Hallo,
Mijn PC wil ik uitbreiden met een nieuwe, grotere HD. De bestaande HD wil ik, als dit mogelijk is, gebruiken als back-up disk of als dit interne problemen oplevert eruit halen. Tegelijkertijd wil ik ook de cd-rewriter vervangen.
PC configuratie, Dell Dimension XPS T500:
P3 500 Mhz
256 MB (128+128) geheugen 100Mhz SD-ram
20 GB QUANTUM FIREBALLP KX20.5 (ATA 33), 1X 20 GB, stationsaanduiding C:
Intel 440BX (max. ATA 66 ondersteuning)
Windows 98SE.
DVD-ROM NEC DV-5800C Rev.D9S3, stationsaanduiding D:
SONY CD-RW CRX100E Rev.1.0m , stationsaanduiding E:
Ik heb mijn oog laten vallen op de:
Maxtor, DiamondMax Plus 9, 80 GB, 7.200 rpm, Buffer 8MB, IDE, ATA 133. Omdat mijn intel 440 BX max. 66 ATA ondersteund, plaats ik gelijk een Promise Ultra ATA/133 Controller.
De SONY CD-RW CRX100E vervang ik door een ASUS CRW-5232AS (52X/32X/52X CD-ReWriter).
Mijn vragen:
1:
De QUANTUM, nu ingesteld als Master, slave laten worden en de nieuwe Maxtor als master opereren. Tenmiste als dit mogelijk is en er geen interne moeilijkheden onstaan ivm naast elkaar operende ATA 33 en ATA 133 HD.
2:
De stationsaanduiding van de QUANTUM nu C, G laten worden. En de Maxtor opdelen in 2X 40 GB als C en F.
3:
De oude HD formateren en het besturingssysteem op de nieuwe HD C: installeren.
In welke volgorde moet ik dit doen? De oude HD is in de loop der jaren aardig vervuilt geraakt met rest-bestanden en ik wil de nieuwe HD schoon houden.
Ik weet niet of ik nu onzin uitkraam
, maar kan je ook de nieuwe HD installeren daar Win 98SE opzetten (naast de bestaande HD met win 98) en dan bestanden kopieren (MP3's) van de oude naar de nieuwe, waarna ik als nog de oude formateer?
Ik hoop dat jullie het een beetje hebben kunnen volgen
.
Met vriendelijke groet,
Martijn
Mijn PC wil ik uitbreiden met een nieuwe, grotere HD. De bestaande HD wil ik, als dit mogelijk is, gebruiken als back-up disk of als dit interne problemen oplevert eruit halen. Tegelijkertijd wil ik ook de cd-rewriter vervangen.
PC configuratie, Dell Dimension XPS T500:
P3 500 Mhz
256 MB (128+128) geheugen 100Mhz SD-ram
20 GB QUANTUM FIREBALLP KX20.5 (ATA 33), 1X 20 GB, stationsaanduiding C:
Intel 440BX (max. ATA 66 ondersteuning)
Windows 98SE.
DVD-ROM NEC DV-5800C Rev.D9S3, stationsaanduiding D:
SONY CD-RW CRX100E Rev.1.0m , stationsaanduiding E:
Ik heb mijn oog laten vallen op de:
Maxtor, DiamondMax Plus 9, 80 GB, 7.200 rpm, Buffer 8MB, IDE, ATA 133. Omdat mijn intel 440 BX max. 66 ATA ondersteund, plaats ik gelijk een Promise Ultra ATA/133 Controller.
De SONY CD-RW CRX100E vervang ik door een ASUS CRW-5232AS (52X/32X/52X CD-ReWriter).
Mijn vragen:
1:
De QUANTUM, nu ingesteld als Master, slave laten worden en de nieuwe Maxtor als master opereren. Tenmiste als dit mogelijk is en er geen interne moeilijkheden onstaan ivm naast elkaar operende ATA 33 en ATA 133 HD.
2:
De stationsaanduiding van de QUANTUM nu C, G laten worden. En de Maxtor opdelen in 2X 40 GB als C en F.
3:
De oude HD formateren en het besturingssysteem op de nieuwe HD C: installeren.
In welke volgorde moet ik dit doen? De oude HD is in de loop der jaren aardig vervuilt geraakt met rest-bestanden en ik wil de nieuwe HD schoon houden.
Ik weet niet of ik nu onzin uitkraam

Ik hoop dat jullie het een beetje hebben kunnen volgen

Met vriendelijke groet,
Martijn