Gsm nummers is een boeltje

Status
Niet open voor verdere reacties.

JEPEDEWE

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
14 jun 2006
Hallo allemaal

De GSM-nummers in mijn database is qua lay-out nogal een boeltje...
Ik heb nummers als
0475123456
0475/12 34 56
0475/12.34.56
enfin, alle formaten komen voor
Ik zou dat wat hetzelfde willen qua opbouw
Dus, ik moet eerst mijn lijst opschonen... hoe ga ik te werk?
Eens ik waarschijnlijk allemaal cijfers heb moet ik de nummers die ik nu heb omzetten naar een formaat als 0475/123456
EN bij het ingeven in de toekomst moet ik maken dat het "nieuwe", "universele" formaat steeds weer gebruikt wordt

Suggesties?
Met dank
JP

Zoiets, met een nieuw veld GestandaardiseerdTelefoonnummer, waar je de telefoonnummers als nummer inzet. Geen streepjes ertussen.

Code:
UPDATE Tabelnaam SET GestandaardiseerdTelefoonnummer = "0" & Mid(Replace(Replace(Replace([Telefoonnummer], "/", ""), ".", ""), " ", ""), 2, 9)
WHERE Len(Replace(Replace(Replace([Telefoonnummer], "/", ""), ".", ""), " ", "")) = 10 AND Left(Replace(Replace(Replace([Telefoonnummer], "/", ""), ".", ""), " ", ""), 1) = "0";

Dit gebeurt er dus:

1. Maak een nieuwe kolom aan in de tabel waarin je het gestandaardiseerde telefoonnummer wilt opslaan.
  2. Gebruik de Replace-functie in Access om alle speciale tekens te verwijderen. Bijvoorbeeld: =Replace([Telefoonnummer], "/", "").
  3. Herhaal stap 2 om andere speciale tekens te verwijderen, zoals punten, spaties, haakjes, etc.
  4. Gebruik de Len-functie om het aantal tekens in het telefoonnummer te tellen en controleer of het gelijk is aan 10 (in België). Als het aantal tekens minder of meer is dan 10, dan is het telefoonnummer ongeldig en kun je er iets aan doen, zoals een waarschuwingsbericht weergeven.
  5. Gebruik de Left-functie om het eerste cijfer van het telefoonnummer te selecteren en controleer of het gelijk is aan "0". Als dat zo is, ga dan verder met de volgende stap. Zo niet, voeg dan "0" toe aan het begin van het telefoonnummer.
  6. Gebruik de Mid-functie om de volgende negen cijfers van het telefoonnummer te selecteren en voeg ze samen om het gestandaardiseerde telefoonnummer te maken.
  7. Update de nieuwe kolom met het gestandaardiseerde telefoonnummer.

Thnx to het 'magische orakel' genaamd ChatGPT.

Laatst bewerkt:
Kennelijk heeft ChatGPT nog nooit van het begrip notatie gehoord. Het verhaal klopt min of waar het gaat verwijderen van niet-cijfers (in plaats van bepaalde tekens kan je ook alles verwijderen dat geen cijfer is). Ook de controles klinken logisch.
In de database hoef je echter alleen de tien cijfers vast te leggen. Via de eigenschap notatie regel je hoe het gegeven getoond ​wordt. Je hoeft dan alleen de cijfers in te geven.

Een telefoonnummer kan langer zijn dan 10 tekens. In Nederland hebben we zelfs nummers met 12 cijfers.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan