Grub na terugzetten image?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Linuxontdekker

Gebruiker
Lid geworden
12 mrt 2008
Misschien is deze vraag al meerdere keren gesteld, ik vraag hem dan toch nog een keer.
Ik heb via ghost een image teruggezet van een werkende ubuntu-versie. Alles werkt tot...het opnieuw opstarten. Op het internet staan veel aanwijzingen maar deze willen niet werken bij mij. Zal wel aan mij liggen? Vervolgens wil ik dus via een live-cd grub installeren, maar krijg foutmeldingen zoals No valid drive enz.
Is er iemand die mij op een simplele manier kan uitleggen hoe ik deze "nieuwe" versie van linux kan opstarten op die harde schijf.

Bedankt alvast,

Rik

Waarschijnlijk is de simpelste manier om te chrooten naar de ouwe installatie vanaf die live-cd. Dus mount je ouwe root partitie, bijv op /mnt. Als hda1 je ouwe root is doe je
PHP:
sudo -s
mount -t ext3 /dev/hda1 /mnt
chroot /mnt
update-grub
grub-install /dev/hda
die grub-install /dev/hda zet grub in je mbr, als je dit anders geconfigureerd had kan je /dev/hda1 doen.

Bijna maar nog niet helemaal.

Bedankt voor je reactie.
Ik ben gelijk aan de slag gegaan en kwam tot aan de laatste regel.

Maar dan krijg ik een foutmelding: not found or not a block

Kom er verder niet achter. Mijn harde schijf wordt trouwens aangezien als /dev/sda1.

Kan je me verder helpen?

groet,

Richard

Maar dan krijg ik een foutmelding: not found or not a block

Kom er verder niet achter. Mijn harde schijf wordt trouwens aangezien als /dev/sda1.

Richard
Ehm, dom van me als je chroot bevat /dev natuurlijk je device niet meer. Ben je bekend met man pages? Doe anders eens ff
PHP:
man grub-install
Dan krijg je de manual van grub-install voor je neus. Je kan eens proberen te mounten op /mnt (als aangegeven) en dan zonder te chroot-en
PHP:
grub-install --root-directory=/mnt/boot /dev/sda
doen (of natuurlijk /dev/sda1 als je daar grub wilt hebben)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan