Hard geluid

Status
Niet open voor verdere reacties.

gebruiker228

Gebruiker
Lid geworden
2 dec 2007
Beste forum leden,

Ik heb sindsdien een nieuw moederbord, processor en geheugen ingebouwd, nu werkt me pc veel sneller, maar helaas word hij ook warmer en blaast hij enorm veel lucht. Vooral bij de nieuwe games zoals Gta iv, stijgt de temperatuur naar wel 70 graden. Ik weet niet of dit wel goed is, maar ik word niet goed van de herrie die hij eruit blaast. Is het misschien mogelijk om het wat zachter in te stellen?

Laten we eerst maar eens beginnen met het begin:

Wat wordt er precies 70 graden?
Welke grafische kaart en processor heb je?
Zit er op de processor de bijgeleverde ventilator of een andere (zo ja welke?)
Hoeveel case fans heb je in je systeem?

1. Als ik aan het gamen ben dan word me cpu 70 graden en maakt veel lawaai.
2. Ik heb een Xfx nvidia 9600 gt en een AMD Phenom™ X4 Quad 9550 processor.
3. Op de processor zit de bijgeleverde ventilator.
4. Ik heb 1 extra case fan in me pc.

Heb je koelpasta aangebracht tussen je processor en de heatsink?
Sowieso zou ik maar eens een casefan bij gaan plaatsen en de luchtstroming in je kast verbeteren door draden e.d. zoveel mogelijk weg te werken...

70 graden is echt te warm, ik heb zelf een AMD Athlon 64 X2 5000+ van 2,6 GHz en die word nauwelijks 50 graden bij intensief gamen..

Ja de draden zijn wel weggewerkt, maar aan 1 casefan zou ik inderdaad te weinig hebben.
Zou ik het gelijk ook even over het overclocken kunnen hebben van deze processor, want
volgens vele mensen is hij makkelijk over te clocken naar wel 3,0 ghz, terwijl hij standaard
bij mijn op 2,2 ghz staat. Nu heb ik het op 1 of ander geprobeerd in me bios, maar nu schiet
hij zelfs terug naar 1,5 ghz en dat is niet de bedoeling natuurlijk. Terwijl ik hem bijvoorbeeld
wel op 13x 2600 mhz zet. Hoe kan het dan dat de snelheid minder word?

PS: Ik gebruik een Foxconn a7gm moederbord, het is maar dat je het weet.;)

Hmm overclocken is nou niet echt mijn specialiteit.
Iemand anders wellicht?

Wat betreft je ventilatoren, ik zou maar eens een CPU fan van bijvoorbeeld Zalman bestellen, die werken een stukje beter dan de standaard ventilatoren.
En een extra casefan kan zo te horen geen kwaad.

Welke temperaturen hebben je grafische kaart, harde schijf en kast als je aan het gamen bent?

De overige temperaturen heb ik nog niet gemeten, maar dat zou ook wel tegen de
hoge kant aan zitten. Maar is enkel een goede ventilator van Cooler master goed
voor op me cpu?

LOLz

ff offtopic hoor, maar zou je je temp probleem niet eerst oplossen voor je uberhaupt denkt aan overklokken??

- Je wilt overklokken met de stock cooler... Kan wel maar zelf vind ik dit altijd tricky. => wordt stuk warmer en aangezien jij al een temp
probleem hebt..

- Zorg ook eerst voor een goede airflow in je kast zodat de warmte die in je kast zit
goed -en snel naar buiten wordt gevoerd.

- Je past al dingen aan in de bios en dan pas vraag je hoe en waarom...
Zoek eens informatie over OC-en en lees deze goed door.

Mij maakt het niets uit, tis jouw PC. Maar als je hem kappot wilt hebben, stuur je al aardig in de goede richting.

Edit: Zelf heb ik een Core 2 duo op 3,7 ipv 2,66 deze wordt max load net 50 / 55 graden.
Zorg voor 2 / 3 ventilatoren in het zij scherm. (gericht op CPU / geheugen / evt. videokaart

Laatst bewerkt:
Voor op je CPU is coolermaster ook goed. Ik noemde alleen even snel Zalman omdat die het eerste in me opkwam.

Goede merken voor ventilatoren zijn o.a. Zalman, Coolermaster, Scythe en Arctic Cooling.
Ik weet niet of je nog ruimte hebt om een casefan bij te plaatsen, maar dit zou in ieder geval geen kwaad kunnen.

LOLz

ff offtopic hoor, maar zou je je temp probleem niet eerst oplossen voor je uberhaupt denkt aan overklokken??

- Je wilt overklokken met de stock cooler... Kan wel maar zelf vind ik dit altijd tricky.

- Zorg ook eerst voor een goede airflow in je kast zodat de warmte die in je kast zit
goed -en snel naar buiten wordt gevoerd.

- Je past al dingen aan in de bios en dan pas vraag je hoe en waarom...
Zoek eens informatie over OC-en en lees deze goed door.

Mij maakt het niets uit, tis jouw PC. Maar als je hem kappot wilt hebben, stuur je al aardig in de goede richting.

I agree. Waarschijnlijk komen de problemen met je CPU door het overclocken dat niet helemaal goed is gegaan. Als je niet 100% zeker weet dat ie het aankan qua temperatuurtjes en je zeker weet hoe en wat je moet doen, moet je het niet doen denk ik.

Om hier nog even op terug te komen. Nu wil ik achter in me kast nog wel een extra case fan erbij plaatsen, maar het probleem is dus dat ik met de aansluit lengte zit van de pin kabel, want ik heb er nu 1 maar die haalt me moederbord aansluiting niet eens. Dus hoe weet ik nou hoe lang het draad is als ik er 1 koop? Ik heb deze wel van Alternate gezien welke mijn goed lijkt, maar hoelang is het draad dan?

http://www.alternate.nl/html/product/Case_Modding_Koelers/Tacens/Ventus_Pro_Ice_12cm/-1071802/?tn=HARDWARE&l1=Case+Modding&l2=Koelers

Laatst bewerkt:
Om hier nog even op terug te komen. Nu wil ik achter in me kast nog wel een extra case fan erbij plaatsen, maar het probleem is dus dat ik met de aansluit lengte zit van de pin kabel, want ik heb er nu 1 maar die haalt me moederbord aansluiting niet eens. Dus hoe weet ik nou hoe lang het draad is als ik er 1 koop? Ik heb deze wel van Alternate gezien welke mijn goed lijkt, maar hoelang is het draad dan?

http://www.alternate.nl/html/product/Case_Modding_Koelers/Tacens/Ventus_Pro_Ice_12cm/-1071802/?tn=HARDWARE&l1=Case+Modding&l2=Koelers

Over het algemeen zijn die niet heel lang. Je kunt wel een verlengkabeltje kopen daarvoor bij Alternate; http://www.alternate.nl/html/produc...1043/?tn=HARDWARE&l1=Kabels&l2=Voedingskabels

of met een koppeling op een normale aansluiting

Dat extra pin kabeltje is wel makkelijk, bedankt voor de tips. Probleem is bij deze opgelost.:thumb:

Excuus voor deze dubbel post, maar ik heb in de tussen tijd toch even een nieuwe cpu
cooler geplaatst welke goed werkt. Ik heb geen last meer van hard geluid dus hij kan het makkelijk aan. Alleen gaat me temperatuur bij Gta iv toch nog wel naar 62 graden ongeveer. en zonder programma,s opgestart zit het rond de 40 graden.

Is dat alles nu wel goed? Ik heb het gevoel dat de temperatuur toch nog wat hoog is, maar ik heb geen last meer van hard geluid. Naast al dit wil ik me processor toch graag overclocken, maar ik weet ook niet precies hoe ik dit moet doen.

Edit: Ik heb alles ook even opgemeten met speed fan, maar daaruit blijkt toch dat er toch nog drie dingen zijn waarvan de temperaturen te hoog zijn. Hoe kan dit en is er wat voor om het toch lager te krijgen?

Laatst bewerkt:
Dat hangt er vanaf wat te hoog is..

En je hebt er een nieuwe cpu cooler op gedaan, heb je koelpasta op de heatsink gesmeerd?

De volgende dingen zitten aan de hoge kant:

Gpu met 57 graden
temp3 met 75 graden
core met 57 graden

Nu staat er nog een core opgemeten maar die schijnt wel goed te zijn met maar 32 graden.

En er zit koelpasta tussen, dit zat er ook al tussen bij de aankoop, volgens de verkoper.

Ja natuurlijk zit er koelpasta tussen bij de aankoop, maar zodra je je cpu cooler vervangt moet je de oude pasta van je processor verwijderen, er nieuwe op aanbrengen en dan je cpu cooler installeren.

En die temperatuur voor je grafische kaart (GPU) is normaal, mijnes schommelt ook tussen de 50 en 70 graden.
En welke temperatuur is temp3 dan? 75 graden lijkt me vrij overdreven, je processor is het sowieso niet, die was al uitgevallen met die temperatuur.
Nu is van speedfan gelukkig al bekend dat het niet altijd even nauwkeurig is..

Laatst bewerkt:
Ja maar ik heb een totaal nieuwe processor gekocht, dus hoef ik het niet eerst te verwijderen lijkt mijn. Maar naar die gpu hoef ik dus niet te kijken meer. Maar waar temp3 vandaan komt weet ik dan ook niet hoe kan dat dan zo hoog zijn?

Wat heb je nou gekocht? een processor, een processor ventilator of allebei? :confused:
In een andere post is het nog je CPU cooler..

En als er geen wit/grijze pasta op je processor zat moet je dat er toch echt ff op smeren.. Anders koelt ie namelijk niet zo bijzonder goed, aangezien de koelpasta helpt de hitte te geleiden.

En hoe temp3 zo hoog kan zijn? Misschien een fout in Speedfan: als je processor, moederbord, harde schijf of de omgevingstemperatuur zo hoog zijn valt alles vanzelf uit.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan