Hard Disk overzetten

Status
Niet open voor verdere reacties.

labberdibbus

Gebruiker
Lid geworden
12 jan 2006
Hallo,

Kan iemand mij misschien even uitleggen hoe ik een gebruikte harde schijf overzet.
Mijn pc is nl naar de knoppen gegaan(Compaq Evo D500 Small Form)en moet hem nu overzetten naar een Asus(ook geen nieuwe)1730Mgz met bescheiden schijf van 40 Gig.
Dus wil ik die schijf (300Gig)van m,n kapotte machine overzetten.

Ze hebben mij verteld dat je gebruikte schijven helemaal niet over kan zetten.
Als dat waar is ben ik dus 80 Euro kwijt.

Acronis gebruiken, spreekt voor zich.
Schijfje klonen en gaan :thumb:.

Acronis gebruiken, spreekt voor zich.
Schijfje klonen en gaan :thumb:.
Want ?

Je kunt prima een gebruikte schijf uit een andere pc halen.
Stel het is een IDE schijf, dan hoef je slechts 3 handelingen te verrichten als de schijf uit de oude machine is verwijderd:

1. zet de jumper op slave
2. sluit de schijf aan op de loshangende "stekker" van de kabel die nu naar de 1e harddisk gaat
3. pak een loshangende voedingsstekker en steek die in de harddisk.

Klaar.

Want ?

Je kunt prima een gebruikte schijf uit een andere pc halen.
Stel het is een IDE schijf, dan hoef je slechts 3 handelingen te verrichten als de schijf uit de oude machine is verwijderd:

1. zet de jumper op slave
2. sluit de schijf aan op de loshangende "stekker" van de kabel die nu naar de 1e harddisk gaat
3. pak een loshangende voedingsstekker en steek die in de harddisk.

Klaar.

Klopt helemaal en ter aanvulling: inderdaad als slave, dus niet als schijf met besturingssysteem overzetten en dan daarvan opstarten, dat gaat niet

wat is een jumper en wat is een slave?:S niet dat ik mijn hd wil overzetten maar toch handig om het te wetenXD

1. het is niet handig / wenselijk / netjes om in een vraag van een ander in te breken, beter is een nieuwe vraag te starten.
2. een slave is een 2e apparaat op 1 IDE kabel en een jumper is een soort legoblokje op de pinnetjes aan de achterzijde van de schijf (op de behuizing van de schijf zelf is te zien wáár je het legoblokje moet plaatsen om een slave instelling te verkrijgen)
3. nu weet je het.

Laatst bewerkt:
:O sorry dat ik een vraag onderbreek, nu ik er over nadenk is het inderdaad niet echt netjes:S:(

Alleen bestuursleden en moderators maken zich daar druk over, ik signaleer slechts :cool:

Ah, i c.
Vraag verkeerd gelezen, te snel dan :p.

Dacht dat hij in zijn kapotte en 40gb had zitten, en die graag wou gebruiken :).
Daarom dat ik zei gewoon die 40gb clonen naar je 300gb.

Het is inderdaad gewoon mogelijk je oude HD te gebruiken, zal alleen problemen gaan geven mbt de geinstalleerde chipset drivers etc op je oude HD.

Ah, i c.
Vraag verkeerd gelezen, te snel dan :p.

Dacht dat hij in zijn kapotte en 40gb had zitten, en die graag wou gebruiken :).
Daarom dat ik zei gewoon die 40gb clonen naar je 300gb.

Het is inderdaad gewoon mogelijk je oude HD te gebruiken, zal alleen problemen gaan geven mbt de geinstalleerde chipset drivers etc op je oude HD.

Mee oneens, die chipset is minder interresant. Stap 1,2 en 3 uitvoeren (zie hierboven) en voilá.

Als hij de hardeschijf als master wilt gebruiken, geeft het problemen.

Als je de hardeschijf als 2e (slave) gebruikt maakt het idd niks uit.
Maar daarbij is de mogelijkheid best aanwezig dat programma's die hij normaal draaide op die HD niet meer werken.

Maar daarbij is de mogelijkheid best aanwezig dat programma's die hij normaal draaide op die HD niet meer werken.

Die programma's draaien sowieso helemaal niet, niet een mogelijkheid dat ze niet werken. Die kunnen ook niet draaien, want ze zijn niet meer geinstalleerd in het besturingssysteem!

Als hij de hardeschijf als master wilt gebruiken, geeft het problemen.

Als je de hardeschijf als 2e (slave) gebruikt maakt het idd niks uit.

Als, maar daar heeft TS het niet over.

"Programma's", da's helder ja, maar ook een beetje een open deur intrappen.

Lees de replys nog eens rustig door en je weet het........................

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan