Grootte Wisselbestand

Status
Niet open voor verdere reacties.

bruggeling

Gebruiker
Lid geworden
15 apr 2002
Ik heb een Pentium IV 3.0 GHz met 2 GHz geheugen.
Ik gebruik Vista Ultimate.
De laatste tijd wordt mijn PC een beetje trager. Af en toe geeft hij een foutmelding over het geheugen, als ik de PC afsluit.

Ik heb de PC gedefragmenteerd, diverse hulpprogrammaatjes gedraaid, maar het schiet niet echt op.

Nu hoor ik verschillende verhalen, voor wat betreft het gebruik en de grootte van het permanente wisselbestand.

De een zegt, je moet starten bij 512 Mb en eindigen bij 512 Mb en de ander zegt gebruik maar gewoon alles wat je hebt, dus bij 2048 Mb.starten en eindigen ook bij 2048 Mb.
Of gewoon Vista alles automatisch laten doen.

Ook voor wat betreft de plaats van het wisselbestand.
Moet hij op C of D op dezelfde schijf. Of moet hij op een geheel andere schijf worden gezet.

Welke hulpprogramma's kan ik gebruiken om het geheel wat op te tunen.

Wie weet er raad???

Wat is verstandig?

Het wisselbestand is bedoeld om stukken geheugen die er niet meer inpassen tijdelijk te stallen. Meestal geldt de regel dat je 2.5 keer je geheugen, dus 5GB moet nemen. Je kunt het beste een vaste grootte nemen zodat een aaneengesloten stuk schijfruimte wordt gebruikt en windows er niet telkens een stuk moet bijzoeken en weer vrij geeft. Je kunt trouwens je wisselbestand ook defragmenteren met PageDefrag om het sneller te maken. Opzoeken bij microsoft onder sysinternals. Gisteren was er nog iemand op dit forum die erover berichtte.
Wat betreft de plaats. Heb je fysiek 2 aparte schijven, dat wil zeggen schijven C en D zijn niet partities van dezelfde harde schijf, dan is D beter. Je verdeelt het lezen en schrijven van Windows over 2 schijven en dat is sneller.

Laatst bewerkt:
Ja, klopt vdijken, ik heb 2 aparte schijven.

En weet je nog wat voor een hulpprogramma's ik het beste kan gebruiken

Wat gebruikt ik

Bij het opstarten van de PC wordt bij mij PageDefrag gedraaid. Verder schoon ik mijn PC op met CCleaner (Verwijderen tijdelijke bestanden; is Nederlands) en ik defragmenteer daarna.
Ook kijk ik met msconfig welke programma's automatisch opstarten en als ik vind dat het niet nodig is zet ik daar ook het vinkje van uit. Alleen het is lastig te beoordelen wat het is en wat het doet.
De taskmanager geeft je ook inzicht wat er draait en hoeveel CPU er gebruikt wordt.

Laatst bewerkt:
Vista of XP

Hoi,

Ik ben ook al een tijdje op zoek naar pagedefrag voor Vista, maar tot op heden nog niets gevonden. Is het eigenlijk wel nodig voor Vista? Uit de originele vraag maak ik op dat het een Vista computer betreft en uit de reacties dat er uitgegaan wordt van een XP computer. Als je ondertussen een Pagedefrag voor Vista hebt gevonden kun je dan vermelden waar die te downloaden is.

Groetjes, Peter.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan