• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Grootte van een werkblad begrenzen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Geddie

Gebruiker
Lid geworden
7 apr 2011
Beste lezers,

Is het mogelijk de grootte van een werkblad in Excel te begrenzen, dus bijvoorbeeld; ik wil dat ik maximaal 100 rijen en 20 kolommen heb op mijn werkblad? Zo ja hoe krijg je dit voor elkaar?

Groeten,

Geddie

Het werkblad kun je niet verkleinen je kunt wel de rijen en kolommen die je niet nodig hebt verbergen.

Het werkblad kun je niet verkleinen je kunt wel de rijen en kolommen die je niet nodig hebt verbergen.

Bedankt. Hoe kan ik gemakkelijk alle rijen vanaf een bepaald punt verbergen zonder het hele end naar beneden te scrollen? Ik heb nogal een aantal sheets waarin dit moet gebeuren namelijk.

Bijvoorbeeld: rij 12 markeren, ctrl+shift+pijltje beneden en dan rechter muisknop: verbergen en kolom F markeren, ctrl+shift+pijltje rechts en dan rechter muisknop: verbergen

Bijvoorbeeld: rij 12 markeren, ctrl+shift+pijltje beneden en dan rechter muisknop: verbergen en kolom F markeren, ctrl+shift+pijltje rechts en dan rechter muisknop: verbergen

Bedankt, het werkt. Alleen heb nu het probleem dat mijn sheet enorm langzaam is geworden. Bij het invullen van een cel en daarna op enter drukken loopt Excel bijna vast.

Is er nog een andere manier?

Ik zie niet hoe verbergen invloed heeft op de snelheid, tenzij er veel formules in het verborgen deel staan, dus roep het verborgen deel weer op en verwijder alle inhoud, maar ook alle voorwaardelijke opmaak en herhaal de verberging.

Je zou eventueel ook het scroll-bereik kunnen vastzetten dmv VBA:
Code:
Sub bereikvastzetten()
Dim LKolom As Integer, LRij As Long, Werkblad As Worksheet
LRij = 100
LKolom = 20
For Each Werkblad In Worksheets
    Werkblad.ScrollArea = Range(Cells(1, 1), Cells(LRij, LKolom)).Address
Next Werkblad
End Sub

Status
Niet open voor verdere reacties.