Harddisk doet vreemd

Status
Niet open voor verdere reacties.

DjViper

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
20 nov 2001
Hoi,

Een paar weken geleden begon mij harddisk wat vreemd te doen. Hij klikte uit en ging weer aan en dat een paar keer.

Vorige week heb ik er totaal geen last van gehad de hele week niet.

Vandaag deed hij het weer 3 keer achter elkaar aan.

Wat kan het zijn, of betekend dit misschien het bijna einde van de Harddisk.

Groetjes, Dj Viper

is het de harde schijf die uitvalt of de pc?

jean

Geplaatst door DjViper

Wat kan het zijn, of betekend dit misschien het bijna einde van de Harddisk.

Groetjes, Dj Viper

In de meeste gevallen wel ja, backuppen dus eventueel nu het nog kan.

Hallo

Eventueel eens een diagnostic tooltje op deze schijf loslaten.

Down te loaden bij de fabrikant .

Gezien de symptomen , zit het er dik in dat je bij maxtor moet zijn.

Peter

Hoi,

Het is de HD die af en toe uitvalt.

En het is een western digital... heb daar de diagnose util van gedraait maar die zegt dat alles ok is en tenminste dat het allemaal nominaal lijkt.

Groetjes, Dj Viper

Laatst bewerkt:
Bijlage 1

Dit geeft Western Digital Diag aan.

Groetjes, Dj Viper

Bijlagen

• sp32-20050531-184541.gif
    sp32-20050531-184541.gif
    16,2 KB · Weergaven: 61
Bijlage 2

En de andere HD

Groetjes, Dj Viper

Bijlagen

• sp32-20050531-184550.gif
    sp32-20050531-184550.gif
    16,1 KB · Weergaven: 40
Hallo DjViper

Welke tool gebruik je die dat smart scherm geeft.

En kan het niet de voeding zijn die af en toe niet voldoende spanning aan de drive geeft.

Of heb je soms in energie beheer gezegd dat de HDD na x-minuten uit mag.

Eric.

P.S. Als je bios ook smart ondersteunt hoef je niet bang te zijn, die waarschuwt tijdens post.

@ Captain schaap

Waar zie jij in hemels naam dat zijn schijf aan het sterven is.

Help me eens.

Eric.

Re: @ Captain schaap

Geplaatst door Eric_Daleboudt
Waar zie jij in hemels naam dat zijn schijf aan het sterven is.

Help me eens.

Eric.

Schijven die gaan tikken is *vaak* einde verhaal.

@XP_PC

Dat klopt, maar zijn smart tabel laat niets vreemds zien.

Bovendien hij tikt niet, maar gaat uit en weer aan.

Ik ben met je eens dat ik me wel af vraag hoe hij dat weet, want bij mijn schijven hoor ik niets of ik moet met mijn hoofd in de kast gaan zitten.

Eric.

veel hd's tikken niet meer, maar gaat juist uit om eventuele verdere schade te voorkomen.
de cilinderkop meet een defect of storing, en de software knalt m direct uit.

net als een versterker, die houdt een time-out om vervolgens weer netjes aan te gaan, ipv met een defect verder te blijven werken.

check wel even voor de zekerheid je energie-instellingen, of het daar niet aan ligt.
Bovendien is de meting van je rapport niet erg betrouwbaar, omdat het merk / type niet goed wordt herkent.

Succes! :thumb:

Hallo

Hopelijk niet te technisch... maar , indien verdere vragen , stel maar , liever 1 te veel , dan net die interessante voor u niet te stellen.....

Wat ik persoonlijk zou doen :

Uiteraard een backup nemen v/d betrokken schijf .

Maar die heb je uiteraard al lang gemaakt ....

En ..... indien deze weerom begint te klikken , onmiddelijk die diagnostic tool v/d fabrikant , erop loslaten ....

Ofwel .....

Begint de betrokken h.d.d. heel langzaam bye ... bye te zeggen en dan kun je maar hopen dat je nog garantie hebt .

Of ...... de temp. in de systeemkast loopt te hoog op , waardoor er dergelijke eigenaardigheden beginnen...

De p.c.voeding zelf is defekt , of de ventilator van deze kan ook een eventuele mogelijkheid zijn.

De voeding zelf bevat misschien iets te veel "rimpel" , door veroudering v/d condensatoren , zeker te controleren indien dit een p.c. is met een a.m.d. c.p.u. ....

De ventilator v/d voeding , door vervuiling "stof " , waardoor deze een veel lager r.p.m. draait , dan normaliter voorzien.

Ventielatiesleuven zelf zijn verstopt door stof ...

Peter

Hoi,

Goed.. dan denk ik dat 1 van de hd's het dus begeeft, maar welke is dan de vraag... de western of de maxtor.

De voeding zou ik zeggen kan het niet aan liggen want verders gebeurt er niets, kan gewoon een heledag rustig door werken zelfs van het weekend met het warme weer. Maar hoe kan ik dat eventueel checken in de bios...

Heb ook smart ondersteuning in de bios te zitten maar dat geeft ook geen vreemde dingen aan..

Groetjes, Dj Viper

Hangt van MoBo af

Er zijn bios versies die HDD shutdown kennen.

Maar energie beheer vind je in Configuratie scherm, daarom dat tegenwordig het HDD schutdown vaak niet meer in het bios is te vinden.

Je maxtor is vlekkeloos. De getallen die je ziet komen uit het geheugen van je schijf. Als daar wat fout gaat zul je een melding krijgen in post.

Eric.

P.S. Ik heb een sata schijf die het niet meer wilde doen toen ik 5 vollt aftapte voor een fan. Ook het diagtool van de fabrikant gaf aan dat hij slecht was. Later ontdekt dat het de voeding was.

Laatst bewerkt:
Hoi,

Maxtor is goed inderdaad.. het was dus de western digital, daar kwam ik woensdag middag hard achter....

Pffffff.. en weg was ie.

Heb ondertussen een nieuwe HD erin gegooid..

Groetjes, Anne

Hoi,

Die had ik effe aan te staan en woensdag morgen weer uitgezet op disabled... daar komt ie ook niet meer langs... toen ik thuis kwam woensdag middag stond ie constant , aan uit aan uit aan uit te doen... Denk dat ie echt helemaal weg is..

Groetjes, Dj Viper

Hoi,

Heb vorige week een nieuwe HD gekocht en die erin gezet en geinstalleerd.. de vorige was dus echt stuk. van de week zij de deze nieuwe hd ook een keer klik aan en klik uit... Denk dat het een warmte probleem is of zo.. Dus heb ik vandaag maar een nieuwe kast, moederboard en geheugen gekocht om die mogelijkheden direct ook maar uit te sluiten...

Maar bedankt voor alle reacties, nu weet ik ook waar ik op moet leten in de toekomst..

Groetjes, Dj Viper

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan