grote database, nieuwe browse software

Status
Niet open voor verdere reacties.

eliebaele

Gebruiker
Lid geworden
19 nov 2011
Hallo beste "helpers"...

ik ben al een hele tijd op zoek naar een oplossing... echter niet zo simpel.

situatie:
mijn bedrijf(waar ik nu werk) liet jaren terug een costum ERP schrijven.
mysql, draaiend op explorer. systeem werkt naar behoren maar tegenwoordig hebben we problemen als we gaan updaten met explorer...

probleem:
man die het indertijd schreef is spoorloos...
verschillende mensen met kennis sql al gevraagd eens te kijken...(wel het blijft meestal bij kijken).
als we wijziging willen doen kan dat niet.

wat ik zou willen:
1-- in nieuwe code(al dan niet sql) zelfde opbouwen maar waar ik uitleg bij heb en ongever weet wat is wat (ik ken wel wat van programmeren, zelf schrijven lukt niet, begrijpen en aanpassen wel). hierin graag zelfde opbouwen maar wel !!!zeer belangrijk!!!werkend met bestaande database.
2-- gaan uitbrijden. weet al ongeveer hoever ik wil gaan maar denk echt dat dit een 2de stap is en dt ik niet ineens moet gaan zeggen wat ik later allemaal wil maar eerst proberen of we bestaande database kunnen gebruiken in nieuw geshreven prog.

ik heb ondertussen de database kunnen via wamp kunnen importeren en weet ongeveer hoe de vork aan de steel zit=wat in de database word gebruikt voor welke toepassing in onze ERP.

kort uitgelegd:
1 lijst met klanten
hierin alle artikels per klant.
per artikel tabs met verschillende info(fotos, txt enzo) ook verschillende waarden (getallen uit de tabel).
(in de lijst vindje dan dat elke klant een id nr heeft, dit draait volledig op de achtergrond en elk artikel heeft ook een id nummer, extern op de server bestaat er een map die is benaamd vdb150-3500 150 gaat over de klant, 3500 gaat over zijn artikel hier uit die map haalt die dan gegenvens, fotos enzo)

2 actuele paginas (3)

1-- wat word besteld
2-- waar manueel van een bestelling een "taak" is gemaakt dit wil zeggen dat de bestelling een interne fishe heeft gekregen met tijdelijk taaknummer, aantal te maken en dergelijke.
3-- een luik van welke taken momenteel worden geproduceert en hun status (verschillende bewerkingen zijn nodig om tot eindproduct te komen)

verder draait er nog wat achter, vn per artikel word bij gehouden wat er in stock is, werktijden enzo dit wil ik later uitbreiden

hoop dat mijn uitleg wat te begijpen valt en dat er iemand wil helpen.
indien jullie kunnen bijsturen van hoe ik het moet uitleggen (video, schema ofzo),hoor ik het graag.

gr en al bedanke

Er is jaren geleden een systeem (?) in elkaar gedraaid door een individu,
met geen of weinig mogelijkheden tot aanpassing. Blijkbaar ook met geen of weinig documentatie.

En nu wil je weer dezelfde kant op?

Is er een goede reden om niet eens op de markt rond te kijken naar een bestaand systeem, dat aan de eisen van het bedrijf voldoet?

Helemaal mee eens @tecsman

"liet jaren geleden een erp ..."
Straks werk jij er ook niet meer, en dan zegt men : jaren geleden ...

Wat ik zo zie, kun je uitstekend uit de voeten met een bestaand systeem, welke regelmatig wordt ge-upgrade en waar geen specifieke kennis voor nodig is.

Dit is wellicht goedkoper dan wanneer je een professional een nieuw customsysteem laat bouwen.

Beste,

ja daar komt het inderdaat op neer. indertijd kwam bestaande software niet in aanmerking wegens allemaal te veel input nodig voor wat ze wouden doen. ondertussen kan dat mss anders liggen maar we weiien graag onze structuur behouden nu en alzeker onze gegevens in database dit is echt het hart van ons bedrijf. echter dringen een paar aanpassingen, toevoegingen zich op. vb momenteel werken we met een exelbestand voor prijsberekeningen die we zelf maakten dit zouden we er graag in integreren...en nog wat dingen... hoop dat iemand hier kan helpen:d

kunnen we dan bestaande database blijven gebruiken?:love:

suggesties voor software?

De bestaande database kan je niet gebruiken, je zult deze toch moeten converteren naar de nieuwe structuur.

De vraag is: Wordt het ERP-pakket nog uitgebreid? Dan zou ik voor custom-code gaan die je zelf bouwt. Dan heb je alles in de hand.
Zorg dan wel voor goede documentatie en comments zodat een ander er nog wat mee kan doen, mocht het nodig zijn.

Wordt het niet naar verwachting uitgebreid, dan kan je een kant en klaar systeem aanschaffen, áls die er is.

Laatst bewerkt:
Zie ook mijn edit in mijn vorige bericht.

Verder als je een backup maakt, dan blijft alles altijd behouden. Zorg voor een goede migratie die zeer zorgvuldig uitgetest wordt,

denk dat wij wel op dezelfde lijn zitten en dat je snapt wat ik bedoen. als ik iemand heb die me ermee kan helpen en de code overzichtelijk houd is het voor mij te doen kleine aanpassingen te doen. ik heb tijd terug eens wat geschreven met iemand in small basic. had er 0.0 verstand van evenals nu van php ik zie wel de verbanden als ik nu de tabel zie en dat de folders die hij aanroept om fotos enzo weer te geven. iemand die dat ziet zitten? eens vertrokken zijn de mogelijkheden oneindig in iets wat je zelf maakt heb ik met dat small basic tooltje ook gezien heb er ongeveer2jaar aan gewerkt met een helper en dat loopt nu als een trein we doen er dingen mee die ik voorheen nooit mogelijk achtte..

Laatst bewerkt:
In een ander forum had je het over stage? Is het dan niet een beetje belabberd dat je iemand anders jouw werk laat doen. Hulp vragen op forums is prima, maar iemand je stageopdracht laten doen is niet echt de bedoeling, plus dat ik me afvraag hoe je dit zal financiëren, gratis zal niemand een ERP maken of een migratie-script.

ik denk dat de vraag wat verkeerd begrepen is, ik zoek iemand die mij wil helpen met onwikkelen van de software. eventueel iemand die dit aanneemt als stageopdracht of thesis of zo iets. ikzelf hoef geen stage te lopen, hoop hier enkel wat bij te leren. iemand had me aan geraden een student it of dergelijke te zoeken die dit kon gebruiken als stageopdracht ofzo vandaar dat bericht.

Op die manier dus, dan heb ik niks gezegd ;)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan