Grote schoonmaak-herinstalleren

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jo Briels

Gebruiker
Lid geworden
7 feb 2001
Ik vond al iets bij een eerdere vraag, wil graag meer uitleg.
Ik heb een medion waarop windows XP home voorgeïnstalleerd
Nu bezit ik nog mijn eigen officiële cdrom Windows XP profesional
Door te knoeien in mijn register reageren enkele aangekochte programma's niet meer (eigen schuld).
Omdat door medion een hoop dingen werden geplaatst die ik toch nooit gebruik, wil ik graag met een volledig propere lei beginnen.
Dus alleen mijn windows xp professional plaatsen en mijn eigen aangekochte officiele programma's. Hoop dat daarna alles clean is.
Mijn schijf werd door medion verdeeld in 3 partities.
C /BOOT/NFTS/ 100GB nog 55 vrij
D/BACKUP/NFTS/90GB nog 56 vrij
E/RECOVER/FAT/10GB nog 6 vrij.

Wat kan ik best doen?
Moet ik alle data van D naar een externe schijf zetten of blijft die D-partitie onaangeroerd als ik probeer windows professional op de C te zetten.
En hoe?
Een hele hap!

Die schijf zou niks mee gedaan moeten worden als jij je windows xp op c gaat installeren.

Tijdens de setup krijg je namelijk de optie op welke schijf dat je hem zou willen installeren en dan ook nog of je hem wilt formatteren of niet etc.

Maar het zekere voor het onzekere kan je natuurlijk altijd alles naar je externe harddisk kopieren

Alvast dank voor die eerste reactie.
Omdat het partities zijn en geen aparte schijven dacht ik mijn data kwijt te spelen.
Voor alle zekerheid ga ik me de komende week een externe schijf aanschaffen wat ik toch van plan was.
Blijft de kwestie hoe ik de C formateer en mijn windows erop zet.
Is daar ergens een (voor een leek) goede handleiding over te vinden?

Windows kan je gewoon installeren op de C schijf. De partities blijven gewoon bestaan met de data op de andere partities.

Wel eerst dus de C schijf formatteren, dit kan via de Windows XP cd.
Dit gaat tijdens de installatie, waar je er voor kan kiezen om hem op C te installeren en daarbij ook te formatteren de C schijf.

Kijk eens hier en hier voor meer informatie.

Ik zou die extra programma's van Medion voor lief nemen of na Installatie weer verwijderen via configuratiescherm > software.
Want bij een recovery van het Medion pakket worden alle drivers (ook die van het moederbord) geinstalleerd.

En een update van je documenten en zo op een externe hdd kan nooit kwaad

Laatst bewerkt:
Oei Jozo,
daar had ik niet aan gedacht.
Mijn windows xp professional zou dus problemen kunnen geven?
Ik wil in ieder geval een proper register.

Nou ja problemen, de drivers zijn natuurlijk altijd wel op het www te vinden maar zo'n recovery is een stuk makkelijker.
En voor de gemiddelde computer gebruiker heeft XP pro niet echt een meerwaarde boven home.
Dus waarom zou je

Het is gelukt... hoewel!!!
Recover gaf moeilijkheden.
Daarom XP prof geïnstalleerd vertrekkend vanuit de cd schijf.
Alles werkt prima,
maar... ik ben 70 GB kwijt.
Voorheen: C = 93 GB / D = 83 GB / E = 10 GB
Toestand nu: C = 92 GB / D = 34,9 GB
Kan ik die ontbrekende GB terug recupereren?

Ga eens naar configuratiescherm - systeembeheer - computerbeheer - onderdeel schijfbeheer. Daar zou je de ongepartitioneerde ruimte moeten kunnen terughalen.

Wat knap.
Daar zie ik inderdaad mijn C en mijn D,
daarnaast een vierkantje zonder letter en de melding 'niet toegewezen' 58 GB
Hoe krijg ik die 58 GB toegvoegd aan mijn D schijf?

Als ik dat doe,
krijg ik alleen de keuze om een partitie te maken en dat is een primaire, staat er.
Mag ik dat doen?

Dat hangt ervan af wat je met de partitie wil gaan doen.

Voor alleen data is een Logical partitie goed, maar daar kan geen besturingssysteem op terwijl dat wel kan op een Primaire partitie kan.
Dus in principe is Primaire partitie goed.

Ik heb geen keuze,
er wordt alleen primaire aangegeven.
Op C staat windows en mijn programma's.
Op D komen alleen data,
daar zal daar zeker een E bijkomen voor nog meer data.
Net wat ik nodig heb.
Of zie ik iets over het hoofd?

Primaire partitie is goed, er staat dan toch geen besturingssysteem op.
Formatteer hem daarna nog een keer binnen Windows, de nieuwe partitie en kies voor NTFS als bestandssysteem.

De letters van de schijven en drives kun je wijzigen, behalve je C-schijf.
Dus komt er uit de nieuwe partitie een vreemde letter of een letter die eigenlijk ergens anders voor is kan je dat ook binnen Schijfbeheer veranderen.

Operatie geslaagd.
Blijft me alleen jou te danken.
Ik had het alleen nooit klaargekregen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan