds 10 mb.

Hoe kan dit? Beter nog hoe kan je dat kreng wel kleiner maken. Wat ik nu gedaan heb is een nieuwe aanmaken en via Bestand -> Externe gegevens alles geimporteerd. Dan is hij wel netjes <1mb

Je kan de database comprimeren.

Extra -> Databasehulpprogramma's -> Comprimeren en herstellen.

Hopelijk werkt dat :).

Eventueel kun je er ook voor zorgen dat het comprimeren bij het afsluiten van de database gebeurt. Dat kun je instellen bij Extra --> Opties --> tabblad algemeen --> Vinkje bij "comprimeren bij sluiten".

Houdt er wel rekening mee dat dat een vertraging oplevert bij het sluiten van e applicatie.

Grtz,

Toch blijf ik het raar vinden dat de grootte van het bestand dus in mindere mate afhangt van de werkelijke inhoud van de database.

Het idee erachter is dat de verwijderde objecten en gegevens nog achter de hand worden gehouden om eventueel te kunnen herstellen. Niet dat je dat zo maar kunt, want voor zover ik weet zijn er geen tools waarmee je dat als gebruiker kunt.

Word heeft een vergelijkbaar gedrag. Zet maar eens een plaatje in een document sla het op en haal het er maar weer eens uit. Dat merk je ook niet in de grootte van het bestand.

Regelmatig comprimeren hep trouwens ook de snelheid van de database op pijl te houden.

Grtz,

als jij voor een veld de maximale lengte opgeeft van 50 karakters, zal hij ongeacht of deze 50 karakters worden bereikt hier wel 50 byte voor reserveren

als jij een database hebt met veel tabellen met een of meer waarden ingevuld maar ook veel velden die niet ingevoerd zijn, moet je bedenken dat elk leeg veld wel zijn maximaal aantal byte's claimt

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan