Grootte van je tekst

Status
Niet open voor verdere reacties.

marcarrelus

Gebruiker
Lid geworden
24 mrt 2010
Hallo iedereen,
Ik heb een zelf een website ineengestoken met kladblok. Buiten een paar schoonheidsfoutjes ziet hij er toch niet slecht uit. Wanneer ik de site opende op een laptop met een klein scherm zag hij er al direct wat minder uit. De grootte van de tekst was hetzelfde gebleven waardoor de gemiddelde regel bestond uit 1 woord. Nu luidt mijn vraag: hoe druk je best de grootte van je tekst uit. (in px, pt, etc.)

Dank op voorhand

Hoi marcarrelus,
Leuk dat je zelf code bakt met Kladblok. :thumb: Moesten meer mensen doen!
- Het beste is om een "relatieve lettergrootte" te gebruiken, dus niet in pixels o.i.d. Een pixel is op een grootbeeld-scherm veel kleiner, dus als je letters met pixels ontwerpt op een grootbeeld-scherm, worden ze op een kleiner scherm al gauw te groot. Bovendien: surfers met Internet Explorer kunnen dan niet zelf de lettergrootte aanpassen als ze dat willen.
Relatieve lettergroottes zijn in procenten of in em's. (1em is gelijk aan 100%)
Bijvoorbeeld:
Code:
body {
   font-size: 100.1%;
   }
h1 {
   font-size: 1.3em;
   }
p {
   font-size: .9em;
   }
Die gekke 100.1% in de body is nodig om alle browsers hetzelfde te laten doen. Als je voor de body geen percentage opgeeft, lopen de verhoudingen bij Internet Explorer (-versies) uit de hand, de tiende procent extra was vroeger voor Opera nodig. Of dat nu nog zo is, weet ik niet precies; maar baat het niet dan schaadt het niet. ;)

Met vriendelijke groet,
CSShunter

Vreselijk bedankt csshunter.
Dit is exact wat ik nodig had. Echt bedankt :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan