Harddisk crasht, oorzaak?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Prime-Omega

Gebruiker
Lid geworden
12 jul 2006
Hallo,

Sinds gisteren is mijn harde schijf alweer beginnen te crashen, dit is niets nieuw voor mij aangezien het al mijn 4de harde schijf is in een 5tal jaar. Gisteren gebeurde het enkel toen ik Civilization 4 aan het spelen was dus dacht ik dat het een softwarematig probleem was. Maar vandaag gebeurde het ook toen ik Titan Quest aan het spelen was dus het zal waarschijnlijk wel hardwarematig zijn.

Even een beschrijving van het probleem, Ik zat gewoon rustig te spelen en plotseling reboot mijn computer, eens aangekomen op het bootscherm worden mijn 2 harde schijven gedetecteerd maar krijg ik de foutmelding Primary Master Drive Failed. Als ik de computer dan reset, start hij wel op zonder foutmelding, echter eens ik op mijn bureaublad ben duurt het een 5tal minuten eer hij mijn bureaubladpictogrammen laat zien.

Zoals ik eerder al zei, ik heb de laatste paar jaren al veel harde schijven gehad en het is niet dat ik met mijn towercase voetbal of mijn harde schijven slecht installeer, dat laat ik altijd in de computerwinkel doen. Volgens mij wordt het probleem door iets anders veroorzaakt, ik zat richting een kapotte voeding te denken die misschien te hoge stroompieken doorlaat waardoor mijn harde schijf een soort van pregnant IC is geworden. Ik vermoed dit omdat we 2 jaar geleden een nieuw harde schijf hadden gekocht omdat onze oude weer totaal gecrasht was. En bij de eerste keer opstarten van de PC crashte deze schijf ook meteen, de computerwinkel zei dat het een fabrieksfoutje was maar dat soort dingen testen ze toch voor die het fabriek buiten gaan?

Nu dit is slechts een wild guess, weten jullie misschien nog oorzaken? Voor één of andere reden zijn het altijd mijn harde schijven die maar blijven crashen of kapot gaan...

Proberend mee te denken: is de voeding van de harde schijf / schijven goed geregeld, of worden ze zodanig marig gekoeld dat daardoor de levensduur zeer drastisch afneemt?
Is het een zelfbouw / samengesteld of een kant en klare winkel pc?

Volgens mij is de huidige koeling wel voldoende. Ik heb de computer samengesteld met de winkelbediende, die hem vervolgens ook zelf helemaal in elkaar heeft gestoken en geregeld. Het was zo goed als een kant en klare PC, de harde schijven heb ik ook altijd in de winkel er laten instoppen...

Hallo

Heeft dit alles toevallig ook een merk/typenr/ouderdom ???

Peter

P.s.:

Uiteraard kun je eens de voedingsspanningen controleren of : d.m.v. multimeter , of in de b.i.o.s. .

Controleer uiteraard ook eens de temperaturen v/d systeemkast/ h.d.d .

Hoi,

Mijn eerste indruk is - met jullie - dat het de voeding is.
Als één van die harde schijven het kort na plaatsing begeeft, kan het haast niet met oververhitting (en dus slechte koeling) te maken hebben.
Wellicht een andere voeding erin?
Wellicht de afweging van een nieuwe configuratie met behoud van wel nog wel goed functioneert? Hij tenslotte inmiddels ook vijf jaar oud en naar ik begrijp behoorlijk intensief gebruikt ......

Volgens mij is de huidige koeling wel voldoende. Ik heb de computer samengesteld met de winkelbediende, die hem vervolgens ook zelf helemaal in elkaar heeft gestoken en geregeld. Het was zo goed als een kant en klare PC, de harde schijven heb ik ook altijd in de winkel er laten instoppen...

Hm, ik zet (met alle respect voor jou en die verkoper) daar toch een paar bescheiden vraagtekentjes bij. Een "verkoper" is primair geschoold in het verkopen van hardware en complete machines en hoeft niet per definitie de kennis in huis te hebben over de gevolgen voor de warmtehuishouding cq. stroomvoorziening van een uitbreiding v.w.b. koeling en / of psu. Er zijn er die het wél hebben, maar er zijn er plenty die op hun gevoel afgaan v.w.b. psu en / of koeling.
Je zou eens met één of ander tooltje kunnen proberen te achterhalen wat de temperaturen zo links en rechts in het systeem zijn. Een continue té warm wordend systeem slijt eerder dan een koel systeem............

Laatst bewerkt:
Download hdtune http://www.hdtune.com/
Let op: pak wél de free versie

Open ook de FAQ die op de hoofdpagina staat, zodat je weet waar je op letten moet.

Selecteer de harddisk die je checken wilt uit het pull-down menu midden bovenin. Kijk in het tabblad Health of bepaalde waarden m.b.t. de harde schijf kritisch zijn geworden. Laat daarna op tabblad Errorscan een volledige check (dus geen quick scan) doen van de harddisk op (fysieke) fouten.

Kijk ook of de temperatuur van de Harddisk niet te hoog oploopt. Lees in de FAQ welke waarden nog acceptabel zijn. Indien te hoog, dan zou je wat moeten gaan doen aan de koeling/ventilatie in je systeemkast.

Hellow alweer,

Ik heb even mijn tower opengehaald, het merk van de voeding is een KME PL-400 en het is een Samsung SP2514N (250GB) HD. Ik ben nu het advies van Ommeren aan het opvolgen, momenteel zijn alle waarden nog ok en temperatuur blijft stabiel op 46°. Ik zit ongeveer 75% van de scan en heb momenteel 1 rood blokje, achja 1 bad sector is nog geen ramp volgens mij.

Nu een goede vriend van mij die beter thuis is in hardware vertelde me dat hij net hetzelfde probleem had, zijn HD's gingen ook om de haverklap stuk. Hij raadde me aan een spanningsbeveiliger te kopen, een apparaatje dat stroompieken van je stekker naar de voeding filtert. Zou dit mogelijk kunnen helpen? Of kan het ook zijn dat het probleem totaal ergens anders ligt.

Edit: De scan met HD Tune is voltooid, ik had in het totaal één rood blokje en alle waarden zijn ok gebleven, de temperatuur is niet boven de 46° uitgekomen. Bij het opstarten van mijn PC duurt het nu altijd 5 minuten voor alles geladen is en ik iets kan doen...

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan