Harddisk boot geen Windows 8.1, recovery en UEFI op verkeerde disk

Status
Niet open voor verdere reacties.

jvann

Gebruiker
Lid geworden
23 jul 2010
Berichten
89
Hallo allemaal,

Ik heb twee (voor mij) gecompliceerde problemen, dit is de situatie:

Probleem 1
1. Ik wil de SSD (D:\) uit mijn laptop halen, echter staat het besturingssysteem hier op.
2. Ik heb een nieuwe Windows 8.1 geinstalleerd vanaf CD op de HDD (C:\), dit ging prima.
3. Er staat nu dus 2 besturingssystemen op, één Windows 8.1 op mijn SSD en één Windows 8.1 op mijn HDD.
4. Echter heb ik met het programma EasyBCD (Hiermee kan je bootprioriteiten veranderen) de bootorder die naar mijn SSD verwijst verwijderd.
5. Via EasyBCD kon je een back-up maken van je Boot Prioriteit, dit ben ik vergeten (Ja stom ik weet het).
6. Elke keer als ik nu de laptop opstart krijg ik een blauw scherm met daar op "herstel", foutcode 0xC0000098 (Windows Boot Configuration Data file does not contain a valid OS entry).
7. Ik kan (indien nodig) WEL in de Windows op mijn HDD (C:\) komen, door de Windows 8.1 installatie CD in de laptop te doen, voor "Repair your Computer" te kiezen, en dan gewoon op Windows 8.1 te klikken.
8. Ik heb in de bios gekeken, deze herkent maar twee bootmanieren: De DVD Drive en de Windows Boot Manager op de SSD (Welke het niet doet).

Enig idee hoe ik dit opgelost krijgt?


Probleem 2
1. Aangezien de SSD er uit gaat heb ik dus een besturingssysteem op mijn HDD gezet (C:\).
2. Het is mij opgevallen in diskmgmt dat de EFI-systeempartitie en Herstelpartitie nog steeds op de SSD staan, en niet op de HDD.

Hoe krijg ik deze twee partities op de HDD? Er is in ieder geval zat ruimte vrij.

Ik heb toegang tot:
- Windows 8.1 Installatie CD
- Windows 8.1 op de HDD en SSD

Opmerking: De Windows 8.1 op de SSD mag weg, deze gebruik ik toch niet meer.

Alvast bedankt in ieder geval!
 
Laatst bewerkt:
Bij windows 7 kun je het volgende doen:
Start
Configuratie scherm (grote pictogrammen rechts boven)
geavanceerde systeem instellingen (dan kom je bij systeem eigenschappen)
tab blad geavanceerd
Opstart- en herstelinstellingen
Hier kun je je standaard besturingssysteem kiezen.

Wellicht bestaat er bij win 8 die mogelijkheid ook.
Ik kan het niet controleren omdat ik mijn win 8.1 partitie om zeep geholpen heb...:eek: en nog geen tijd en zin gehad heb om dat te herstellen.
Succes er mee.
 
Laatst bewerkt:
Ah ja Windows 8.1 heeft deze optie ook, ik ben er nu.
Er staan heel leuk beide boot opties bij en de goede staat al geselecteerd.
Het maakt echter niet uit welke ik selecteer, ik krijg elke keer nog hetzelfde scherm.
Ik denk dus dat de Windows Boot Manager corrupt is (?), want de Windows Boot manager die op de Windows 8.1 installatie CD staat laat wel gewoon de Windows 8.1 op mijn HDD en SSD zien.

Ik heb trouwens nu Opstartherstel geprobeerd welke op de Windows 8.1 CD te vinden was, deze werkte jammer genoeg niet.
Systeemherstel weigerd ook, deze glitchd met de Hardeschijfletters.
 
Laatst bewerkt:
Dan zou ik het als volgt aanpakken.
Maak een partitie op je hdd. Je had c: maak er een d: en e: bij.
De d: maak je even groot als je c:
Met macrium kopieer je de d: van de ssd naar de tweede partitie van je hdd. Oh, de partitie van je hdd moet evengroot of groter zijn dan die van de ssd, anders lukt het niet. Dat is later aan te passen.
Daarna laptop uitzetten en ssd er uit.
En dan kijken of je beide partities kunt booten met bv de instellingen die ik eerder gaf.

een paar vragen om beter te begrijpen wat je waarom wilt.
Heb je nu ssd en hdd in je laptop?
Waarom gaat die ssd er uit?
Waarom wil je beide windows versies op je hdd hebben?
 
Laatst bewerkt:
Heb je nu ssd en hdd in je laptop? Ja (Er kunnen 2x 2.5" in)
Waarom gaat die ssd er uit? Gaat in mijn Desktop, die gebruik ik vaker en de HDD van mijn desktop word zo langzaam als de pest (Heeft al 5 jaar op zijn naam).
Waarom wil je beide windows versies op je hdd hebben? Onee dat wil ik niet, de Windows versie van mijn SSD mag weg (Had ik er wel even bij mogen schrijven).

Ik ga straks even je manier proberen.
Kan je via Macrium ook alleen bijvoorbeeld de andere partities (EFI, recovery) kopieëren zonder de partitie met data?
 
Laatst bewerkt:
Die recovery kun je kopiëren op dezelfde manier.
Die SSD er gewoon uit halen.
Recovery partitie heb je niet nodig. Je hebt toch een boot DVD van win 8?

Mocht je Laptop niet opstarten, dan kun je even met die DVD proberen
 
Oke ik heb de EFI en die andere partitie naar mijn hardeschijf gegooit met macrium.

Hardstikke mooi, de Boot op mijn hardeschijf doet het wel!
Mijn laptop start nu weer gewoon normaal op.

Moet ik nog iets speciaals doen voordat ik mijn SSD met Windows 8.1 ga formateren, want ik ga toch met de Windows 8.1 op de HDD verder?
Gewoon Format?
 
Laatst bewerkt:
Ik heb geen ervaring met ssd.
Maar gezien hij gebruikt wordt als hdd denk ik dat alle hdd commando's ook voor de ssd gelden.
Dus formatteren die handel.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan