• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Grote document

Status
Niet open voor verdere reacties.

Gem Veghel

Gebruiker
Lid geworden
22 dec 2006
Hallo,

Wij zijn op zoek naar een oplossing dat het volgende probleem oplost: In een van onze excel documenten zijn per abuis een aantal afbeeldingen toegevoegd. Door de explosieve groei in de omvang van het bestand hebben we deze afbeeldingen weer verwijderd. Echter, het bestand blijft dezelfde grootte houden. Is er een methode om de grote van dit document te herstellen?

Graag uw oplossing
Met vriendelijke groet
Gijs Habraken

Beste Gijs,

ALs je op dit forum zoekt op trefwoorden als bestandsgrootte, kleiner maken etc, dan zul je een aantal posts vinden.
Probeer in ieder geval het volgende:
Per werkblad klik je op Ctrl+End om naar de onderste rij en rechtste kolom te gaan waarvan Excel vindt dat die in gebruik is. Veeg dan alle lege rijen en kolommen uit en sla het bestand op.
Plaatjes als achtergrond worden namelijk herhaald. Helpt dit? Wat ook nog kan is een backup restoren van de dag voordat je die plaatjes ingevoerd hebt. Je kunt ook een plaatje kleiner maken voordat je het invoert.

groeten,

RIchard

sorry Richard maar met deze info kan ik niks... kunt u iets meer geven

Je zou beter rapporteren over je bevindingen ivm. de toch nuttige opmerkingen van Richard.

Het forum heeft een zoekfunctie, gebruik die dus. Jouw vraag is al meer dan eens gepasseerd.

Ik heb gedaan zoals Richard zij ... ctrl end... en alle lege rijen uitgeveegd... hellaas zonder resultaat...

elke match in de zoekoptie gaf hetzelfde antwoord... dus meer kan ik niet

Heb je behalve afbeeldingen nog andere objecten, zoals een listbox of keuzerondjes of zo?

Doe dan eens F5 > Speciaal... > Objecten > OK, en druk op Delete knop.

Sla bestand op en kijk of de grootte drastisch verminderd is.

Werk wel met een backup van het programma voor de veiligheid.

Wigi

Ik waardeer jullie hulp heel erg... maar tot mijn spijt werkt het nogsteeds niet...
Ik heb zowel de methode van Wigi als de methode van Joske geprobeerd (waarvan ik wel hoge verwachting had). hellaas ligt het probleem iets moeilijker, het gaat zover ik weet niet om de lege rijen... het bestand is nogsteeds 27.316 kb

Gebruik je veel tekst (heel veel welteverstaan)?

Welk soort formules gebruik je?

Hoeveel tabbladen heb je?

Heb je veel draaitabellen?

...

Voor ons is het ook niet echt simpel om zonder het bestand te zien, te kunnen zeggen wat de oorzaak is.

Wigi

Het gaat om 61 redelijk volle werkbladen...
Alleen op de overzichtspagina (1 dus) zitten formules... om de bedragen uit te rekenen
maar daar houd het ook op,
Mijn baas heeft zo een ander bestand op de helpdesk, dat minstens zo groot is en dat is slechts 2 mb

Laatst bewerkt:
Beste Veghel,

Zo maar een gedachte.
Maak een kopietje van het bestand.
Veeg tabblad 1 uit en sla het bestand op. Hoe groot is het nu?
Veeg tabblad 2 uit en sla het bestand op. Hoe groot is het nu. etc. Op deze manier kom je er achter welke tabblad(en) zo groot zijn. Kijk naar zo'n tabblad.
Je stelt dat er alleen maar met getallen en tekst gewerkt wordt. Niet met formules? Er zijn functies die veel geheugen vreten. Ook draaitabellen maken het bestand groot net als Voorwaardelijke opmaak en veel Opmerkingen.

Klik ook eens op Opmaak > Blad > Zichtbaar maken. Zijn er verborgen werkbladen waarop de achtergrond nog wel gevuld wordt door het plaatje?

Een laatste gedachte. Selecteer alle werkbladen, selecteer alle cellen, kopieer alles en plak alleen de waarden (allemaal binnen je kopietje uiteraard). Sla het bestand op. Hoe groot is het nu? Als het veel kleiner is geworden, zal de oorzaak toch in formules zitten.

Andere actie. Selecteer weer alles en ga dan via Bewerken > Wissen > Opmaak. Sla het bestand op. Verandert er iets aan de grootte van het bestand?

Als dit alles niet lukt, kun je overwegen via www.dropload.com of www.sendit.com het bestand voor een van ons klaar te zetten. Wel nadat je privegegevens onleesbaar hebt gemaakt. Of een restore via netwerkbeheer van voor de 'opblaasactie'.

Succes,

Richard

Ook draaitabellen maken het bestand groot net als Voorwaardelijke opmaak en veel Opmerkingen.

wat zijn draaitabellen precies ? ... ik heb het eerste tabblad verwijderd... en er ging 1mb af... dus echt niet genoeg... toen heb ik tabblad 2 en 10 verwijderd... zonder resultaat

Als je niet weet wat draaitabellen zijn, zal daar het probleem wel niet liggen.

Doe de rest van Richard's opmerking ook. Staan heel nuttige dingen tussen.

Ik heb alles gedaan... zonder resultaat ... dit bestand is van het Gemeentehuis in Veghel... in dit document staan namen en geldbedragen, ik kan dit document dus niet afstaan, zelfs niet als ik de namen onduidelijk maak

Dan vrees ik dat het hier ophoudt. Vanop afstand zeggen wat er mis is met een bestand is heel moeilijk. Evt. mail je het bestand naar iemand hier die je volledig kan vertrouwen? Kan je trouwens 27 MB doormailen ineens?

Overweeg dan om het bestand door te mailen naar iemand hier, die het dan met de nodige discretie verder alleen afhandelt.

Laatst bewerkt:
Beste Gem Veghel,

Je kunt in een cel een willekeurig getal zetten, bijv. 123,45. Kopieer dat en selecteer vervolgens alle bedragen. Ga via Bewerken > Plakken Speciaal > Delen. Zo maak je de getallen onmogelijk herleidbaar tot wat dan ook.
Wat betreft teskt kun je zeggen Ctrl+H > e* - [niets]. Op deze manier vervang je alle tekens na de eerste e in niets. Vervang alle A's door G's etc zodat ook dat niet meer herleidbaar is.
Ik heb morgen wel tijd om er naar te kijken. Anderen misschien vandaag al.

Richard

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan