GRUB verkeerd geinstalleerd

Status
Niet open voor verdere reacties.

iron rain

Gebruiker
Lid geworden
28 jul 2009
beste forumleden,

door een fout in de installatie van mijn Ubuntu moest ik deze opnieuw installeren. zo gezegd zo gedaan, alleen moet ik mijn Grub met de hand installeren (door in de laatste stap op geavanceerd te klikken)
deze had ik de eerste keer per ongeluk op /dev/sda1 geïnstalleerd. dit is de partitie van m'n windows installatie. daarna opnieuw geïnstalleerd op /dev/sda en daarna deed hij het wel weer..... maar m'n windows installatie niet :O

als ik nu in de Grub m'n windows installatie selecteer dan krijg ik een zwart venster met links bovenin GRUB en verder gebeurd er niks.

1. heeft dit te maken omdat ik eerst de GRUB in m'n windows installatie had gezet?

2. hoe kom ik er vanaf?

bedankt!

Derk

Kun je nog wel via ubuntu bij je windows partitie en opgeslagen gegevens komen?
Bijvoorbeeld via de midnight commander, die is erg handig.
het komt inderdaad doordat je GRUB in de verkeerde partitie hebt gezet, die is nu niet meer als Windows installatie herkenbaar (en ik weet uit ervaring, een vergelijkbaar geval, ook niet meer zodanig te krijgen).

Probeer in elk geval, voordat je ook maar iets verder onderneemt, je gegevens veilig te stellen.
Lukt dat niet meer met Ubuntu, probeer dan door een bootable knoppix CD of DVD, en eventueel een PE-CD met het spartaanse maar onvolprezen reddingsgereedschap testdisk de boel te redden.
Met testdisk kun je ook daarna(!) proberen of de partitie weer gewoon benaderbaar te krijgen is. Er is veel mogelijk, maar bij mij kwam het neer op een herinstallatie van Windows.
Omdat daarbij de MBR wordt overschreven, zul je daarna opnieuw GRUB moeten opzetten.

succes, David

Als je windows even opstart in tekst modus (veilige modus o.i.d.) .. Dan kun je op die disk een:

Code:
fdisk /mbr

Als je bovenstaande uitvoert, dan wordt er een nieuwe MBR op je HD geschreven (Master Boot Record) ..

Suc6! :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan