Handtekeningen website?

Status
Niet open voor verdere reacties.

nossie

Gebruiker
Lid geworden
11 nov 2008
Hoe maak je een website voor het verzamelen van 'handtekeningen' ?

Het is de bedoeling om hiermee handtekeningen te verzamelen en hiermee naar de gemeente te stappen.

Zijn hier pasklare oplossingen voor?

Ik hoor graag van jullie.

Alvast bedankt.

Nossie

Hoe weet ik niet, maar ik geloof dat er met een programmatje van google, dat wanneer je een site maakt waarop mensen een formulier invullen en op opslaan drukken, dat bij jou automatisch in een excel bestand de ingevulde gegevens gesorteerd staan van iedereen. Misschien een mogelijkheid om dat even uit te zoeken ;)

Even enkele vragen...
Bedoel je de echte daadwerkelijke handtekeningen?
Zoja, beschik je over een tablet of heeft iemand in je directe omgeving er 1?
Zoja, dan kun je via app's een programma'tje downloaden en deze op je tablet zetten.
Ik heb als besturingssysteem van de tablat Android.
Bij mij heet dit programma Whiteboard, maar er betere te downloaden.
Op de tablet laat je de bewuste personen hun handtekening zetten - vervolgens de handtekening opslaan als jpg of gif bestandje.
En deze op je website plaatsen in het juiste/gewenste formaat - inderdaad eventueel met Excel.
Ik weet alleen niet of het via Excel wel het gewenste resultaat geeft in elke browser - dat is een kwestie van uitproberen.

Zo heb ik het gedaan, hoop this helps.
Andere optie is de hantekeningenlijst te scannen en op te slaan als PDF.
Makkelijk te pubiceren en scheelt een hoop tijd.

Hoi Nossie,
Voor het verzamelen van elektronische handtekeningen bestaat al een speciale website.
Dat is petities.nl.

Je kunt daar zelf een handtekeningenactie starten door een formulier in te vullen met wie je bent en wat je precies wilt.
Wat ze daar doen: keurig bijhouden wie er ondertekend heeft, en dat checken met een mailtje aan de afzender (anders kan iedereen wel namens iemand anders tekenen, of dubbel tekenen, enz.). Als de einddatum geweest is, krijg je een digitale uitdraai om te overhandigen aan de gemeente.
Het is dus super goed opgezet, en met allerlei ingebouwde veiligheidsmaatregelen.
En, ook niet onbelangrijk: petities.nl wordt door de overheid erkend als verzamelaar van rechtsgeldige handtekeningen.

Voor het verzamelen van de handtekeningen hoef je dus zelf geen website te bouwen, want (incl. veiligheidsmaatregelen) is dat een pittige klus. Daarbij moet alles ook juridisch goed doortimmerd zijn zodat de gemeente weet en kan controleren dat het echte goede handtekeningen zijn.
Bij petities.nl is daar allemaal al voor gezorgd, staat klaar om te gebruiken! :)

Wat je wel kunt doen is een aanvullende eigen website maken waarop je reclame maakt voor de handtekeningenactie: met achtergronden, redenen, foto's, nieuwtjes, eventueel een comité van aanbeveling, een A4-tje dat mensen kunnen uitprinten om voor het raam of in een winkel te hangen, enz. enz.
Dat kan je zo mooi maken zoals je zelf wilt.
Een voorbeeld van een dergelijke site is deze (daar werd tegelijkertijd met papieren handtekeningenlijsten gewerkt, waar ook de goede dingen volledig op moeten worden ingevuld; voorbeeld hier; er was ook allerlei actiemateriaal op de site beschikbaar, met tips om dat te gebruiken; ook speciale uitleg gericht op scholieren en jongeren, enz. enz.; je moet maar eens rondneuzen hoe het gedaan is).
  • Op je PR-site hoef je dan alleen een link te zetten naar je onderteken-pagina die bij petities.nl op de site zit: dan loopt alles vanzelf.
Succes!
Met vriendelijke groet,
CSShunter

Laatst bewerkt:
Bij deze lijkt mij de optie erg makkelijk Nossie ;) Vergeet mijn antwoord maar, dit is veel te omslachtig vergeleken met degene van csshunter (bedankt! ;) )

@csshunter.
Alle links gevolgd, maar geen echte handtekening gezien.
Hoe dat te doen dan?

Laatst bewerkt:
@prins333
Echte handtekeningen zie je ook niet op de site: die zijn er niet, want het zijn digitale handtekeningen. Je hoeft dus geen krabbel op papier te zetten, in te scannen, enz.
Omdat je alleen zelf (als het goed is) het wachtwoord van je e-mail hebt, werkt het via een bevestigings e-mail.
  • D.w.z. men vult op petities.nl bij een bepaalde petitie het formulier "Ik onderteken deze petitie" in.
  • Na het verzenden krijgt men op het opgegeven e-mail adres een verzoek om de ondertekening te bevestigen.
  • Doe je dat, dan wordt men bij petities.nl geregistreerd als ondertekenaar, en de teller gaat met 1 omhoog.
  • Op petities.nl is wel een namenlijst van mensen die getekend hebben, die staat onderaan de petitie waar het om gaat. Wie zijn naam niet openbaar wil maken, kan daar anoniem op komen te staan (maar op de bij de overheid in te leveren lijst sta je dan wel, anders is het niet controleerbaar).
  • Voorbeeld: hier staat onderaan een namenlijst, die als handtekeningenlijst geldt.
Met vriendelijke groet,
CSShunter

Beste CCShunter,
Je hebt gelijk, maar voor de gemeente niet.
Die willen 'hardcopy' - handtekening met n.a.w. gegevens.
Hardcopy is de ECHTE handtekening niet een ip-adres - zeker nu.
Welke gemeente is geen zakken-vuller.
Kortom, LIVE handtekeningen verzamelen, n.a.w. gegevens erachter, scannen en opslaan als PDF.
Naam voor de site: GEENGEDONDERINONZEGEMEENTE.NL - GGIOG.NL

Niet prutsen met stemmen via internet, raken ze (gemeentes) absoluut niet van onder de indruk.
Life handtekeningen... 's the only way.

Sorry...

Hoi prins333,
Ik vind je nogal kort door de bocht gaan. :rolleyes:
De vraag van nossie was:
Hoe maak je een website voor het verzamelen van 'handtekeningen' ?
Daar heb ik antwoord op gegeven.
Jij geeft nu als advies: "geen website voor het verzamelen van handtekeningen maken, want van digitale handtekeningen raken gemeentes niet onder de indruk."
Maar:
  • Je kunt niet alle gemeenten over één kam scheren. Er bestaat niet "de gemeente". Er zijn 415 Nederlandse gemeenten, en die hebben gemeentebesturen en gemeenteraden die heel verschillende (meerderheids-) opvattingen hebben. Dat hangt van de politieke partijen af (dus: de kiezers in de gemeente!).
  • Als je het nieuws volgt, zie dat er een heleboel digitale handtekeningenacties / burgerinitiatieven hebben plaatsgevonden die bij gemeenten wel degelijk tot succes hebben geleid.
  • Een aantal gemeenten hebben hiervoor zelfs een speciaal "loket" om dit soort initiatieven bij in te leveren; zie bij petities.nl op de site.
  • Gemeentes hebben vaak een "Verordening Burgerinitiatief" die op de gemeentelijke website bekeken kan worden (bv. de gemeente Utrecht heeft er een aantal speciale webpagina's over)
  • Er zijn ook wel voorbeelden dat een gemeente zich niets heeft aangetrokken van een stapel echte handtekeningenlijsten op papier, en daar nooit iets mee gedaan heeft.
  • Je zegt "Welke gemeente is geen zakkenvuller?", zonder enig argument. - Als je een gemeentebegroting doorspit (wel eens gedaan?), dan zie je dat het geld van de gemeente besteed wordt aan dingen waar iedereen iets aan heeft: straatverlichting, wegenonderhoud, scholen, zorgvoorzieningen, enz. enz. Je hoort mij niet zeggen dat alles goed gaat (soms zouden naar mijn mening andere prioriteiten gesteld moeten worden), maar het geld gaat naar lantaarnpalenfabrieken, wegenaannemers, onderhoudskosten schoolgebouwen, personeel van verzorgingshuizen, enz. enz. Daar houdt de gemeente niets aan over. En met de bezuinigingen vanuit Den Haag krijgen gemeenten tegenwoordig wel veel taken, maar minder geld om die taken uit te voeren.
Los hiervan kan het ook geen kwaad om behalve digitale handtekeningen ook echte handtekeningen te verzamelen. Daarvoor moet je dan een legertje vrijwilligers hebben (organiseren!) die de deuren langs gaan, op markten staan, enz. Daar moet je veel tijd in steken, maar het kan wel (in mijn voorbeeld zijn daar ook veel suggesties voor te vinden). Dus een gecombineerde actie echt+digitaal kan ook.
Maar dat een digitale handtekeningenactie bij voorbaat kansloos is, is gewoon niet waar.

Nog een tip voor nossie: ga goed na hoe de besluitvorming over je onderwerp plaatsvindt, en informeer eens bij bevriende politici hoe de gemeente in eerdere gevallen op handtekeningenacties heeft gereageerd. Met die ervaringen kan je je voordeel doen!

Met vriendelijke groet,
CSShunter

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan