• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Groter dan als 2e waarde in formule

Status
Niet open voor verdere reacties.

mnemonic

Gebruiker
Lid geworden
25 mrt 2016
Goedemiddag,
Ik ben al een tijdje aan het stoeien met index en vergelijken.

In het voorbeeldje moet er gezocht worden op (waarde 1) nummer en (Waarde 2) groter als 0.
op blad 1 lijkt het of het product niet op voorraad is echter dit is niet waar er ligt nog een aantal op voorraad alleen op een andere plek.
Nu is het voor blad 1 niet belangrijk waar het ligt maar wel hoeveel er ligt in de ruimte van blad 2
Maar wat ik ook probeer het lukt mij tot nu toe nog niet.
Kan iemand mij op weg helpen?
m.v.g.
Mnemonic

Bijlagen

Je spreekt een beetje in raadsels voor mij.

(waarde 1) nummer en (Waarde 2) groter als 0.
Waarde 1 = kolom C? (aantal?)/ Waarde 2 = kolom D? (besteld?)

Op blad 2 is te zien dat er nog genoeg op voorraad is
Waar dan? Bij product 1 zie ik niets staan bij aantal op voorraad. Moet ik dan kijken bij "besteld"?

Zoeken met twee waarden de 1e (nummer) de 2e (>0)
Wat moet dan de uitkomst zijn in je voorbeeld en waar moet dit staan?

Bedoel je zo?
PHP:
=SUMIF('Blad 2'!$B$4:$B$15;B4;'Blad 2'!$E$4:$E$15)

Je spreekt een beetje in raadsels voor mij.

(waarde 1) nummer en (Waarde 2) groter als 0.
Waarde 1 = kolom C? (aantal?)/ Waarde 2 = kolom D? (besteld?)

Op blad 2 is te zien dat er nog genoeg op voorraad is
Waar dan? Bij product 1 zie ik niets staan bij aantal op voorraad. Moet ik dan kijken bij "besteld"?

Zoeken met twee waarden de 1e (nummer) de 2e (>0)
Wat moet dan de uitkomst zijn in je voorbeeld en waar moet dit staan?

Hoi AlexCEL zal het proberen even uit te leggen,
In blad 2 worden bestellingen ingevoerd (D4 t/m 12)
Ook worden hier de voorraden ingevoerd (C4 t/m 12) van de artikelen 1 t/m 9 (B 4t/m B12)
En in welke stelling ze staan (c4 t/m c12) als de stelling vol is dan wordt er een reserve stelling gebruikt in dit voorbeeld stelling 12, 13 en 14

Op een andere afdeling (blad 1)willen ze alleen weten wat de voorraad is van een bepaald product
Echter met een zoek functie (index en vergelijken loop ik tegen het probleem dat hij in het voorbeeld bij artikel 1 stopt bij B4 aantal 0
Ik moet een formule maken dat hij de hele tabel afzoekt of er ergens nog een artikel 1 in de stelling staat (in dit voorbeeld op blad 2 in cel B13 (1) in stelling 12 hebben we nog 12 op voorraad liggen)
Nu raakt de originele plek leeg Maar hij moet verder zoeken.
Ik dacht zelf zoeken met twee voorwaarden (op nummer en voorraad die hoger dan 0 is )
index en vergelijken met meerdere voorwaarden lukt mij wel maar niet met >0 of zit ik nu helemaal verkeerd?

Bedoel je zo?
PHP:
=SUMIF('Blad 2'!$B$4:$B$15;B4;'Blad 2'!$E$4:$E$15)

Hoi VenA bedankt voor jou reactie.
Eigenlijk is mijn voorbeeld verkeerd begrijp ik nu uit jou antwoord want deze formule werkt goed alleen ik zoek iets anders.
Het moet een zoek functie zijn (en die zoekt van boven naar beneden) nu moet hij in dit voorbeeld in de tabel op blad 2 zoeken naar nummer 1 maar die heeft in eerste instantie geen voorraad dus die moet hij overslaan op zoek naar een volgende nr 1 met wel een voorraad in dit geval (B13) 1 met een voorraad van 12
Dus dacht ik aan een tweede criteria groter als 0
En dat lukt mij niet in de functie index en vergelijken.

Ik hoop dat ik nu wat duidelijker was.

Volgens mij is de formule van VenA toch hetgeen wat je zoekt. Dat is tenminste nog steeds hoe ik het begrijp.

Volgens mij is de formule van VenA toch hetgeen wat je zoekt. Dat is tenminste nog steeds hoe ik het begrijp.

Bij de formule van VenA telt hij alles bij elkaar op dus als er van een artikel (nr1 bv) op twee plekken een voorraad staat dan geeft hij het totaal aan.
Dit is echter niet wat ik zoek (nu hoor ik je denken wees dan duidelijker) je hebt gelijk, sorry

Laat ik het anders vragen
Ik zou ook graag willen weten in welke stelling deze voorraad staat.

Dit heeft te maken met tht code

De oude code staat in de originele stelling de nieuwe code in de reserve stelling is de oude op dan weten we dat er nog artikelen zijn maar dan met de nieuwe code.
Dus eerst de bovenste voorraad aangeven en als die op nul staat dan de volgende voorraad aangeven vandaar mijn gedachten als criterium >0

Laatst bewerkt:
Dit misschien?
Plaats formule in F4 van blad1, sluit af met control shift enter en trek door naar beneden en naar rechts

Code:
=ALS.FOUT(INDEX('Blad 2'!$E$4:$E$15&" op stelling: "&'Blad 2'!$C$4:$C$15;KLEINSTE(ALS(('Blad 2'!$B$4:$B$15=$B4)*('Blad 2'!$E$4:$E$15<>"");RIJ($1:$12));KOLOM(A1)));"")

Met draaitabel denkik het makkelijkst en meest overzichtelijk.
Wel raad ik je aan om een echte tabel te gebruiken. Dan gaan alle bereiken altijd automatisch mee

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Dit misschien?
Plaats formule in F4 van blad1, sluit af met control shift enter en trek door naar beneden en naar rechts

Code:
=ALS.FOUT(INDEX('Blad 2'!$E$4:$E$15&" op stelling: "&'Blad 2'!$C$4:$C$15;KLEINSTE(ALS(('Blad 2'!$B$4:$B$15=$B4)*('Blad 2'!$E$4:$E$15<>"");RIJ($1:$12));KOLOM(A1)));"")

JVeer Bedankt dat je met me mee wilde denken.
Ik heb de formule bekeken en met een kleine aanpassing werkt hij zoals ik het in gedachten had.
Super bedankt hiervoor.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan