Hackers op poort 21

Status
Niet open voor verdere reacties.

matsu1975

Gebruiker
Lid geworden
20 jul 2005
Hallo,

ik heb thuis een FTP servertje met SERV U, port 21 open gezet. Wat betreft het functioneren werkt het allemaal prima. De meeste clients maken gebruik van Filezilla.

Nu wordt er regelmatig van buitenaf regelmatig geprobeert om binnen tekomen op port 21. Men probeert met voor mij onbekende en verschillende accounts binnen te komen op de FTP server. Nu is port 21 voor vrij wel iedereen bekent.

Kan dit veiliger? ik heb andere poorten geprobeert, maar dan krijg ik geen verbinding. Hebben jullie nog suggesties.

Kunnen er andere alternatieve poorten worden gebruikt? Waar moet ik op letten wat betreft de instellingen zowel op de server als op de client kant?

Wie kan mij helpen?

greotjes Matsu

Je kunt volgens mij gewoon instellen dat de server op een andere poort moet luisteren dan 21. De client kan dan ook dat ingestelde nummer gebruiken om verbinding te krijgen met je server.

Ik heb diverse poorten gebruikt (ook opgevraagd via netstat) en uiteraard ook de poor(ten) opengezet in de firewall, maar geen resultaat. De enige poorten die wel werken zijn de standaard poorten nl 20, 21 en 22. Maar deze zijn bekend bij iedereen, het is mogelijk om poorten te gebruiken in de 32000 range. Maar waarschijnlijk zullen er meerder settings gedaan moeten worden in je FTP programma. Mijn doelstelling is om niet meer de bekende (port 21) en standaard ftp verbinding te gebruiken.

Je kunt ook wel prima de standaard poort 21 gebruiken. Zorg er alleen voor dat de wachtwoorden van de accounts goed genoeg zijn, dus lang genoeg en bestaan uit hoofdletters, kleine letters, cijfers en andere tekens.

Is het niet mogelijk om te filteren op IP basis ?
Raidenftpd heeft bv dit wel.

Een gebruiker heeft dan alleen toegang vanaf de door jou ingevulde externe ip's
Als een gebruiker vaak wisselt van IP kan het extra werk zijn, maarja het is wel veiliger.

Good Luck !:rolleyes:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan