Grotere Harddisk

Status
Niet open voor verdere reacties.

MayNiak666

Gebruiker
Lid geworden
6 jan 2003
Een vriend van me vroeg me laatst hulp bij het upgraden van zijn PC, een ouder type Packard Bell. Een van de upgrades was een grotere harde schijf van 60 Gb (Maxtor). Nu blijkt dat zijn bios slechts harde schijven tot zo'n 30 Gb herkent. We dachten dat er een bios van American Megatrends op z'n mobo zat, maar verificatie van de BIOS-string bij American Megatrends was negatief. Ergo, een BIOS flashen lijkt geen optie. Via een service op de site van Maxtor kwamen we erachter dat er een wel een nieuwe BIOS op Eprom te krijgen is voor het respectabele bedrag van 40 Engelse Ponden. En dan moet je het zelf ook nog op het moederbord zien te krijgen. Lijkt ook geen optie, dus. Nu las ik in computer-idee dat een oplossing kan zijn:
een PCI-IDE Controller, kosten ca. €49,=
Is dit werkelijk dé oplossing, en zo ja, hoe omzeilt zo'n controller de beperkende factor van het BIOS van het mobo?

Je moet kijken naar de chipset van je mobo voor de juiste BIOS-update. Kijk ook op de site van PB.

Andere mogelijkheden:

partitioneren van je HD in kleinere partities.

of gebruik maken van MaxBlast.

Groetjes,
Bennie

Bennie,

De site van PB loopt nou niet bepaald over van supportmogelijkheden. Ik ben wel achter het merk moederbord gekomen, en meteen weer vergeten, want een intensieve zoektocht op het internet leerde mij dat dergelijke moederborden speciaal voor PB gemaakt zijn, en waarschijnlijk is het zo dat het bijbehorende BIOS ook speciaal voor PB gebakken is. Kortom, daar kun je dus niets mee.

Voor wat de andere twee opties betreft:
Als ik de harddisk in kleinere partities wil opdelen, moet ik toch eerst zover zijn dat de volledige harde schijf door de BIOS wordt herkend, of zie ik dat verkeerd?

!
Voor wat de andere twee opties betreft:
Als ik de harddisk in kleinere partities wil opdelen, moet ik toch eerst zover zijn dat de volledige harde schijf door de BIOS wordt herkend, of zie ik dat verkeerd?

via powerquest partition magic is dat niet noodzakelijk; deze ziet 'unallocated space' en kan deze vervolgens omzetten in een of meerdere partities.
is trouwens een geweldig programma

En deze "unallocated space", die op dit moment zo'n 30 Gb is, kan ik dan partitioneren, formateren en gebruiken zonder dat de reeds aanwezige partitie beschadigd wordt. Begrijp ik dat goed?

Werkt dat "Maxblast" op dezelfde manier, Bennie?

En hoewel ik het idee heb dat we er softwarematig dus wel uit gaan komen, ben ik toch nieuwsgierig naar het functioneren van zo'n PCI-IDE controller. Kan iemand me dat uitleggen? Want op de site van Maxtor wordt ook geadviseerd om een PCI ATA controller aan te schaffen die de capaciteit van de harddisk ten volle kan benutten. Ik neem aan dat wat zij bedoelen met ATA, en ik met IDE, overeenkomt.

Laatst bewerkt:
Tja, t'is alweer een poosje geleden, maar ik ben er nog steeds niet helemaal uit.
Het idee van ffs78 om Powerquest's Partition Magic te gebruiken spreekt me wel aan, maar welke versie moet ik dan hebben?
Werkt Maxblast, de utility die Maxtor op hun site aanbiedt, op dezelfde manier als PM van Powerquest?
Waarom zou Maxtor adviseren om een PCI-IDE kaart te plaatsen, als Maxblast zo goed zou werken?
Ik ben er inmiddels achter dat een dergelijke kaart een eigen BIOS heeft. Kun je aan zo'n kaart dan ook weer 2 apparaten (harddisk, dvd- of CD-writer) hangen? Niet dat dat nu perse noodzakelik is, maar ik ben gewoon nieuwsgierig naar de mogelijkheden....

Laatst bewerkt:
Ondanks dat ik niet op al mijn vragen antwoord heb gekregen, zal ik binnenkort het restant van de beschikbare schijfruimte proberen te formateren m.b.v. Partition Magic. Ik beschouw deze thread dan ook als opgelost. Mocht e.e.a. niet lukken, dan open ik wel weer een nieuwe....

Hier nog wat antwoorden: Maxblast werkt niet hetzelfde als Partition magic. Er schijnen wel wat "nadelen" te zitten aan het gebruik van MaxBlast. MaxBlast is zogenaamde "Disk Overlay" software. Die software gebruikt de HD in een zodanig formaat, dat de volledige capaciteit benut kan worden, ook al wordt de capaciteit door de BIOS onjuist weergegeven. Windows zal de capaciteit echter correct weergeven. Nadeel is wel dat het zich nestelt op de harde schijf en zodoende een buffer vormt. Dat betekent, dat als je van een opstartdiskette opstart, je niet altijd toegang krijgt tot die harde schijf. Er wordt immers eerst een speciaal programma opgestart, zodat de juiste capaciteit ingelezen kan worden. Een opstartdiskette zou dus ook dat speciale programma moeten opstarten, maar doet dat niet altijd.

Zeker in combinatie met Partition Magic, moet je erg oppassen: Partition Magic "lust" die Disk Overlay Software namelijk niet zo.

Beetje duidelijker zo?

Ik kan me overigens nauwelijks voorstellen dat er voor jouw PC géén BIOS-update zou zijn ... Welke type\model heb je precies?

Groetjes,
Bennie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan