GUI opstarten vanuit console

Status
Niet open voor verdere reacties.

EbOoZ

Gebruiker
Lid geworden
14 mrt 2003
Hoe kan ik vanuit de console de GUI (zoals bijv. KDE) opstarten?

probeer het commando

startx

als de gui al draait kan je met ctrl+alt+f7 er naartoe gaan.

Vast weer een hele domm vraag :o

Maar hoe kom ik dan in console als de GUI ook al draait???

En startx start ie daar KDE dan mee op?

Geen domme vraag hoor :)

In de grafische omgeving staat er vaak in je "start menu" iets van shell of console, daarmee kan je zeg maar een console binnen je GUI draaien in een venster.

Ook kan je ctrl+alt+f1 (of f2,f3,f4,f5,f6) drukken om een console buiten de GUI te openen waar je dan nog moet inloggen.

Als je al ingelogd bent en je geeft het commando startx dan start hij volgens mij je standaard grafische omgeving op. meestal is dat KDE. bij veel distributies kan je tijdens de installatie kiezen of de grafische omgeving automatisch op moet worden gestart.

De grafische omgeving onder Linux heet X11, daaroverheen draait dan Gnome of KDE of iets dergelijks als window manager.

Ik had het onderhand zal ook al uitgevonden... gewoon veel op knopjes drukken etc :D

Nu nog 1 ding waar ik mee zit.

Zoals je al zei kan je bij de installatie aangeven of je een GUI of een Console login scherm wilt.
Ik heb toen gekozen voor GUI maar liever heb ik nu dat ie niet meer die GUI automatisch start want dat vertraagd zo onwijs heb ik het idee.

Ik ben alle menu's door gelopen maar ik kan nix vinden!

Enig idee???

Als je dan op de console het commando:

redhat-config-xfree86

uitvoert, krijg je als het goed is dat zelfde stukje van de installatie weer even. aan het einde kan je dan aangeven of je wel of geen gui wil opstarten.

Negative...

Ik krijg alleen de settings van m'n beeldschermadapter.

Ben trouwens met root ingelogd dan

Hmmmm

Heb net RH9 gedownload. Met minimale installatie.
Ik wil namelijk voor het mooie alles in console doen aangezien het niet zo'n snelle pc is :o

Hoe kan je een nieuwe user aan maken in console???

Teusink... als je nou een site geeft met alle commands er op... scheelt jou weer een hoop typ werk ;)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan