Harddisk en dvd speler op 1 IDE aansluiting

Status
Niet open voor verdere reacties.

Braamski

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
21 okt 2008
Goededag,

ik hoop dat iemand mij kan helpen met het volgende probleem: Ik heb een Dell computer op mijn moederboard zit maar 1 IDE aansluiting. Zowel mijn hardeschijf als mijn dvd speler zijn IDE, nu wil ik deze bij aansluiten. Kan iemand mij vertellen of dit mogelijk is en zoja in welke volgorde op de IDE kabel en welke moet op slave en welke master. Op dit moment heb ik het zo aangesloten:

- De laatste aansluiting van de IDE kabel zit op mijn harde schijf. Mijn hardeschijf staat op master.

- De andere aansluiting van de IDE kabel zit op mijn DVD speler. Mijn Dvd speler staat op slave.

Als ik de computer aanzet met de Windows XP cd erin en kies via het Bootmenu de DVD speler start hij het XP setup op (dit nadat ik 10 min een zwart scherm zie) Na het setup start hij opnieuw op en blijft hij dit herhalen. Als ik de XP cd eruit haal geeft hij aan dat er geen Boot device is. Dit doet hij ook als ik via het Bootmenu op de harde schijf klik.

Hopelijk is het een beetje duidelijk en kan iemand mij helpen.
Groeten Joost

Hi Joost,

Heeft de PC nooit gewerkt dan ?

Draai die twee dingen eens om op de bandkabel
1. harddisk
2 (eind van de kabel) cd/dvd

Kijk eens in de BIOS naar de bootvolgorde, staat de harddisk er wel bij?

grtz gerrit

Laatst bewerkt:
Gerrit,

Jawel ik heb hem van een vriend overgenomen want die heeft een andere kast met nieuw moederboard alleen hij heeft zijn hardeschijf eruit gehaald (SATA) en ik wil mijn hardeschijf erin (IDE).

Groeten

Mijn harde schijf wordt herkent.. Daarom doet het setup ook gewoon formatteren (dit duurde 2 uur schijf is maar 80 gig). En hij doet ook gewoon setup bestanden kopieren.. alleen hij start gewoon niet op via de hardeschijf en zegt geen boot device.

Het starten van de DVD (10min) is natuurlijk al niet normaal maar formatteren van
80 Gig 2 uur is dat ook niet.
Je zal toch door elimineren van hardware er achter moeten komen wat nou de problemen veroorzaakt.

is de DVD speler wel goed?
is de hardisk wel goed?
is de bandkabel kabel wel goed?
zitten de connectoren wel goed aangedrukt?

Heb je hardware om uit te wisselen?

Ik herken dit probleem ook als twee masters op de IDE bus (2 kapiteins op één schip)
ziiten de stopjes echt als master en slave ?

Als je niet de mogelijkheid hebt om iets van het bovenstaande te doen (geen hardware)
denk ik dat de snelste manier is "een SATA schijf kopen"
Hier de zaak mee aan de praat krijgen en dan kijken of je dat IDE probleem kunt tackelen.

grtz

Heeft je PC soms ook SATA aansluitingen voor harde schijven??

Ik ben eruit!
ik heb vandaag een SATA dvd brandertje gekocht voor 19 euro en die aangesloten. Het probleem ligt waarschijnlijk bij de IDE. Als je een hardeschijf en een dvd op dezelfde IDE zet moet deze teveel data verwerken waardoor het allemaal heel erg langzaam gaat, Dus nu heb ik SATA dvd en me harde schijf gewoon op IDE.
Bedankt voor het meedenken!

Groeten

Als je een hardeschijf en een dvd op dezelfde IDE zet moet deze teveel data verwerken waardoor het allemaal heel erg langzaam gaat, Dus nu heb ik SATA dvd en me harde schijf gewoon op IDE.
Bedankt voor het meedenken!

Groeten

Je had ook gewoon de apparaten op Cable Select (C/S) kunnen zetten, zeer waarschijnlijk was het probleem dan ook opgelost.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan