Hal.dll mist

Status
Niet open voor verdere reacties.

canaQ

Gebruiker
Lid geworden
22 nov 2005
Als ik mijn laptop wil opstarten krijg ik een foutmelding dat hal.dll mist. Na even gezocht te hebben op internet schijnt dit vaker voor te komen, en heb de mogelijke oplossingen dan ook al doorlopen. Zo heb ik geprobeerd om via de Windows XP installatie cd het systeem te herstellen, maar ik kan niet in de Recovery komen.
Nu heb ik de harde schijf eruit gehaald, in een externe behuizing gedaan en zo kan ik hem aansluiten op een andere computer. Nu is mijn vraag, kan ik op deze manier (dus als externe harde schijf via een 2e computer) dit probleem verhelpen?

Bedankt voor je reactie. Ik ga er eens even naar kijken, ik laat wel even weten of het gelukt is.

Oke, ik kan nu via Hiren's Boot CD in Mini Windows XP komen, maar hoe kan ik nu de hal.dll en de boot.ini (want daar schijnt ook vaak het probleem te zitten) weer in orde krijgen?

Het staat allemaal duidelijk en stap-voor-stap uitgelegd in het topic (link #2).
Het beste lijkt mij, is de totale uitleg van @dnties te kopiëren en plakken in een txt-document o.i.d., dan even uitprinten en ermee aan de slag gaan.

Ik kan in dat topic geen duidelijke antwoorden vinden. Er worden een aantal handelingen beschreven, zoals het bewerken van de boot.ini (deze heb ik al gecontroleerd en is normaal), maar kan niet vinden hoe ik de hal.dll kan maken (buiten het recoveren via de Windows CD, wat bij mij niet werkt).

Start > Run -> cmd.exe
ren c:\windows\system32\hal.dll c:\windows\system32\hal.bak
expand x:\i386\hal.dl_ c:\windows\system32\hal.dll
Werkt die opdracht dan niet?

Daarmee maak ik het alleen mogelijk om dat bestand (hal.dll) te bewerken toch? Ik kan het bestand namelijk wel aan, maar ik heb geen enkel idee wat ik zou moeten veranderen.

Daar vervang je evt. het missende hal.dll bestand mee.
Het beste lijkt mij vooralsnog dat je zorgt voor een juiste XP installatie cd met SP2 aan boord (want dat is wss het probleem dat je de recoveryconsole niet kunt gebruiken) en het via de recovery console kunt oplossen.
Wat voor 'n foutmeldingen krijg je dan als je de recovery probeert?
Update: Ik zou er met Hirens eens een chkdsk /r proberen.
Kies in Hirens: Dos Programs>Hard Disk Tools>HDAT2 4.35> Test/ Repair Bad Sectors.

Laatst bewerkt:
Als ik hem in Recovery wil booten krijg ik een foutmelding: "Setup kan geen vasteschijfstations in uw computer vinden." Nu ik er over ben gaan nadenken weet ik denk ik waar het vandaan komt; na enig google werk schijnt hij alleen nieuwere soorten harde schijven te pakken, dat is (via instellingen in de BIOS) nu aangepast en ik kan nu wél in de recovery komen. Waarom hij het hiervoor wel heeft gedaan is mij een raadsel, maar ik zal nu eens proberen om hem via de cd te herstellen zoals op de gebruikelijke manier (wat hiervoor dus niet mogelijk leek).

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan