• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Handmatig berekenen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Danyell

Gebruiker
Lid geworden
18 mei 2015
Ik wil graag dat mijn bestanden pas doorgerekend worden als ik daar zelf opdracht (F9) voor geef.
Ik weet ook hoe ik dat in moet stellen (bestand, opties, formules).
Maar eens in de zoveel tijd wordt dat gewoon zomaar weer omgezet naar automatisch berekenen, terwijl ik dat zelf niet aanpas.
Vreselijk irritant!
Weet iemand waarom dat is en hoe je "handmatig berekenen" echt definitief vast kunt zetten?

Alvast bedankt!

Ik neem aan dat deze berekeningen simpelweg formules in cellen zijn? (Vb: =SOM(B1:B10)/3)
Je kan dan ook één cel nemen waar in je het woord "Unfinished" in tikt. Laten we als voorbeeld cel A1 nemen.

Dus in cel A1 staat er altijd "Unfinished".
Je kan nu in al je formules het volgende tikken
=ALS(A1="Unfinished";"";SOM(B1:B10)/3)

Een simpele oplossing in mijn ogen, of wil je inderdaad werken op de manier die jij aangeeft? :P

Laatst bewerkt:
Niet alleen snap ik dit niet, maar ik moet er toch niet aan denken om al m'n formules aan te gaan passen! :shocked:
Ik werk met vrij complexe bestanden.
Het enige wat ik wil is dat cijfers die ik nieuw invoer pas uitgerekend worden op het moment dat ik dat wil en niet direct als ik ze invoer.

Dus als ik een som-formule heb van 2 cellen met daarin 3 en 4 dan is de uitkomst 7.
Als ik die 4 in een 2 verander, dan wil ik dat die 7 zichtbaar blijft tot ik op F9 druk en niet dat er direct al 5 verschijnt.

Ik weet ook hoe ik dat in moet stellen, probleem is alleen dat soms de automatische optie zonder dat ik dat aangeef wordt terug gezet.

Ah oke. Mijn oplossing was een snelle uitweg geweest indien het om niet zo heel veel formules en bestanden ging.

Kan je jou bestand eens uploaden? Heb zelf nog nooit met de door jou beschreven functie gewerkt en ik leer graag nieuwe dingen :) Wie weet kom ik wel op een geschikt antwoord.

EDIT:
Ben zelf al wezen kijken en ik snap nu precies wat je bedoeld.
Ik zal even kijken of ik een oplossing weet te bedenken.

Laatst bewerkt:
Waarom dit automatisch weer omgezet wordt weet ik niet zo direct, maar intussen kan je je werkbook openen met een Open_Event waarin je de berekening op Handmatig zet.

Zit er geen macrocode in je bestand die dit wijzigt?

"De instelling voor herberekenen wordt gedicteerd door het eerste bestand
dat in Excel wordt geopend, staat het daarbij op handmatig, dan blijft dat
zo, totdat herberekenen op auto gezet wordt of totdat alle bestanden in
Excel worden gesloten en een bestand wordt geopend met rekenen op auto.
Als je een bestand opent dat was opgeslagen met berekenen op auto terwijl
berekenen op dat moment handmatig is, en je slaat dat bestand op, dan zal
dat bestand ook met rekenen op handmatig worden opgeslagen."

Bron:
http://microsoft.public.nl.office.excel.narkive.com/UtcsVdSI/handmatig-berekenen

Nou, dat zou ik best willen, maar dat is lastig, omdat het een administratie betreft.
Compleet kas, bank, giroboek, met doorverwerking naar kolommenbalans en financieel verslag, en daarnaast gelinkt aan de ledenadministratie.
Ik kan natuurlijk niet zomaar financiële gegevens doorgeven.

Maar je kunt het gemakkelijk op je eigen bestanden toepassen.
Ik werk in excel 2010, daar ga je naar bestand, opties, formules.
Bovenaan kan je de berekening van de werkmap op handmatig zetten.
Nu kan je in je bestand cijfers aanpassen tot je een ons weegt, maar er wordt helemaal niets in de formules doorberekend tot je op F9 drukt.

Bijgaand een printscreen van de optie.

Bijlagen

• printscreen opties excel.jpg
    printscreen opties excel.jpg
    96 KB · Weergaven: 53
Nou, dat zou ik best willen, maar dat is lastig, omdat het een administratie betreft.
Compleet kas, bank, giroboek, met doorverwerking naar kolommenbalans en financieel verslag, en daarnaast gelinkt aan de ledenadministratie.
Ik kan natuurlijk niet zomaar financiële gegevens doorgeven.

Maar je kunt het gemakkelijk op je eigen bestanden toepassen.
Ik werk in excel 2010, daar ga je naar bestand, opties, formules.
Bovenaan kan je de berekening van de werkmap op handmatig zetten.
Nu kan je in je bestand cijfers aanpassen tot je een ons weegt, maar er wordt helemaal niets in de formules doorberekend tot je op F9 drukt.

Bijgaand een printscreen van de optie.

Zie post #6 voor de waarschijnlijke reden van jou probleem.
Zie post #5 voor een mogelijke oplossing.

Oei, ik loop een beetje achter met m'n antwoord, merk ik ......:o

Bedankt voor je latere antwoord, hoewel het vreemd blijft omdat AL mijn bestanden op handmatig staan.
Maar misschien komt het doordat ik af en toe een bestand van iemand opgestuurd krijg en dat dan natuurlijk in de modus van die andere persoon open.
Als dat bestand op automatisch staat, worden misschien m'n eigen bestanden ook weer teruggezet.
Ik zal er eens op letten, bedankt in ieder geval! :thumb:

Zet dit in het blad "ThisWorkbook"

Code:
Private Sub Workbook_Open()
Application.Calculation = xlCalculateManual
End Sub

Nou, zo'n held ben ik nou ook weer niet met excel hoor.....
Waar kan ik dat blad vinden?

En ik ben eens uit gaan proberen en heb gemerkt dat een heel nieuw bestand geopend wordt op automatisch.
Begin ik dus in excel te werken met een van m'n bestaande bestanden, dan is er niks aan de hand.
Maar begin ik met een nieuw bestand, dan worden alle later geopende bestanden ook op automatisch gezet.

Nu dus nog uitvinden hoe ik een nieuw bestand bij het openen al op handmatig kan zetten.
Sjabloon aanmaken? Denk ik?

Dat kan via F11 en dan plakken in het gewenste tabblad

m'n eerste oplossing i.p.v. hulpvraag :love:

Neen niet plakken in het tabbad maar in ThisWorkbook, het is een workbook_open_Event

Nou, zo'n held ben ik nou ook weer niet met excel hoor.....
Waar kan ik dat blad vinden?

En ik ben eens uit gaan proberen en heb gemerkt dat een heel nieuw bestand geopend wordt op automatisch.
Begin ik dus in excel te werken met een van m'n bestaande bestanden, dan is er niks aan de hand.
Maar begin ik met een nieuw bestand, dan worden alle later geopende bestanden ook op automatisch gezet.

Nu dus nog uitvinden hoe ik een nieuw bestand bij het openen al op handmatig kan zetten.
Sjabloon aanmaken? Denk ik?

ALT + F11.

Vervolgens klik je op het plusje bij "VBAProject (bestandsnaam)
Vervolgens open je de map "Microsoft Excel -objecten"
Vervolgens open je "ThisWorkbook" en zet je de gegeven code er in.
Opslaan.
Klaar.

2n8ac6e.png

Laatst bewerkt:
Ik heb het in een ander kleiner bestandje geprobeerd en het lijkt hiermee te lukken!
Bedankt allemaal! :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan