Harddisk Boot Probleem

Status
Niet open voor verdere reacties.

Camplo

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
18 mei 2003
Hmmz, het blijft bagger in mijn kast

Als ik de PC helemaal uitzet (alle power eraf) en start hem vervolgens op dan krijg ik telkens de melding:

DISK BOOT FAILURE, INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER

Dit vind ik zeer vreemd, want mijn 2 harde schijven (20GB western digital, en 80 GB western digital) doen het wel. Na een paar keer resetten doen ze het vaak opeens wel. Maar de laatste tijd begint het uren resetten te worden voordat ik de PC aan het lopen krijg.

Op mijn primary IDE zitten mijn 20 GB harde schijf (master) en mijn 80 GB harde schijf (slave). De jumpertjes zitten goed daar heb ik al naar gekeken. De master IDE-kabel zit in me master harddisc en de slave in de slave harddisc. Op mijn secondary IDE zitten mijn brander en mijn DVD-rom. Die doen het allebei goed. Ik heb echt absoluut geen idee wat het probleem kan zijn (het enige wat mij lijkt is dat de kabel maybe kapot is maar dat lijkt me ook sterk want hij doet het soms wel en soms niet).

Heeft iemand enig idee wat hier het probleem is? Mijn harde schijven zitten allebei goed aangesloten en jumpertjes ook. Toch is er ergens een conflict maar ik weet absoluut niet wat. Als ik de secondary IDE kabel in het primary slot doe dan doen de DVD-rom en de brander het ook gewoon. Er staat normaal:

Primary Master ... failed
Primary Slave ... failed
Secondary Master ... XLJKM 20450 (DVD-Speler)
Secondary Slave ... PCRM080190 (brander)

Als ik de IDE kabels omwissel veranderd er dit
Primary Master ... XLJKM 20450 (DVD-Speler)
Primary Slave ... PCRM080190 (brander)
Secondary Master... failed
Secondary Slave... failed

Heeft iiiiiiiiemand enig idee wat hier het probleem kan wezen? Ik wordt dr langzaam gek van en ik ben ook geen noob op computer gebied maar t lukt me niet dit te fixen
Momenteel draait windows wel en ziet hij beide harde schijven in het bios, maar in windows zelf kan ik m'n 80GB harde schijf niet selecteren. Als ik er dubbel op klik staat er dat de harde schijf niet geformatteerd is en of ik dat dan wil doen....

what is the probleeeeeeeeeeem??? :(

Dit had ik ook met mn vorige computer, niet dat het lang duurde voordat hij het weer deed, en hij deed het ook niet elke keer, maar af en toe kreeg ik hem ook niet aan de praat, ook zelfde melding en dan resette ik hem en dan deed hij het.

Maargoed weet niet of het ermee te maken gehad heeft maar een tijdje later crashte mn harddisk dus helemaal, dus hoop niet dat het bij jouw hetzelfde probleem is en dat je harddisk dus ook bezig is dood te gaan.

Wat je er verder aan kan doen, ik zou het niet weten, als de flatcable en stroomkabel goed vastzitten lijkt me dat je er weinig aan kunt doen verder. Misschien eens een andere flatcable gebruiken, misschien dat de flatcable niet helemaal lekker meer is ofzo (denk het ook bijna niet maargoed het kan een mogelijkheid zijn)

Ik heb het idee dat de bootsector van de HD iets verminkt is. Als je doorgeeft welke OS je hebt, kan ik doorgeven hoe je die vanaf een bootdisk weer opnieuw erop kunt zetten.

Twee hdd op een ide ben ik niet zo voor.

Maak eens een andere opstelling

Primairy ide : Hdd 20gb [master] ik neem aan dat hier je os op staat
Primairy ide : DvD [slave]
Secundairy ide : Brander [master]
secundairy ide :Hdd 80gb [slave]

Hoeveel aders heeft de ide kabel 40 of 80
Een wd800bb/jb heeft nl 80 adres nodig. :D

Succes speedtouch.

Zoals Speedtouch al zegt, probeer eens een andere opstelling. Dat heeft een aantal voordelen, je bent ten eerste de vetraging kwijt bij het van hdd naar hdd kopieren, minder kans op fouten bij het on the fly kopieren van cd's en je weet gelijk of het aan de kabel ligt, want als dan weer beide apparaten op het eerste ide kanaal de fout in gaan lijkt het daar wel heel erg op.

Wat je ook nog kan doen is in de bios de hdd's niet meer op auto te zetten, maar op user om de 'herkenning' van de hdd instelling voor de bios in elk geval goed te laten verlopen. (scheelt ook weer een fractie opstarttijd)

Je bootsector zal niet verminkt zijn want het betreft al een melding uit het bios.

Hoe kan het dan dat na een paar keer resetten hij het wel doet?
Ik heb dezelfde melding gehad DISK BOOT FAILURE, INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER bij een collega, met één harde schijf en ook bij hem deed ie het af en toe nog wel, kwam een hoop geratel uit net of er een losse knikker in zat. De schijf is toen vervangen.

Mogelijke oorzaak, het warm worden van de HD.
Mogelijk toch pakken van de bootsector.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan