Hard disk crash?

Status
Niet open voor verdere reacties.

robindr

Gebruiker
Lid geworden
11 jan 2005
Berichten
40
Ik hoop dat dit het correcte forum is, maar ik zag geen gepaster:

Hallo,

Ik vrees dat ik met een zwaar probleem zit. Een halfuurtje geleden ging alles nog behoorlijk op mijn pc, maar ik vrees dat mijn harde schijf is gecrasht nu.

Wat is er gebeurd? De elektriciteit hier in huis moest om een reden worden uitgeschakeld, en daarvoor schakelde ik mijn pc uit. Nadat de elektriciteit terug werd opgezet schakelde ik de pc terug aan, maar ipv van mijn origineel bureaublad-achtergrond kreeg ik de windowsXp standaard. Toen wist ik dat er iets niet klopte. Ik kreeg ook het venstertje te zien van het windowsXP beveiligingscentrum die je krijgt na een nieuwe installatie. Toen ik mijn Outlook wou openen reageerde die zo dat er blijkbaar nog geen mailaccounts waren ingesteld, wat wel degelijk het geval was. Toen wist ik echt dat er iets niet klopte Al mijn mails en accounts waren foetsie. Ook mijn Internet explorer deed alsof die net was geinstalleerd, de bekende vraagjes bij een nieuwe installatie enzo, maar erger nog, mijn geschiedenis en favorieten waren verdwenen. Toe ik ging kijken naar 'Mijn Dokumenten', zag ik dat de ravage kompleet was. Alle dokument... weg.

Ik kreeg een lichte hartkramp ;-) want natuurlijk... geen backup...

Ik besloot om mijn pc nogmaals herop te starten, maar wat bleek... Hij kwam niet verder dan:"Schijf leesfout" Gelieve op CTRL + ALT + DELETE te duwen.

Een zwaar probleem dus... Wat kan ik nu doen. Is er mogelijkheid om mijn gegevens terug te krijgen door de schijf bvb op een andere pc aan te sluiten en deze daar trachten te recupereren(de gebruikersaccounts bleken wel nog te werken), of is de situatie hopeloos?
 
Een harddisk crash kan wel gebeuren en kan ook te maken hebben met het uitschakelen van de spanning.
Wanneer de spanning weer terug komt, krijgt de veding een piekje te verdragen.
Dit kan net teveel zijn, waardor de voeding doorslaat.
Er kunnen dan te hoge spanningen op je mobo en harddisken komen, waar dat niet mag.

Wel vreemd dat ie met een vers account start. Dat gebeurd alleen als je (een deel van ) je regitser vervangt.
Of als je een nieuw account aanmaakt.
Lijkt me niet met elkaar te maken te hebben.

In principe staat je data nog steeds op je harddisk, en zolang deze nog draait en in leven is, is de data te redden.
Er zijn verschillende manieren voor.

1. Stop je harddisk in een andere pc, als 2e schijf, en benader je documenten met een account met admin rechten.

2. Maak een nieuw account aan, onder een naam die er nog nooit op gestaan heeft, en geef deze admin rechten.
Probeer nu je documenten te benaderen.

De 2e optie vindt ik in jou geval wel trickie, omdat de storing begonnen kan zijn met een spanningspiek.
Ik heb afgelopen jaar 4 pc's dood zien gaan met hetzelfde geintje.
Mobo, hd's cd-rom, processor, de hele kl@@@@zooi aan gort.
Als je normaal je pc uitzet, blijft een deel van de voeding onder spanning. Daarom gebeurd dit met normaal gebruik niet.
Beste is om bij dit soort acties de stekker van de pc uit het stopkontakt te halen.
De piek van inschakelen van de meterkast komt dan immers niet bij de pc.
Als je documenten niet meer te vinden zijn, dan is het nog steeds geen ramp.
Zelfs na meerdere malen formatteren en partitioneren is data recovery nog steeds mogelijk.
Daarvoor gebruik ik Pc Inspector File Recovery.
 
Ik heb via pc-inspector toegang tot de schijf en zie een heleboel 'lost' files. Als bvb een .doc selecteer en opsla kanik deze niet openen doordat de toegang is geweigerd.

Ik heb nochthans admin rechten in winXp waar ik momenteel op werk.
 
Ok, dan blijft optie 2 over.
2. Maak een nieuw account aan, onder een naam die er nog nooit op gestaan heeft, en geef deze admin rechten.
Probeer nu je documenten te benaderen.

Dit kun je denk ik het beste doen, als je de schijf in een andere pc zet, als 2e schijf. (Prim. Slave)
Dan via een account met admin rechten inloggen, en zorgen dat je bij map eigenschappen / beveiliging ook eigenaar wordt van alle mappen en sub-mappen.
De oude rechten (hele reeks cijfers) mag je deleten.

Daarna weer proberen met pc-inspector.

Voor mij klinkt dit nog steeds niet hopeloos hoor. ;)
Deze grappen heb ik zo vaak aan de hand met pc's van klanten.
 
bedankt voor de tips.

Heb uiteindelijk mijn dokumenten allemaal (nu ja 257 waren er corrupt of zo) kunnen recupereren via het programmaatje 'Recover My Files'. Heb mij een nieuwe harde schijf aangekocht en alles terug geinstalleerd en opgeplaatst. Hopelijk houdt deze het wat langer uit :)

Ik maak vanaf nu wekelijks gegarandeerd een update
:rolleyes:
 
Geplaatst door robindr
Ik maak vanaf nu wekelijks gegarandeerd een update

Zou ik niet doen.
Persoonlijk zou ik voor een BACKUP kiezen.... :p

Fijn dat we je konden helpen hiermee.

Succes. :thumb:
 
DOH! ;) Idd een backup dus. beetje verstrooid...

Maar die update doe ik toch ook wel wekelijks hoor ;)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan