hangop

• Onderwerp starter Onderwerp starter Gimli
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Gimli

Verenigingslid
Lid geworden
5 aug 2001
'n probleempje met m'n DVD brander. Ik heb voor de tweede keer getracht om een dvd te branden van een bestand van ongeveer 1.3Gb
Als de brander op 21% komt gebeurt er niets meer, nouja alles gaat gewoon door, lichtje van de DVD blijft branden, maar aan m'n harde schijf kan ik zien dat 't lezen gestopt is.

De eerste keer heb ik 'm 5 uur laten staan, maar bij de tweede keer blijkt er een smalle band geschreven te zijn waarna 't proces is gestopt.
Ik begrijp niet goed wat er aan de hand is, voordien ging alles gewoon goed.
Ik draai onder windows 98 met Nero.

't betreft een aantal mp3 files die genummerd zijn. Nou is er een nummertje tussenuit.
Dus 01-02-03 etc maar bv geen 08
't gekke is dat ie tot 07 wel geschreven heeft, maar als ik de dvd daarna afspeel staat er alles op, maar na 07 wilt ie niks meer lezen.
Nou denk je verander die nummertjes dan, maar Nero zou toch gewoon 't hele bestand weg moeten kunnen schrijven?

:confused:

Ik denk dat DVD defect, kan je nog wel DVD lezen.

Gebruik je Nero Express of Nero Burning ROM? Als het groene lichtje continu brandt, zit Nero "vast". Zijn de mp3-bestanden niet corrupt? Kun je ze wel afspelen op je PC? Welke brandsnelheid heb je ingesteld, als je mp3's op een DVD-R wil branden zou ik uit veiligheid niet hoger gaan dan 8x en op een DVD-RW niet hoger dan 4x.

Bedankt voor Uw antwoord.

Ik gebruik Nero Express, en tijdens 't branden kan ik zien dat de harde schijf telkens op 't lichtje van de DVD correspondeert.
Tot die 21% dan. Daarna blijft de DVD knipperen, maar houd de harde schijf op.
De mp3's zijn in orde, spelen gewoon af op Winamp.
De brandsnelheid is 10x, wat ik ook voor CDrom's gebruik.

Ik krijg 't vermoeden dat Windows 98 niet genoeg cache geheugen heeft voor DVD's.
CD roms kan ik er gewoon mee branden. Ook Rewritables.
Maar voor DVD is blijkbaar meer "power" nodig. Ik heb iets van 768Mb geheugen.

De DVD die ik gebrand heb geeft 't hele bestand weer. Maar speelt alleen de eerste 7 goed af.
Daarna ontstaat de melding in Winamp dat 't bestand niet afgespeeld kan worden.
Wat ik logisch vind want op 't schijfje is alleen een band van 5mm te vinden.
't Staat er dus gewoon niet op.

't kan toch niet aan de nummerolgische volgorde liggen. Om dat er bv geen 08 op staat.
:rolleyes:

't kan toch niet aan de nummerolgische volgorde liggen. Om dat er bv geen 08 op staat.
Ik had begrepen dat die nummering onderdeel van de bestandsnaam was, dus bijvoorbeeld: "07 Moonlight Serenade.mp3". In dat geval heeft dat geen enkele invloed op het brandproces.
Wat je nog kunt nakijken is in Apparaatbeheer, IDE ATA/ATAPI-controllers, rechtsklikken op Primair IDE-kanaal, Eigenschappen, Geavanceerde instellingen, of daar geselecteerd is "DMA, indien beschikbaar" achter het woord Overdrachtsmodus. Controleer dat ook bij Secundair IDE-kanaal.
Ik zie verder geen softwarematige oorzaak voor de problemen, maar misschien heeft iemand anders een suggestie.

NB: Ik zou toch bij een DVD-R niet sneller branden dan 8x, bij het branden van een video gaat Nero daar ook nooit boven zitten. De structuur van een DVD-schijfje is veel gecompliceerder dan van een CD-R. En bij een DVD-RW (dus later opnieuw te beschrijven) zal Nero bij een video nooit boven de 4x gaan. Maar of het iets met je probleem te maken heeft...dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.

Laatst bewerkt:
Bedankt voor Uw reaktie Boeing_737.

Ik ben op zoek gegaan naar :
Apparaatbeheer, IDE ATA/ATAPI-controllers, rechtsklikken op Primair IDE-kanaal, Eigenschappen,
maar kom niet verder dan details stuurprogramma.
Er is geen mogelijkheid voor geavanceerde instellingen (Win98!).

Ik denk dat ik beter Nero kan gebruiken om CDrom's te schrijven, en DVD's op een toepassing zoals WinXP.
Volgens mij is Win98 niet geschikt voor DVD branden.
Ik mag al blij zijn dat er een DVD speler op wilt draaien.

In ieder geval toch bedankt voor Uw antwoord.

:)

Sorry voor mijn misser i.v.m. Windows 98. Ik ben even gaan rondkijken, maar een DVD is te branden met Windows 98 SE. Ik weet niet welke versie van W98 je hebt?
Misschien komt er nog een W98-kenner langs...

Laatst bewerkt:
Ik heb inderdaad Win98-SE.

Maar omdat ik er net m'n laatste 2 DVD's mee heb "ver"brand wacht ik liever met dit geval tot ik een paar DVD-RW's heb. Dan kan ik wat beter uitvissen wat er fout gaat.
Waarschijnlijk heeft 't toch iets met buffer geheugen te maken.
:)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan