Grootte kladblok zelf instellen....

Status
Niet open voor verdere reacties.

gezina

Inventaris
Lid geworden
27 apr 2001
Beste pc-genoten, heb een luxe maar toch harrie-irri probleem(pje). Ik maak best veel gebruik van het kladblokje, standaard als snelkoppeling op de taakbalk. Telkens als ik wat wil kopieren, beslaat het kladblok het halve beeld en moet dat resizen wil ik wat zien. Windows onthoudt wel de grootte van pagina's en b.v. het berichten-venster in OE middels de beroemde sleep-truc, maar het kladblokje ho maar, is daar ook een foef voor? Als het ingewikkeld wordt hoeft het niet maar misschien is het wel een simpel weetje?!

Kijk eens bij de eigenschappen van kladblok in je startmenu, zet daar bij uitvoeren->gemaximaliseerd, bij mij werkt het.

Dat helpt niet erg, of geminimaliseerd, of maximaal of zoals nu en da's nog harrie-groot...Gates laat weinig keus over, bedankt voor je reactie. :)

Sorry, ik dacht dat je hem beeldvullend wilde hebben, niet goed gelezen dus. Ik weet dat er ergens in het register een vermedling staat voor het 'standaard' openingswindow size, maar waar precies weet ik niet, misschien iemand anders?

Ik heb idd een vaag vermoeden dat het wel een register-truc gaat worden, dat laat ik maar ff voor wat het is. :)

Geplaatst door gezina
Ik heb idd een vaag vermoeden dat het wel een register-truc gaat worden

:D

Hier is een registertweak waarbij de Command Prompt gebruikt wordt om tekstdocumenten gemaximaliseerd te laten openen (de enige methode).

Ga naar Start > Uitvoeren > Regedit

Ga naar HKEY_CLASSES_ROOT\txtfile\shell\open\command

Klik op de command subsleutel.

Dubbelklik nu op de "default" waarde in het rechtervenster.
Vervang wat daar staat door het volgende:

START /max C:\windows\system\Notepad.exe %1 (het liefst kopiëren en plakken, want één verkeerde spatie, en het werkt niet)

Dit gaat er van uit dat Notepad.exe bij jou ook inderdaad in C:\Windows staat.

Eerst de bestaande sleutel HKEY_CLASSES_ROOT\txtfile exporteren (backuppen)

Het is echter het allermakkelijkst om eens een ander programma te downloaden om Notepad te vervangen.

Probeer Metapad: http://www.liquidninja.com/metapad/

Daar kan alles mee, en bovendien onthoudt ie desgewenst de laatst ingestelde schermgroote.

Succes,

Laatst bewerkt:
Geen oplossing, doch een alternatief:
NoteTabLight Freeware
www.notetab.com

Niet alleen voor tekst, maar zeer veel opties.
Ook clips, dus één klik, en er komt opgeslagen tekst tevoorschijn. Makelijk bij beantwoorden van mailtjes etc.

En je documenten zijn vlot op te roepen, door op een tabje te klikken, vandaar de naam NoteTab

En NoteTab verschijnt, indien in de taakbalk opgenomen, in de vorige grootte.

:cool:

Hoi Peter.

Ik heb zelf zowel Notetab als Metapad, maar Metapad is echt een stuk "lichter": Start sneller, etcetera.

Ik gebruik Metapad dus als complete vervanging voor Notepad, maar Notetab voor het 'zwaardere' werk.

Groetjes,

Wow, heb beide sites bekeken en Metapad gedownload, ik denk idd dat ik Kladblokje maar ff met pensioen laat gaan, ik vind ze allebei wel wat hebben, maar Metapad is lekker klein (net aan 48 kb!) en ziet er toch 'gelikt' uit. Notepad ook gedownload, hou ik in het achterhoofd en op cd, mijne heren, u bent geweldig...:thumb:!

Graag gedaan, Gezina.

Je was er zelf wellicht al opgekomen, maar je kunt *.txt en *.logbestanden nu het beste gewoon associëren met Metapad in plaats van met Notepad.

Dat werkt het makkelijkst.

Kan gewoon via Mapopties > Bestandstypen.
Of via Rechtskliken met de Shift toets ingedrukt > Openen Met > hokje 'dit programma altijd gebruiken' aanvinken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan