Haperend geluid bij videochat

Status
Niet open voor verdere reacties.

Reko

Gebruiker
Lid geworden
10 dec 2000
Berichten
17
Heb dezelfde problemen van haperend geluid bij videochat. Lokaal werkt alles prima, maar zowel met MSN als Skype krijg ik prima beeld, maar slecht geluid. Misschien omdat ik er een router tussen heb zitten?
 
We moeten eerst eens kijken wat voor systeem je hebt. Geef hier door welke Windows je hebt.
Download en installeer Everest, ga in Everest eerst naar het moederbord. Maak een printscreen (en upload die bij je antwoord via de knop "Bijlagen beheren", onder het Reageervenster). Ga daarna naar Multimedia, Windows Audio en naar PCI/PnP Audio. Noteer de gegevens en vermeldt die in je antwoord.
 
Laatst bewerkt:
webcam met haperend geluid

Ok, wat mij betreft gaat het om Windows XP Home edition. Printscreens van het moederbord en Windows Audio heb ik in bijlage toegevoegd, PCI/PnP Audio = Ensoniq ES1371 AudioPCI-97 Sound Card.
 

Bijlagen

  • moederbord.doc
    85,5 KB · Weergaven: 29
  • Windows Audio.doc
    19,5 KB · Weergaven: 25
Je hebt een "echte" geluidskaart, geen "onboard". De mixer van Windows heeft maar één Port-IN (dat is bij de meeste systemen zo, behalve bij geluisprofessionals) dus de microfoon moet die poort delen. Als je gaat "webcammen" zul je de microfoon van de webcam aan die Port-IN moeten toewijzen.Ik laat het zien.

Plaatje A laat de "default" instelling zien, let op "Opnemen van geluid".

Opnemen van geluid.

Plaatje B toont hoe je het moet instellen als je de webcam wilt gebruiken.

Gebruik microfoon webcam.

Plaatje C laat de instelling bij de tab Spraak ten overvloede zien.

Instelling bij Spraak van webcam microfoon.

Plaatje D geeft een beeld hoe je vergelijkbare instellingen kunt zien in Volume Control, het mixerpaneel van Windows.
Klik op Opies, dan Eigenschappen en selecteer in het rolmenu de webcam microfoon. Klik je daarna op OK dan krijg je dit te zien.

Webcam microfoon in Volume Control.

Als je in het vorige scherm op OK hebt gedrukt, krijg je het volgende schermpje.

Schuif volume paneel webcam microfoon.

In dit laatste mixertje is uiteraard de volumeschuif belangrijk. Je moet even uit proberen, wat de beste instelling is.
Staat dit allemaal goed ingesteld (en als je geen opnames van plan bent te gaan maken met externe audio-apparaten, dan kun je deze instellingen zo laten) dan zul je waarschijnlijk in de interface van de webcam ook nog fijnafstellingen kunnen doen.
 
Vraag gesplitst uit bestaand topic.
Succes met je probleem verder. :)
 
Ik was je even kwijt Boing_737, maar fijn dat ik weer verder kan met mijn probleem! Ik heb de instellingen opgezocht zoals je zei, maar tref hierbij twee onduidelijkheden aan. Ten eerste verschijnt bij Eigenschappen voor geluid en audio niet mijn type webcam (een MSI Star cam 370i), maar de neutrale aanduiding USB camera (zie plaatje). Ten tweede kan ik bij Volume Control deze zelfde USB camera wel instellen waar nu Creative Sound Blaster PCI staat, maar na sluiten en weer openen blijkt de oude instelling er weer te staan.
 

Bijlagen

  • Geluiden en audioapparaten.doc
    87,5 KB · Weergaven: 29
  • Volume Control.doc
    77,5 KB · Weergaven: 30
USB Webcam is in orde, daar zit de ingebouwde microfoon in.
Ga weer terug naar het scherm van plaatje één, zet de USB Webcam er opnieuw in (wissel even), klik op Toepassen en zet een vinkje linksonder voor de regel: "Alleen standaardapparaten gebruiken" en dan pas OK. (Schrijf dit ergens op, want als je ooit een geluidsbewerkingsprogramma op je PC installeert, zul je ontdekken dat je met dat programma niet kunt opnemen zolang je die instelling niet verandert. ;) )

Ga nu weer eens bij Volumeregeling, Opnemen, kijken. Staat de USB Webcam nu wel geselecteerd?
 
Nee... Ook na de aanbevolen handelingen blijft bij Volume Control, opnemen, de Creative Sound Blaster geselecteerd!
 
Als je teruggaat naar Geluiden en audioapparaten, tabblad Spraak en je selecteert voor Geluid opnemen, USB Camera,
klik dan op de knop Hardware testen. Hoe loop dat af?
 
Laatst bewerkt:
Bij nader inzien: download ook recente stuurprogramma's voor je geluidskaart.
Met het juiste type en nummer hier te downloaden.
 
De laatstgenoemde stap over het downloaden van stuurprogramma's heb ik nog niet genomen. Eerst maar eens mijn bevindingen bij het testen van de USB camera: De Wizard wordt actief en dan krijg ik eerst een beveiligingswaarschuwing, dat door mijn Firewall een DLL-bestand is geblokkeerd, met de vraag of ik dit op wil heffen ("Dll bestand als toepassing starten"). Bij de test beweegt de opnamemeter vervolgens en kan ik de echo met de volumeregelaar bij afspelen verminderen.
Na afsluiten hiervan tref ik echter nog een beveiligingsmelding aan: Micorosoft DirectPlay Voice Test is geblokkeerd!
 
Ga op zoek naar een configuatiescherm of bedieningspaneel van je webcam.
Als het goed is heb je een CD-Rom bij de webcam gekregen. Heb je die geinstalleerd?
Daar zul je blokkeringen door firewall als het goed is moeten kunnen opheffen/ regelen.
 
Tja..., van de installatie-cd word ik niet veel wijzer (zie plaatje 1). Vervolgens heb ik de echter de MSI-camera opgezocht in het configuratiescherm en daarin stond de mogelijkheid om de firewall te configureren voor het gebruik van een netwerkscanner door deze computer. Dit heb ik gedaan, de firewall opgezocht, en gezien dat "DLL als toepassing toestaan" nu als uitzondering op de blokkeringen door de firewall is aangevinkt.
 

Bijlagen

  • CD webcam.doc
    97 KB · Weergaven: 32
Terzijde: waarom staat de naam van je CD-Romdrive E in vierkantjes? Ziet er niet gezond uit.
De CD-Rom van je webcam hoort, zodra je hem in de speler doet, vanzelf op te starten. Dat doet hij kennelijk niet bij jou, maar dan zou ik hem installeren door op een exe-bestand te dubbelklikken.
Zolang je dat niet geregeld hebt, kunnen we niet goed naar je werkelijke probleem kijken.
 
De CD-rom start wel vanzelf op hoor.. In dit geval had ik hem een keertje weggeklikt en daarna benaderd via Mijn computer. En die vierkantjes... ja, dat is waarschijnlijk een heel verhaal. Komt erop neer dat ik vanaf de aanschaf van deze computer al problemen heb met het installeren van nieuwe hardware.. Die webcam heeft iemand anders toen een keer met allerlei trucs voor me toegankelijk gemaakt!
Maar wat dit topic betreft ben ik al ontzettend geholpen.. Ik heb net via Skype een audio-gesprek gevoerd met mijn lief (video laat het nu even afweten) wat kwalitatief bijna perfect was!!! Voorlopig ben ik weer even een blij mens..:)
 
Dat zijn nu wat ik noem gesprekken! :D Succes verder. :thumb:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan