GRUB boatloader Ubuntu wijzigen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Vincent1993

Gebruiker
Lid geworden
30 okt 2006
Berichten
234
Goedenmiddag,

Ik ben sinds twee dagen een Ubuntu gebruiker, zeer tevreden:D! Ik kan via menu.Ist de grub boatloader wijzigen, maar daar heb ik nog een paar vraagjes over:

het mooiste zou zijn dat als ik me computer opstart gewoon een rijtje heb van de besturingsystemen, dus heel simpel gewoon zo:
xp
vista
ubuntu
Is dat mogelijk?

Anders de volgende vraag:
ik wil eigenlijk alleen de gewone ubuntu, dus niet de recorvery mode enz er tussen, kan ik die regels gewoon verwijderen in de menu.Ist? En kan dat ook voor mij Dell Utilyty partitie?

Alvast bedankt,
Vincent
 
Laatst bewerkt:
Je kan zoiezo die commando regels voor Ubuntu recovery enz. verwijderen, al is het dan wel lastiger om er in op te starten.
Met
een rijtje heb van de besturingsystemen
neem ik aan dat je bedoeld dat er geen andere dingen meer tussen staan?? zoja, gewoon alles wat je denkt niet nodig te hebben verwijderen, maar nogmaals, dan is het weer lastig om in recovery te komen.
succes:thumb:
 
Het werkt inderdaad:D alleen ik zie dat ik in mijn 2de vraag een foutje heb gemaakt, het probleem is namelijk dat ik niet kan kiezen uit xp en vista, maar alleen kan kiezen voor de boatloaer van vista, en dat vind ik een beetje dubbelop;) dus kan ik dat zo doen dat ik gewoon ubuntu, ubuntu recovery mode, xp en vista op een rijtje krijg?

Merci!
mvg
vincent
 
Laatst bewerkt:
Als ik het goed begrijp, wil je de bootloader van vista omzeilen, en in de grub direct de optie voor alle geinstalleerde windows versies hebben.
Hoe je alleen die vista bootloader verwijderd weet ik niet zeker, maar je zou kunnen proberen om van je Windows XP partitie de inhoud van boot.ini te kopieren naar de grub. Ik heb zelf ook windows XP en Ubuntu en als ik thuis ben zal ik wel even de opdrachtregels voor mijn Windows XP plaatsen, misschien dat je daar wel wat mee kan.
Alweer succes!!:thumb:
 
Oh, nu ik thuis ben zie ik pas dat de instructie in boot.ini te veel verschild van de GRUB instructie om Windows XP te laden.
Dit is mijn GRUB voor windows XP, ben alleen bang dat het niet gaat werken, omdat ik vermoed dat het je toch weer doorwijst naar je vista bootloader,
hier mijn stukje GRUB:
Code:
title		Windows XP Media Center Edition
root		(hd0,0)
savedefault
makeactive
chainloader	+1
Ik hoor t wel!!
 
Gaat inderdaad weer naar de vista boatloader:(
Maar ik dacht, misschien kan ik met de xp cd fixmbr doen, dus de vista boatloader overschrijven met die van xp, dan kan de linux boatloader zoiezo in een keer xp opstarten. Maar dan moet ik dus later de vista instalatie aan de linux boatloader toevoegen. En als dit dan al mogelijk is, dan eigelijk ook nog zonder al te veel risico's;) Denk je dat dat mogelijk is?
Ik kan natuurlijk ook de linux instalatie aan de vista boatloader toevoegen, maar dan moet ik wel van de grub af. Is dat ingewikkeld? Wel een nadeeltje dat de achtergondplaatje optie in de boatloader van linux weggaat;)
mvg
Vincent
 
Laatst bewerkt:
Hoe voeg jij dan een achtergrond plaatje in de GRUB toe?
Overigens zou ik dat fixmbr met de XP cd niet doen, want dat overschrijft je GRUB, en zorgt ervoor dat je voortaan XP direct opstart.
Verder zou ik het zo gauw ook even niet meer weten:eek:
Ik denk wel dat het mogelijk is, maar vraag me niet hoe......:p
Verder, na enig lezen, zou je dit ook nog kunnen proberen, maar heb geen idee of het werkt en weet ook niet of het nadelige gevolgen voor je computer kan hebben, maar je zou kunnen proberen zelf een starter te maken in menu.lst. Als je naar dit bestand kijkt, zie je dat in elke opstartinstructie het volgende staat waar het laatste getalletje, het getalletje achter de komma (onderstreept, dik en schuingedrukt) steeds ander is:
Code:
root		(hd0,[B][U][I]0[/I][/U][/B])
Als je nou eens kijkt welk getal 'er mist', want bij mij staan er alleen 0, 2 en 4. Dus als ik hetzelfde probleem had als jij, zou ik zelf een starter maken (gewoon door een werkende opstartregel te kopieren en te plakken binnen menu.lst) en het tweede getalletje, dat dus achter de komma staat in de regel:root (hd0,0) aan te passen naar een "missend" getal, dus dat zou in mijn voorbeeld 1 en 3 zijn.
Nogmaals: ik weet absoluut niet of het werkt, maar we hopen er maar het beste van:p
 
systeem>beheer>opstart manager>vormgeving;)

Heb ik geprobeerd, maar dan krijg ik een fout na aanklikken van dat systeem. Het is iig neit schadelijk;)
Zou het instaleren van de LILO boatloader voor verandering kunnen zorgen?
mvg
vincent
 
Laatst bewerkt:
heb eindelijk een forum gevonden met zelfde probleem (was questie van juiste naam van het probleem opzoeken; dubbele bootloader;))
http://forum.ubuntu-nl.org/message/195783

Maar zonder te weten wat er nou precies bij jouw aan de hand is zou ik toch eerst proberen om draaiend onder Vista met EasyBCD het MBR opnieuw te schrijven via optie "Manage Bootloader / Reinstall the Vista Bootloader / Write MBR".

Lukt dat niet of heeft dat niet het gewenste resultaat, start dan op met de Ubuntu Live-CD, zet met GParted je Vista partitie op active en kijk dan nogmaals wat het effect is en probeer zonodig nogmaals om met EasyBCD de Vista bootloader opnieuw te schrijven.

^geciteerd uit dat forum^, zou dit kunnen werken, en zou dit zonder risico zijn?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan