grub

Status
Niet open voor verdere reacties.

imacbest

Gebruiker
Lid geworden
28 nov 2008
Hallo,
Ik had linux en windows 7 naast elkaar geinstaleerd staan op mijn mini-laptop (geen dvd-speler). nu wou ik alleen windows 7 opnieuw installeren en linux er af halen, dus ik die partitie verwijderen. Blijkt dat de grub boot ding er ook op stond. Ik kan dus nu wel vanaf een liveusb stick op mijn mini laptop maar niet meer op windows 7 (die wel werkte toen ik de partitie er af haalde). Hoe installeer ik dan weer grub? zonder linux te instaleren?

Als je Linux niet meer gaat gebruiken zou ik via de bootCD van Windows7 (eventueel eentje lenen van iemand) de bootsector voor Windows repareren. Ga je Linux wel weer installeren dan is dat voldoende om e.e.a. weer te laten draaien als voorheen.

Er kan geen cd in (heb ook geen externe) dus dat gaat niet. De recovery die op een aparte partitie stond die werkt niet voor de boot.
is er niet een manier dat ik in linux (via live usb) de grub weer kan instaleren?

En een externe DVD speler lenen? Als je in Almere woont ben je welkom om e.e.a. in orde te maken. Een bootable USB stick met een liveversie van Linux moet ook werken, of je dan op een simpele manier alleen de bootsector kunt repareren betwijfel ik. Meestal gaat dat dan via de commandline van Linux. Ik zou dan sowieso booten in de recovery-console indien aanwezig.

ik kan de terminal wel gewoon openen in linux (ik heb live usb nu aanstaan op die laptop)

Welke linuxversie?

nieuwste netbook versie:
Ubuntu Netbook 10.10 (enkel 32-bit)

/dev/sda5
mount /dev/sda5 /mnt
mount --bind /proc /mnt/proc
mount --bind /dev /mnt/dev
mount --bind /sys /mnt/sys
chroot /mnt
update-grub2
grub-install /dev/sda

moet ik dan /dev/sda5 nog veranderen of niet?

Waarschijnlijk moet dat sda0 of sda1 worden, kwestie van proberen.

Het is sda1 maar als ik de stappen van -bind probeer te doen geeft ie een fout:
mount: mount pont /mnt/<1vande3> does not exist

Ja dat klopt. Je had immers de partitie met Linux verwijderd?
Heb je linux op een usb stick dan wordt die gemount, vandaar dat je daarmee wel werken kan.

Grub heeft zich in de bootsectoren van de harddisk genesteld. Die zul je moeten overschrijven met de windows bootsector gegevens. Windows zelf staat gereed (en werkend!) op je harde schijf, alleen komt de computer als hij zijn startup sequence afdraait daar niet meer terecht...

Er zit denk ik maar 1 ding op: een externe dvd drive en een windows cd/dvd.
Of kijk eens of je een windows versie op usb stick kunt zetten en daarvan starten. Ik heb horen fluisteren dat dat ook schijnt te werken... :)

$%#$%#$, verhip, Grub nestelt zich niet in de MBR. Daar staat alleen een verwijzing. Feeling stuppid. :o

In de C't van deze maand staat een manier om Windows 7 via het netwerk te booten, wellicht kun je de MBR dan herstellen op die manier.

is al opgelost, ik heb er een vriend naar moet late kijken. Die had de partitietabelen verwijdert en toen lukte het pas weer, windows 7 install gaf ook de heletijd aan dat ie te weinig ruimte had (is 222gb tegenwoordig te weinig voor windows?!)
maar hij werkt weer :D

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan