Grote iconen en tekst op bureaublad

Status
Niet open voor verdere reacties.

krolik

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
22 apr 2007
Berichten
1.787
Ik heb hier de laptop van iemand. Opstarten gaat normaal, maar als dan het bureaublad verschijnt, zie ik alleen 4 reuzegrote icons en hele grote letters. Ik zie dus ook geen taakbalk. Zou dit een virus kunnen zijn/
 
Helderziendheid is aan weinig mensen voorbehouden. Bij een virus kun je scannen met jouw beveiligingssoftware. Dan is het probleem opgelost. Kan ook zijn dat je instellingen moet wijzigen. Hier wat informatie.
 
Ik had ook al gedacht dat er ergens een instelling gewijzigd moet worden. Maar dat had ik vergeten te vermelden.
 
Virus is onwaarschijnlijk, veel waarschijnlijker een of ander probleem met (of zelf-geïnstalleerd) thema of geklungel aan (weergave-)instellingen, zoals lettergrootte etc.
Jammer (stom?) dat je geen foto geplaatst hebt van wat er te zien is.

Zo een paar stappen:
a. Zet eens een standaard (desktop-)thema in, dus rechtsklikken op een leeg stuk van het bureaublad en kiezen voor "Aan persoonlijke voorkeuren aanpassen". Klik op Thema's in linkermarge en kies bij Thema-instellingen een Windows-standaardthema van de categorie "Windows" (dus niet Windows 10, Bloemen etc.) Kijk of hiermee meteen alles in orde is.
b. Rechtsklikken op een leeg stuk van het bureaublad en kiezen voor "Aan persoonlijke voorkeuren aanpassen". Klik op Thema's in linkermarge en kies bij "Instellingen voor bureaubladpictogrammen" eerst voor "Standaardwaarden herstellen" en daarna (evt.) voor het uitvinken van "Thema's mogen bureaubladpictogrammen wijzigen".
c. Rechtsklikken op een leeg stuk van het bureaublad en kiezen voor "Beeldscherminstellingen aanpassen". Daar dan (bij Beeldscherm) nakijken of de slider van "De grootte van tekst, apps en andere items wijzigen" wel helemaal links staat (dus op 100%). Staat die niet links, dan naar links zetten en op Toepassen drukken. Staat de slider goed, dan kan het ook nog zijn dat de resolutie verkeerd gekozen is (oftewel: Te laag). Klik dan daar op "Geavanceerde beeldscherminstellingen" (helemaal onderaan) en stel de correcte resolutie in die past/hoort bij het scherm van de laptop. Dat zal dan dus een hogere resolutie moeten zijn, liefst vooraf op Internet of handleiding nakijken welke resolutie de aanbevolen resolutie is.

Andere mogelijkheid zou nog kunnen zijn dat de registerwaarden voor Desktop verkeerd linken momenteel. Start regedit.exe (via Taakbeheer of [Windows-toets]+R toetscombinatie) en kijk onder, resp.
HKEY_CURRENT_USER\SOFTWARE\Microsoft\Windows\Currentversion\Explorer\User Shell Folders
en
HKEY_CURRENT_USER\SOFTWARE\Microsoft\Windows\Currentversion\Explorer\Shell Folders

wat daar staat m.b.t. de registerwaarde Desktop

Resp. zou je daar moeten kunnen verwachten:
User Shell Folders:
%USERPROFILE%\Desktop
Shell Folders:
C:\Users\gebruikersnaam\Desktop
Wat mij betreft wijzig je niets hieraan als je afwijkende/onverwachtse registerwaarden daar aantreft. Leg die eerst aan ons voor, maar check wel alvast of de (foute/afwijkende) mapnaam die genoemd is echt bestaat.

Tijs.
 
Het probleem is opgelost. We hebben het zelf gevonden. Later bleek dit overeen te komen met het antwoord van dnties, onderdeel c. Het aangepaste schalingsniveau stond op 500% i.p.v. 100%. Bedankt voor de tips.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan