Hard Disk Space Monitor

Status
Niet open voor verdere reacties.

Pia | NRG

Gebruiker
Lid geworden
18 apr 2004
Hallo,

Ik ben opzoek naar een (gratis) programma wat ik kan installeren op een Windows XP server.

Het programma moet kunnen uitlezen hoeveel vrije ruimte er nog is op de aanwezige harde schijven. Het programma MOET een status rapport kunnen emailen.

Ik ben hier al een tijdje naar opzoek en ik ben iedereen heel erg dankbaar die een programma weet of heeft.

MVG,
Martin :thumb:

Windows staat het niet toe dat er mail zomaar vanuit een programma verzonden wordt zonder dat de gebruiker hiermee akkoord gaat.

Wel logisch aangzien je niet wilt dat een 'leuk' programma dat je op je PC hebt gezet opeens vanaf jou PC gaat spammen.

Nu zijn er wel wegen omheen, bv met http://www.dimastr.com/redemption/
Maar deze en andere soortgelijke oplossingen (die ook hun nadelen hebben) kosten geld.

Mag het ook via FTP? Heb nog geen uitgewerkt plan (weet ook niet of me dat gaat lukken), maar stel me zo iets voor;
Een batch programma dat een dir commando doet en het reslutaat weg schrijft in een txt file die vervolgens via een FTP verbinding wordt verzonden.
Trigger voor de batch file kan je via 'Geplande taken' periodiek afstarten.
Een taak kan je maximaal één keer per dag afstarten, maar je kan natuurlijk gewoon meerder taken maken die de zelfde job op verschillende tijden start maken.

Laatst bewerkt:
Dat kan XP zelf ook wel gratis daar heb je niet echt een programma voor nodig (op een kleintje na dan).. En je moet wel Office Outlook gebruiken geen Outlook express (Ik heb het succesvol getest op Outlook 2003)

Ga eens start - run- en type

perfmon.msc - OK

en rechts-klik daar "counter logs" en "Nieuwe Log Setting" geef die een naam, daar kan je dan objecten en counters toevoegen zoveel als je wil wat je maar te loggen valt in XP ook "Logical Disk" "%Free disk space" deze kan je dan op laten slaan als .csv (Comma delimited text) das een Excel bestand en het meest overzichtelijk.. Sla deze bijvoorbeeld op als C:\Perflogs\Percentage_Disk Space.csv

De volgende stap is: Kopieer onderstaande code en plak het in kladblok en sla deze op als C:\SendMail.vbs. Verander wel eerst in kladblok de volgende gegevens tussen de aanhalingstekens in de juiste..
"Perflog@Address.com"
"Report"
"PerfLog"
"C:\Perflogs\Percentage_Disk Space.csv"

Code:
Dim ToAddress
Dim MessageSubject
Dim MessageBody
Dim MessageAttachment

Dim ol, ns, newMail

ToAddress = "Perflog@Address.com"
MessageSubject = "Report"
MessageBody = "PerfLog"
MessageAttachment = "C:\Perflogs\Percentage_Disk Space.csv"

' connect to Outlook
Set ol = WScript.CreateObject("Outlook.Application")
Set ns = ol.getNamespace("MAPI")

Set newMail = ol.CreateItem(olMailItem)
newMail.Subject = MessageSubject
newMail.Body = MessageBody & vbCrLf

' validate the recipient, just in case...
Set myRecipient = ns.CreateRecipient(ToAddress)
myRecipient.Resolve
If Not myRecipient.Resolved Then
  MsgBox "Unknown recipient"
Else
  newMail.Recipients.Add(ToAddress)
  newMail.Attachments.Add(MessageAttachment).Displayname = "Check this out"
  newMail.Send
End If

SET OL = NOTHING

Nu ga je naar Config. scherm\Geplande Taken en klik nieuwe taak en voeg SendMail.vbs toe als taak en stel in wanneer je deze taak wil laten uitvoeren..

Nu krijg als je dit script draait een waarschuwing van outlook dat er een programma in jou naam een mail wil versturen of je dat wil toelaten.. Virussen kunnen dat ook doen. Dat is dus een extra beveiliging, in dit geval niet handig..

Download en installeer daarvoor de gratis "Outlook Advanced security" Addin van onderstaande site
http://www.mapilab.com/outlook/security/

Open Outlook en dubbelklik "C:\SendMail.vbs" nu opend deze advanced security addin en kies daar voor "Allow" en zet een vinkje bij "Always for this application" en je zult voor dat script geen melding meer krijgen.. En je mailtje met Log wordt verstuurd..

:thumb: Veel plezier ermee..

Ik heb even een vergissing gemaakt, ik bedoel voor Windows Server 2003 SBS

Daar heb je standaard rapporten die je kan laten verzenden over netwerk gebruik, critical errors etc,

Maar zit er niks in over hdd gebruik?

Ikzelf kan namelijk niet erg veel vinden daarover.

MVG,

Werkt hetzelfde voor sbs 2003..

start uitvoeren "perfmon.msc" - prestatie logboeken en signalen - itemlogboeken - rechtsklik - nieuwe logboek instelling - Item toevoegen. Geef het een naam.. ok

Dan bij prestatie object kies je Logische schijf, en bij "in deze lijst geselecteerde items" kies je "percentage vrije ruimte" en klik toevoegen.. Daarnaast kies je welke schijf je wil of kies alle exemplaren.. Sluiten..

Dan naar de tab "logboekbestanden" en kies voor "textbestand gescheiden door comma's" (als je excel hebt) klik toepassen.. Bij schema kan je ookhet een en ander ingeven moet je zelf maar zien...

Nu zie j in perfmon een groen icoontje met de naam die je gegeven hebt en daar achter staat c:\perflogs\Naam..

De rest kan je in het bovenstaande bericht lezen hoe je het automatisch kan versturen...

:) Succes...

Ik heb even alle stappen uitgevoerd maar struikel toch ergens over, zodra ik een nieuw item wil toevoegen in perfmon.msc dan zie ik nergens in de lijst staan percentage vrije ruimte of iets wat er maar op lijkt,

Wel een hoop overige over de processor etc..

Doe ik iets verkeerd of kijk ik gewoon niet goed.. :o

MVG,

Erg handig dit, ga eens kijken of dit voor ons op het werk ook wat is.

T.a.v. de vraag, verander onder Prestatieobject; processor in logische schijf.
En kies helemaal boven aan uit de lijst, Aantal vrije megabytes
N.b. de enige zinvole weergave is de Rapportweergave (CTRL+R) in dit geval.

Laatst bewerkt:
Ik heb even alle stappen uitgevoerd maar struikel toch ergens over, zodra ik een nieuw item wil toevoegen in perfmon.msc dan zie ik nergens in de lijst staan percentage vrije ruimte of iets wat er maar op lijkt,

Wel een hoop overige over de processor etc..

Doe ik iets verkeerd of kijk ik gewoon niet goed.. :o

MVG,

IDD het laatste :D trek 't je niet aan, het is ook niet gemakkelijk als je daar voor het eerst kijkt wordt ieder gezond denkend mens een beetje dol van al dat gedoe..

Ik heb het nog niet voor elkaar gekregen om aan het bovenstaande scriptje meerdere adressen toe te voegen, ik doe daar wat vout en snap nog niet wat..
Dus als het de bedoeling is dat die mail naar meerdere adressen in een keer moet kan je de onderstaande proberen.. Plaats dan achter objEmail.to = "Adres; Adres; Adres; enz" Dus punt comma achter adres en spatie nieuw adress en altijd alles tussen aanhalingtekens

Code:
Set objEmail = CreateObject("CDO.Message")

objEmail.From = "Mij@Jou.net"
objEmail.To = "Jou@Thuis.com; Mij@thuis.com"
objEmail.Subject = "Text" 
objEmail.Textbody = "Meer text"
objEmail.AddAttachment = "C:\whatever"

Deze doet het ook met Outlook Express zonder rare security meldingen..
:thumb:

Laatst bewerkt:
Last but not least.. :)

Dit is The Final..
Deze gaat naar Multiple Addresses indien nodig en stopt ook een mailtje in de Send Items box mits je Office Outlook gebruikt..

Dim ToAddress (20)
Dim MessageSubject
Dim MessageBody
Dim MessageAttachment

Dim ol, ns, newMail

ToAddress (1) = "Perflog@Address.com"
ToAddress (2) = "anotheraddress2@Address.com"
ToAddress (3) = "anotheraddress3@Address.com"
ToAddress (4) = "anotheraddress4@Address.com"

MessageSubject = "Report"
MessageBody = "PerfLog"
MessageAttachment = "C:\Perflogs\Percentage_Disk Space.csv"

' connect to Outlook
Set ol = WScript.CreateObject("Outlook.Application")
Set ns = ol.getNamespace("MAPI")

For N=1 to 4

Set newMail = ol.CreateItem(olMailItem)
newMail.Subject = MessageSubject
newMail.Body = MessageBody & vbCrLf

' validate the recipient, just in case...
Set myRecipient = ns.CreateRecipient(ToAddress (N))
myRecipient.Resolve
If Not myRecipient.Resolved Then
MsgBox "Unknown recipient"
Else
newMail.Recipients.Add(ToAddress (N))
newMail.Attachments.Add(MessageAttachment).Displayname = "Check this out"
newMail.Send
End If

NEXT
SET OL = NOTHING
AutoMail.vbs

Oh ;) btw indien het adressen betreft die in je Contactenlijst staan dan volstaat ook de simpele contactnaam zoals Jan of Piet.
Zoals je het in je adresboek hebt opgenomen..

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan