• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Gulden snede

Status
Niet open voor verdere reacties.

Chris15

Gebruiker
Lid geworden
23 aug 2016
Berichten
552
Is er een formule om de "Gulden snede" uit te rekenen in Excel?

In bijvoorbeeld AD2 tm AD10 staan getallen, en dan de uitkomst van de "Gulden snede" in AD12
 
Graag een voorbeeld excel-bestandje, waarin ook vermeld wat de 'gouwe snee' zou moeten zijn.

Greetz/Excelbat
 
Ik heb onderstaande gelezen op internet:


Een eenvoudige functie
De rij van Fibonacci is een rij getallen, waarbij het volgende getal steeds de som is van de twee voorgaande getallen. De eerste twaalf getallen zijn 0, 1, 1, 2, 3, 5, 8, 13, 21, 34, 55, 89, 144. De rij van Fibonacci komt in de natuur op veel plaatsen voor. Het bekendste voorbeeld is het feit dat zonnebloempitten zodanig staan ingeplant dat ze twee stelsels spiralen lijken te vormen. Die stelsels bevatten meestal 34 en 55 spiralen, maar 55 en 89, of 89 en 144 komen ook voor. Zoals je ziet zijn het steeds opeenvolgende Fibonaccigetallen. De rij van Fibonacci heeft veel te maken met de inverse van de Gulden Snede Φ = 2/(-1+√5) ≈ 1,618. Als Fn het n-de element van de rij van Fibonacci is, dan geldt:
lim Fn+1 = Φ. n→∞ Fn
Voor meer informatie over de Gulden Snede en de rij van Fibonacci, zie [2]. We gaan nu een functie schrijven, die het n-de element van de rij van Fibonacci berekent. Links zie je code, die je zou gebruiken als je de functie in Java moest schrijven. Rechts zie je de VBA-code.


int fib (int n) {
int result;
if (n == 1 || n == 2) {
result = 1;
} else {
result = fib(n - 1) + fib(n - 2);
}
return result;
}




Function fib(n As Integer) As Integer
If n = 1 Or n = 2 Then fib = 1
Else
fib = fib(n - 1) + fib(n - 2)
End If
End Function
 
de Gulden snede heb je al gegeven: = 2/(-1+√5) ≈ 1,618
wat wil je dat er verder gebeurt??
een excel voorbeeld bestandje zou wel handig zijn.
 
Ik heb alleen een rij getallen :)

In AD2 tm AD10 staan de getallen, en dan wil ik de uitkomst van de "Gulden snede" in AD12
 
Ik begrijp je niet helemaal.....

Is er niet een formule die ik in AD12 kan zetten die de getallen in AD2 tm AD10 berekend?
 
Chris,

Jouw vraag is ook voor mij niet duidelijk. Graag een voorbeeldbestandje...

Greetzzz...
Raf
 
Een voorbeeld bestandje zou zijn een rijtje getallen, bijvoorbeeld 3 30 7 0 11 22
En daar dan de Gulden snede van.....
 
Chris,


Jij moet zelf even een bestand aanleveren met wat je hebt en wat dan je vraag is. :)
 
Laatst bewerkt:
Ik bedoel gewoon dit:

=SOM(I14:I20)

maar dan

=GULDENSNEDE(I14:I20)

:)
 
De gulden snede is toch een 'constante' (zie reactie #5).
Hoe kom je er bij om van een willekeurige reeks getallen de 'gulden snede' te berekenen???

Zoals eerder aangegeven: Graag een voorbeeldbestandje uploaden waarin je ook de 'correcte oplossing' vermeld. Iemand van ons kan deze dan proberen om te zetten naar een werkende formule.
 
Dan heb ik zelf de "Gulden snede" verkeerd begrepen!

Ik dacht dat je daarmee het "ideale" getal mee kon uitrekenen.

Het was trouwens alleen uit nieuwsgierigheid....

Ik zal deze vraag als opgelost markeren :)

Bedankt voor jullie reacties!
 
die had ik al bekeken maar wat is volgens jouw mening de gulden snede van een reeks getallen?
 
Dan heb ik zelf de "Gulden snede" verkeerd begrepen!

Ik dacht dat je daarmee het "ideale" getal mee kon uitrekenen.

Het was trouwens alleen uit nieuwsgierigheid....

Ik zal deze vraag als opgelost markeren :)

Bedankt voor jullie reacties!

Gulden snede is een constante ratio. die is afgeleid van de Fibonacci reeks
Als je in deze reeks de verhoudening tussen twee achter een volgende getallen neemt komt er na een tijdje alijd 1,618 uit. :)
en dat getal noemen we de gulde snede of golden ratio( in het engels).
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan