Harddisk defect of toch niet?

Status
Niet open voor verdere reacties.

hithotline

Gebruiker
Lid geworden
17 jun 2003
Heb hier een systeem met een dual core cpu(een van de eerste) met een maxtor sata harddisk.
Het probleem kwam eigenlijk uit het niets met het opstarten: melding kan windows(xp) niet opstarten want c:/windows/system32/config kan niet gevonden worden of is beschadigt.Dit opgelost met de herstelconsole met het commando fixboot.Opstart was gelijk ok.
Toen voor de zekerheid maar een schijfcontrole gedaan vanuit xp wat ook nog wat bad sectors opleverde,maar niet veel.
Na 3 weken goed gewerkt te hebben wederom dezelfde storing.Wederom eerst fixboot weer gedaan en ook dit keer hielp dat.Om erachter te komen of de hd misschien defect is het programma powermax gedraait en op alle 4 de tests geen fouten.Ik heb ook gateway test gedraait(utiltity van hirens bootcd) ook hier geen fouten.
Ik ben nu met mhdd een cx test aan het doen(seek en read) maar ik ga zo langzamerhand denken dat de harddisk niet overleden is(is wel 1 van de eerste sata schijven), maar dat dit misschien ook softwarematig is ontstaan,of kan dat niet?
Wie het weet is heel slim.

Laatst bewerkt:
Hoi,
een HDD gaat gemiddeld +/- 5 jaar mee. Aangezien je niet precies aangeeft hoe oud de schijf is (een van de eerste, 8 jaar?) vrees ik toch dat je schijf bijna is overleden. Ondanks alle tests wat je erop hebt losgelaten. Aangezien er allemaal mechanische onderdelen inzitten kan het probleem ook daar liggen. Dat geeft dat soort tests natuurlijk niet aan.

Hij is van december 2006,dus tsja het staat niet raar als hij defect zou zijn.
Toch dacht ik zeker te weten dat de testprogramma's dit ook wel zouden kunnen vinden.
Een harddisk had ik al besteld dus dan vervang ik hem maar,hij is in ieder geval nog gemakkelijk over te zettten.
Bedankt voor je bevestiging in ieder geval,en ik zal kijken wat hij gaat doen.

Laatst bewerkt:
Ja, ik zou backuppen voor het te laat is, dat vergeef je jezelf nooit.

Ik zou ook zeker even backuppen voor de zekerheid, maar de disk hoeft helemaal niet kapot of beschadigd te zijn.

Ik dacht er dus ook aan dat hij toch nog redelijk goed is omdat alle test progs hem goedkeuren.Maar goed ik ga hem gewoon vervangen ,heb ik in ieder geval wat meer zekerheid,komt dan de melding terug dan is het iets anders.Maar ik denk eigenlijk van niet.Het zal wel weer een vaag probleem blijken te zijn.Maar feit blijft wel dat er met chkdsk in de herstelconsole er toch weer schijffouten worden gevonden en dat is dan toch bedenkelijk vindt ik.
Maar goed bedankt voor het meedenken in ieder geval.

Inmiddels de harddisk nog eens getest op fouten en er bleken weer fouten op te zitten,deze eerst opgelost daarna met ghost alles overgezet op nieuwe schijf.Hopelijk blijft het nun goed ,maar dat zal wel.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan