hard disk geeft fout bij opstarten

Status
Niet open voor verdere reacties.

jaapio29

Gebruiker
Lid geworden
12 apr 2013
Hallo kan iemand mij helpen

Mijn pc geeft met op starten aan hard disk failure is imminent please back up your hard disk and have it replaced.
Dan heb ik de keus om op f10 voor setup kom ik in de bios en f2 start ie gewoon op en kan alles doen op de pc.
maar ik heb twee schijven er in zitten hoe kan ik zien op welke schijf windows zit .
gr dave

moet ik de schijf vervangen die de melding aan geeft of zijn er andere oplossingen
mijn pc is een hp pavilion intel(R) core(TM) i3 CPU 540 @3.07GHz 3.07GHz
64 bit
windows 7 home premium service pack 1

Laatst bewerkt:
@jaapio29, Ehh, zoek eens op wat het woord imminent betekent (er vanuit gaande dat je het woord niet kent) en geef dan eens antwoord op je eigen vraag..............

[edit] : laat ik maar niet flauw doen:

synoniem van imminent :

Boven het hoofd hangend -> synoniem: naderend, dreigend.

Wat denk je dat het antwoord op je vraag zal zijn?

[end edit]

Laatst bewerkt:
schijf vervangen
kan ik windows op een of andere manier op mijn andere schijf krijgen
of alles opnieuw instaleren op de andere schijf

Laatst bewerkt:
Een kopie maken van de stervende schijf naar de andere is geen optie.
Wat wél kan (maar dan is het wel noodzakelijk dat de andere -nog goede- schijf minimaal net zo groot is als de stervende schijf) is een zogenaamde mirror maken van de stervende schijf. Een mirror is dus een volledig schijfkopie. Daarvoor heb je theoretisch software van derden voor nodig, bijv. Acronis, maar zo zijn er nog een paar honderd tooltjes te vinden / te koop.
Gratis kan het als je Windows Ultimate of Professional hebt. Dáár zit namelijk mirror / image software in ingebouwd. Als je naar configuratiescherm / backup gaat en je ziet daar naast de mogelijkeid om een bestandsbackup te maken, óók de optie om een 'systeemkopie' te maken, dan ben je snel klaar.

Hang een externe (USB) hdd aan het systeem en maak middels de systeemkopie een image van de (stervende) schijf waarop Windows staat.
Maak daarna de pc open, ontkoppel en / of verwijder de stervende schijf en zet daarna de machine aan terwijl de Windows DVD in de DVD lade zit en de externe hdd middels USB aan je computer vastzit.
Vervolgens kun je de gemaakte image terugzetten op de nog goede schijf in je systeem. Houd wel even rekening met het feit dat alles wat nu op de nog wel goede schijf staat, na het terugzetten van de image weg is.
Staan er dus dingen op de nog wel goede schijf, kopieer die dan ook eerst even naar een extern medium alvorens je de image gaat terugzetten.

Afhankelijk van de grootte van de stervende schijf én de snelheid van je pc, gaat de hele operatie nog geen 2,5 uur duren:

1 uur voor het maken van een systeemkopie op externe disk
30 minuten voor het verwijderen van de stervende schijf
1 uur voor het terugzetten van de systeemkopie.

Is dit allemaal gelukt, koop en plaats een nieuw te kopen schijf op de plek waar nu de defecte hangt.
Dat wordt dan je E schijf. (Even aannemende dat de Windowsschijf C heet en de 2e HDD E).

Laatst bewerkt:
@jaapio29 : tot slot nog een waarschuwing : er zijn moederborden die kritisch kijken naar wélke SATA aansluiting er gebruikt wordt voor de C schijf (Boot schijf).
Mijn vorige Asus moederbord was er zo één.

Wat dit voor jou betekent is het volgende :

als je de stervende schijf hebt verwijderd, stop dan de Sata stekker die dan los hangt (je hebt immers de stervende schijf weggehaald) IN de nog in het systeem zittende en goed zijnde schijf die straks C gaat worden als je de image terug gaat zetten.

Dit betekent dan automatisch dat het NU in de nog goed werkende schijf zittende SATA stekkertje dus de loshangende gaat worden waar je straks een nieuw te plaatsen schijf aan kunt hangen.

Laatst bewerkt:
http://www.partitionwizard.com/free-partition-manager.html

Je kunt toch op de 2e schijf een ruimte maken aan het begin van de schijf en op die unallocated space de windows partitie van de eerste schijf klonen, dan de oude schijf eruit halen en de2e als bootschijf zetten, let wel op dat de 1e partitie op de 2e schijf actief is.

Kan, maar of dat een actie is die een gemiddelde user zo maar even uit gaat voeren is mogelijk even de vraag.

Het lostrekken van een SATA stekkertje en het daarna in de andere hdd doen is voor de gemiddelde user wellicht nog te doen.

@jaapio29 : mijzelf aanvullende (na het nog eens rustig doorlezen van de door LP en mij gegeven adviezen : ) beide opties kunnen en zijn voor bovengemiddelde pc users goed en simpel uit te voeren. Reken je jezelf niet tot die categorie, haal er dan even iemand bij. Die voert één van de genoemde opties in een paar uurtjes trefzeker voor je uit: om 19.00 uur beginnend en een nieuwe hdd voorhanden hebbende, is je systeem rond de klok van 23.00 uur weer als 'nieuw', ZONDER dat je Windows en al je programma's / software opnieuw hebt hoeven te installeren, dát gaat vele uurtjes meer kosten.

Laatst bewerkt:
dus het makkelijkst is nieuwe schijf kopen kapot er uit en nieuw er in en recovery schijf in de pc doen . denk ik
want op de schijf staat alleen windows op .
en wat voor interne harde schijf kun je het best kopen

hallo

kan ik ook een ssd schijf erin zetten en daar windows op.
zie namelijk op internet dat je pc er een stuk sneller van wordt
en hoe groot moet de schijf zijn wil ik er windows en programma's op zetten
mijn pc is een hp pavilion intel(R) core(TM) i3 CPU 540 @3.07GHz 3.07GHz
64 bit
windows 7 home premium service pack 1

alvast bedankt
gr dave

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan