harddisk crash? => data kopieren onder dos?

Status
Niet open voor verdere reacties.

RandBlues

Gebruiker
Lid geworden
2 jan 2005
Berichten
9
Ik heb een harddisk crash gehad al weer een kleine maand geleden. Het is een harddisk (Sata)van 120 gb verdeelt in 2 partitie's beide NTFS: C partitie van 20 gb en een D partitie van 100 gb
Deze laatste partitie bevat nog steeds data die ik graag op een andere schijf wil kopieren.
Op de C schijf stond window xp en die starte op een gegeven moment niet meer op. Ik heb toen besloten om een andere harddisk te kopen en daar xp op gezet. Deze schijf start natuurlijk prima op, maar wanneer ik de oude schijf op wat voor manier er bij hang start XP niet meer op.
Allereerst ben ik met rescue boot cd's begonnen zoals: Bart PE en EMBC. Maar die bleven ook hangen bij scanning harddrives
Met programma's als drive image etc zie ik al de data nog echter gewoon staan. Met dit programma heb ik ook geprobeerd om van de D schijf een image te maken en die op een andere schijf terug te zetten, maar dit gaf telkens error #701

Ik heb het programma Active@ NTFS reader gebruikt en die copiert van NTFS bestanden naar een Fat 32 schijf. Dit is tot nu toe het enige programma wat iets kan bieden.
Echter ondersteunt dit programma niet Long File Names. Het programma scant telkens iedere map van de harddisk maar loopt ook bij iedere map (helaas) vast op de helft van dit scannen. Net voordat punt kan ik nog net op ESC drukken, maar dan zie ik dus niet alle data en kan dus ook niet alle data kopieren.

Het is overigens al wel gelukt om de C partitie te converteren met PQ Partition Magic van NTFS naar Fat32
Echter geeft hij bij de D schijf de melding: NTFS conversion warning!
Multiple data streams are present. Are you sure you want to continue the conversion and lose this information?
Ik weet niet goed als ik op Yes druk of ik dan alle data verlies of alleen sommige data.
In de root op de D schijf staan een paar Image's gemaakt met drive image. Deze zijn zo rond de 4 gb. Misschien zijn dit de multiple data streams die bedoeld worden?!

Hopelijk is er iemand op dit forum die me een tip kan gegeven om de data met een programma (buiten XP om) kan kopieren naar een andere schijf.

Bedankt voor uw reactie alvast!
 
Welkom op HelpMij RandBlues !!

Ikzelf gebruik graag Pc Inspector File Recovery 3.0
Absoluut freeware, en ophalen bij downloads.com.
Hiermee kan ik data afhalen van een geformatteerde harddisk, waar je ook nog eens de partitie van hebt afgehaald.

Een geformatteerde harddisk is namelijk niet leeg.
ZIe hiervoor mijn bijgaand document.
 
Laatst bewerkt:
harddisk niet aanspreekbaar onder windows

Allereerst Paul-RT bedankt voor uw reactie en ook de beste wensen natuurlijk!

Wat ik vergeten ben te melden is dat de computer zelfs niet meer van een nieuwe harddisk wil opstarten als ik de (kapotte) schijf erbij hang
alleen met dos programma's kan ik de schijf benaderen!

Maar in ieder geval bedankt voor de tip voor het programma het staat er al op!

Voor een volgende keer!
 
In dat geval even goed kijken naar de jumpers van de harddisken:
De nieuwe harddisk op Mater zetten, en de oude op Slave, als deze beide schijven op 1 kabel zijn aangesloten.
Cable select werkt niet altijd op elke pc.
Dit kan problemen geven met windhoos.

Ik garandeer voor 99,9% dat elke harddisk die nog draait, leesbaar is (onder dos) en nog niet rookt, dat die gaat werken in windows, en de data gered kan worden !;)
Het gebeurd wel eens dat ik zelfs de schijf of de koppen overzet in een andere harddisk-behuizing. :8-0:

Ennuh, zeg maar "jij" of "je" tegen "u" hoor ! 'k Ben pas 33......:p
 
Laatst bewerkt:
hoe krijg ik hem dan ooit in windows xp aan de praat?

Oke voortaan je of jou of jij dan !

Het zijn Serial Ata schijven en daar zitten geen jumpers op.
Ik vind het fijn om te horen dat je bijna zeker weet dat je hem in windows nog aan de praat krijgt.
Echter ik zou het helemaal niet meer weten!

Overigens de computer start nu wel opeens op in Windows xp met de (kapotte) schijf er aan. Echter herkent hij hem wel bij het opstarten(bios) maar in XP zie ik hem helemaal niet.

Kan ik hem ergens vandaan toveren in XP denk JE!?
 
Gaat schijfbeheer nog iets vinden?
Of die file recovery / lost disks?

Serial Ata schijven, stom van me :eek:

Als je de locatie van de mappen weet, kun je hem ook via dos kopieren, toch?
Ik weet nog wel een oud dos progje, dat via de lpt1 of com kabel 2 pc's aan elkaar koppelde, en op die mnaier kon je op 1 monitor een split-screen krijgen en dan de bestanden kopieren.
Fx2 heette dat progje. In de oude doos heb ik dat nog wel.
 
Paul, ik ben bang dat je in Dos niet ver komt.
Laat ik het zo zeggen, moet je dan niet de Sata-controller driver hebben om de Sata schijf te kunnen benaderen?
 
Re: harddisk niet aanspreekbaar onder windows

Geplaatst door RandBlues

alleen met dos programma's kan ik de schijf benaderen!

Vandaar mijn idee over dos.
Misschien een idee om vanuit command modus in windows Xp de schijf te benaderen en te kopieren?

start / uitvoeren / cmd

Ik moet ook eerlijk bekennen dat ik (nog) niet voldoende kennis heb van sata schijven.:eek:
Ik heb naast deze laatste opties ook geen verdere plannen.

Ik sta wel achter mijn eerder genoemde stelling van 99,9%.
Ik hoop nog eens een eigen sata schijf te pakken te krijgen waarmee ik kan experimenteren / leren.
 
De schijf is ook met CMD niet te benaderen

ik heb wel enigszinds goed nieuws:
als ik het SATA stekkertje erin en eruit doe dan herkent windows XP wel even bij apparaat beheer mijn harddisk (maxtor 120 gb) echter in deze 10 seconde is er helaas geen data zichtbaar

De enige hoop die ik eigenlijk nog heb is dat ik de schijf met partition magic in dos converteer van NTFS naar Fat 32 en dan met LFN tools (longfilenames) kan kopieren naar een andere fat32 partitie


overigens heb je volgens mij geen sata controller driver nodig omdat ik met powerquest programma's wel gewoon op de schijf kan lezen. Eveneens met de NTFS reader (te vinden op ntfs.com)
 
Misschien nog een truc die ik weleens toepas:
Zet alleen die oude schijf in de comp, en installeer win xp op de D: partitie, als 2e systeem.
Dan herstarten, en de 2e versie xp kiezen.
Nu een netwerkje aanmaken, en je nieuwe disk in een andere comp steken.
Op die manier je data kopieren.

Of op een usb-stick zetten of cd-rom branden.

Let wel op dat je de d: schijf NIET formatteerd tijdens deze installatie !

Dit is een truc als ik echte problemen heb met een schijf, vol met data.
Als er nog 2 / 3 Gb beschikbaar is op een andere partitie wil dit weleens lukken.
 
Ik snap niet helemaal je uitleg Paul-rt
Hopelijk kan je me het verduidelijken!

Het is dus een Serial ATA schijf die voorheen een C: partitie had van 20 gb voor Windows. en een D: partitie met data.

De C; partitie heb ik al vaak geformateerd etc. maar ik krijg er windows zelfs niet meer op via de Windows Xp installatie cd.
1 keer is het me gelukt.
ik ga het morgen weer eens proberen wie weet lukt het me nu wel weer. En wie weet wat voor mogelijkheden ik dan weer heb.

Maar telkens als je op het moment dat je op "enter" of op "R" drukt loopt hij bij examining harddisk vast....
 
Ok, ik heb begrepen dat je de data die op D: staat er heel graag af wilt hebben.
Omdat de C: het niet meer toelaat om windows te installeren heb ik een door mij soms gebruikte optie.

Zorg dat alleen die oude sata schijf in je pc zit. De nieuwe eruit.
Laat je pc booten op de installatie cd-rom van Windows XP, en begin de installatie.
Ditmaal geef je aan NIET op de C: te gaan installeren, maar op de D:. MAAR klik aan dat je NIET wilt formatteren !!!
Op dat moment zal er op de D: een map worden gemaakt D:\Winnt
Daar wordt nu een windows versie geinstalleerd, NAAST je data.

Als je dan weer gaat herstarten, heb je dus een duo-boot op je pc.
Je krijgt dan in het dos-scherm al de keuze : Windows versie 1 en Windows versie 2.
Kies nu voor de werkende versie.
Nu draait je pc dus op de windows versie op D: geinstalleerd.
Nu kun je rustig je data kopieren naar een USB memory stick, branden op cd-rom of via een netwerk op een andere pc zetten.

Dit is een door mij gebruikte optie.
Op 1 pc, met meerdere partities (voor elke windows een andere partitie) kunnen tot 8 verschillende installaties besturings systemen draaien !
Dus win 95 / Win 98 / Win 2000 / Win XP home / Win XP prof. / Linux / enz.....
Als je dan opstart, kun je kiezen uit deze verschillende windows versies.
Duo-boot is veel gebruikt.
Maar dit geeft voor mij de optie om een goed afgeschermde pc, met accounts, en zware gebruikers rechten, en beveiligingen op mappen, alleen voor administrators bereikbaar geheel open te leggen.

Het gebeurd wel eens onder mijn klanten, dat iemand niet meer in z'n pc kan, omdat het admin password is geblokkeerd, of win xp niet meer start na een stop-fout.
Dan installeer ik win xp opnieuw op een andere partitie.
Die start dan meestal wel.
Admin rechten installeren, eigenaar worden van alle mappen en partities, en de harddisk is 1 groot open boek :)
Ach ja, windows is lek als een versleten vergiet ;)
 
Laatst bewerkt:
wel een goede tip, paul! (geen idee of dit DE oplossing is voor randblues, maar zeer zeker wel voor andere mensen met andere problemen)

Dan ff een vraag aan randblues:
De schijf is ook met CMD niet te benaderen

ik heb wel enigszinds goed nieuws:
als ik het SATA stekkertje erin en eruit doe dan herkent windows XP wel even bij apparaat beheer mijn harddisk (maxtor 120 gb) echter in deze 10 seconde is er helaas geen data zichtbaar
Hoe heb je dit gedaan?

Ik interpreteer dit zo:
Pc opgestart met nieuwe schijf en toen de oude harddisk aangesloten.
Heb ik het goed? (zo ja, dan vervalt de tip die ik wilde geven over t hot-plugable van sata-schijven)


Ander idee: heb je andere besturingssystemen al geprobeerd... nouja systemen.. het andere systeem: windows2000.
(de rest ondersteunt ntsf niet)
Misschien kom je daar verder in.
 
De tip van Paul-RT is helaas niet gelukt!

Als ik de installatie cd van XP er instop en even wacht tot de vraag of je enter wilt drukken om windows te installeren of R voor repair

Als ik enter kies dan blijft de computer hangen op examining harddisk on port.....
Ik had heel goed hoop dat dit ging lukken maar ik ben weer ten einde raad.

Een computer bedrijf kwam met het gegeven dat de INTERFACE van de harddisk kapot is en dat er met de data eigenlijk verder niets aan de hand is....


Marsmannetje:
inderdaad heb ik de oude schijf na het opstarten van windows aangesloten daarna bij apparaatbeheer gaan zoeken naar nieuwe hardware maar toen zag je de schijr 10 seconde er staan en daarna plots weer weg

NOG TIPS?!
 
Zojuist heb ik het wel een keer voor mekaar gekregen om op enter te drukken bij de windows installatie en toen zij hij dat ik op D: eerst een partitie moet aanmaken.
Daarna eens gekeken en de D: partitie staat op onbekend. Dat is raar want in de DOS versie van Partition Magic staat gewoon NTFS en precies hoe groot de partitie is en hoeveel er nog opstaat.

Partition Magic geeft ook foutmeldingen als ik probeer NTFS te converteren naar Fat32
error #701

Gelukkig kan ik met het programma NTFS reader daarna nog wel de data gewoon zien. Dus is er niets ernstigs fout gegaan (hoop ik)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan