Handmatig systeemherstel

Status
Niet open voor verdere reacties.

renevanh

Gebruiker
Lid geworden
12 mrt 2005
Tjsa, als ik een vraag heb... dan heb ik ook echt een vraag.

Zoals nu. Mijn zusje had last van regelmatig terugkerende BSOD's. Niet handig en niet werkzaam, dus na een kleine zoektocht met windbg om de minidumps van Windows iut te lezen ben ik er achter gekomen dat (een onderdeel van) de chipset driver het probleem steeds weer veroorzaakte.
Om dit op te lossen de nieuwste drivers opgezocht op de ASUS site (moederbord is een ASUS A8N-E) en geïnstalleerd, waarna het systeem weigert te starten met een BSOD, zowel in 'laatst bekende juiste configuratie', veilige modus als bij een normale boot. Probleem!

Normaal gezien zou ik 20 minuten ruzie met het systeem maken en dan komt het wel goed, ware het niet dat m'n zusje in Maastricht woont en ik in Driebergen, 200KM van elkaar verwijderd.

Gelukkig stond er voor m'n zusje een bezoekje aan het thuisfront op de agenda, maar de hele PC meenemen in de trein is natuurlijk geen optie. Daarom hebben we ervoor gekozen alleen de harddisk mee te nemen.
Uiteraard weet ik dat het niet gaat werken om die in een willekeurig anders systeem te steken, maar mijn idee was (en is) om te booten met Linux LiveCD (Puppy 4.2.1 in dit geval) en op die manier handmatig, dus door verplaatsen van bestanden, een herstelpunt van systeemherstel terug te plaatsen. Dat blijkt lastiger dan gedacht (en nu komt de vraag)... kan dat, en zo ja: hoe?
Het is heel eenvoudig het register terug te plakken, maar gaat dat genoeg zijn om de boel weer werkend te krijgen, of in ieder geval weer te booten?
Slechts een poging mogelijk, want de HDD gaat zondag weer naar Maastricht en dan moet het eigenlijk wel weer werken...

Hopelijk kan iemand hier een geniaal antwoord geven.

Had misschien in de veilige modus wel gelukt.
harde schijf op een andere plaats??? andere PC? ik zeg Nee.
Niet door naar de volgende ronde.
Toch beter de kast in,t geheel in een tas mee nemen.
Daar draait hij tenminste. nou ja,?
Heeft hij zijn eigen gegevens.

Zie hier een paar opties.
Weet je zeker dat 't aan de chipset-driver ligt? Dat komt n.l. niet vaak voor zomaar uit het niets. Enfin,kijk de opties in de link maar 's door,maar dan moet je wel de hele pc hebben.
Succes.

Had misschien in de veilige modus wel gelukt.
harde schijf op een andere plaats??? andere PC? ik zeg Nee.
Niet door naar de volgende ronde.
Toch beter de kast in,t geheel in een tas mee nemen.
Daar draait hij tenminste. nou ja,?
Heeft hij zijn eigen gegevens.

Ook op de originele PC draait het zooitje niet, ook niet in veilige modus, dat hebben we natuurlijk telefonisch eerst uitgeprobeerd zoals ik reeds beschreef, net zoals ik beschreef dat ik weet dat het niet mogelijk is de Windows installatie in een andere PC te steken en te starten...

Met alle respect: misschien is het handig de inleidende tekst ook te lezen...

Weet je zeker dat 't aan de chipset-driver ligt? Dat komt n.l. niet vaak voor zomaar uit het niets.

Ja, ik weet hoe ik windbg moet gebruiken ik weet waarvoor de nvata.sys drivers dienen. Deze driver is altijd onderdeel van het chipset driver package.

Een repair installatie is wat mij betreft een laatste remedie, zeker omdat ik hem niet zelf kan uitvoeren en er geen goede mogelijkheid tot backup is.
Mocht het toch nodig blijken, dan heb ik de HDD nu in ieder geval hier en kan ik eventueel een backup maken, dat was een van de gedachtes achter het meenemen van alleen de HDD.

{EDIT}
Bedenk me net... kan natuurlijk ook gewoon die driver eruit slopen...
{/EDIT}

Laatst bewerkt:
Mogelijke oplossing:

MS Diagnostics and Recovery Toolset, een bootable toolset met o.a. ERD commander :thumb:

Een kleine greep uit reacties met hetzelfde (driver) probleem.
WinDoWsMoNoPoLy05-18-2006, 09:00 AM
Uninstall the drivers and install a earlier version of them until NVidia has solved the problem.

--------------------------------------------------------------------------------

meccaho05-27-2006, 01:11 PM
all i did was uninstall the nvidia ide drivers from the control panel. Windows reverted back to it's own drivers and not a blue screen in 2 weeks.

If you do a Google search for nvata.sys, you will see that this is a common problem with this Nvidia driver

Lee deze deze thread op help mij even door waar Harry Snor voor hetzelfde probleem de oplossing heeft gegeven.

Laatst bewerkt:
De ERD Commander kan een beperkte system restore doen vanaf een soort liveCD op een aangesloten schijf met een Windows installatie, in dit geval via een externe behuizing.

Restore ging prima, of het ook gewerkt heeft weet ik maandag pas.

In ieder geval moet hierna wel nog een volledige system restore gedaan worden.

Meer info:
http://www.winhelponline.com/blog/perform-system-restore-rollback-on-non-bootable-xp-computer/

DaRT: http://www.softpedia.com/get/System/Back-Up-and-Recovery/Diagnostics-and-Recovery-Toolset.shtml

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan